ظهره وند: برجام باید در چارچوب دولت جدید پیگیری شود

​هفته گذشته چهارمین نشست کمیسیون برجام در وین انجام شد و منابع خبری از آغاز رایزنی‌های فنی برای نگارش پیش‌نویس توافق خبر دادند. این نشست در گراند هتل وین در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۱+۴ برگزار شد.

«میخائیل اولیانوف » نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ۲۵ اردیبهشت در پیامی توییتری اعلام کرد که مذاکرات وین آخر این هفته (به وقت محلی) نیز ادامه دارد و تا اینجا همه چیز خوب است؛ اما کار آسانی نیست. مذاکرات وین در موقعیت‌های غیررسمی متعددی انجام می‌شود و کارگرو‌هایی نیز درباره مباحثی ازجمله رفع تحریم‌ها، مسائل هسته‌ای و اقدامات عملیِ احیای برجام به بحث می‌پردازند.

اولیانوف اضافه کرد: روند تهیه پیش‌نویس در حال انجام است. در صورت نیاز می‌توان کمیسیونی مشترک برای این مسئله نیز ترتیب داد. «میخائیل اولیانوف» پیشتر نیز در پیامی توییتری اعلام کرد: به نظر من تمدید احتمالی تفاهمنامه‌ها بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در مورد راستی آزمایی نشانه بعید بودن توافق بازگشت به برجام نیست. یکی (از تفاهم‌نامه ها) دیگری را مستثنی نمی‌کند.

توافق موقت و سه ماهه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ اردیبهشت به پایان می‌رسد. طبق این توافق، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد، اما پس از منقضی شدن توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان را به سایت‌های مهم هسته‌ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم می‌گوید در صورت عدم توافق در وین، به طور مستقیم با ایران وارد مذاکره می‌شود تا از تمدید بازرسی‌ها اطمینان حاصل کند. چهارمین دور از مذاکرات احیای برجام از جمعه گذشته در وین آغاز شد با این حال به دلیل عدم تفاهم کافی در باب لغو تحریم‌های آمریکا، با پیشرفت اندکی همراه بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران برای غرب بسیار اهمیت دارد

ابوالفضل ظهره‌‌‌وند عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای و سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات وین، اظهار کرد: توافق در وین و احیای برجام اکنون متاثر از شرایط سیاسی است؛ یکی از آن‌ها انتخابات ریاست جمهوری است که برای طرف غربی بسیار اهمیت دارد که این توافق و امتیازاتی که می‌تواند به ایران ارائه کند، باید در سطحی باشد که هم ایران را کماکان در فشار تحریمی و در راستای آن اهداف بلند مدت که رسیدن به یک توافق جامع است، نگه دارد و هم اینکه این امتیازات بر فضای افکار عمومی ایران تاثیر بگذارد.

ظهره وند ادامه داد: آمریکا می‌خواهد مانند گذشته یک در باغ سبزی را نشان ایران دهد تا مردم ما این تصور را داشته باشند که اگر نامزد طرفدار برجام و مورد نظر غرب در پاستور قرار بگیرد، می‌تواند با ادامه این مسیر به امتیاز‌های بعدی که بر سفره مردم تاثیر خواهد گذاشت، دست پیدا کند.

مخالفان محور مقاومت به بایدن برای توقف مذاکرات با ایران فشار می آورند

او با اشاره به حملات غیر انسانی رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: این مقاومتی که مردم غزه از خود نشان می‌دهند،  معادلات را در سمت  غرب به هم ریخته است و موجب شده که آن دسته از افرادی که در آمریکا به صورت علنی ضد مقاومت هستند و از رژیم صهیونیستی طرفداری می‌کنند یعنی جمهوری خواهان، در کنگره آمریکا به بایدن رئیس جمهور این کشور فشار بیاورند تا مذاکرات احیای برجام را متوقف کند، چراکه ایران محور مقاومت است و علنا از حماس و فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: این آخرین وضعی است که زمینه مانور طرف آمریکایی و غربی را محدود کرده است و آن امتیازاتی را که پیش‌بینی کرده بودند در دقیقه نود مطرح کنند و طرح آن توسط دولت آقای روحانی در فضای افکار عمومی نوعی هیجان ایجاد کند را از دست بدهند.

غربی‌ها و طرفدارن برجام استرس دارند!

ظهره وند اضافه کرد: اکنون باید دید در روز‌های آینده در غزه چه اتفاقی می‌افتد. اگر ارتش رژیم صهیونیستی وارد نوار غزه شود کل معادلات به هم خواهد ریخت و در مجموع غربی‌ها و نیرو‌های داخل ایران که طرفدار روند گذشته  در برجام هستند، به نوعی استرس و  اضطراب دارند.

 او با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ما با شتاب  قدم برمی دارد، تصریح کرد: اگر قرار باشد ایران در مذاکرات منافع ملی را ببیند، باید مذاکرات هسته ای به بعد از انتخابات ریاست جمهوری کشورمان موکول شود و برجام باید در چارچوب دولت جدید پیگیری شود.

ظهره وند تاکید کرد: برجام باید تحقق مواضعی باشد که مقام معظم رهبری اعلام کردند یعنی لغو تمامی تحریم، اما چیزی که اکنون در برجام اتفاق می‌افتد لغو تمام تحریم‌ها نیست بلکه لغو بخشی از تحریم‌های هسته‌ای دوره ترامپ است که می‌خواهند آن را به ایران تحمیل کنند، بنابراین اگر قرار است تمامی تحریم ها لغو نشود باید جلوی آن را گرفت.