به گزارش برنا؛ شورش وهابی، پرنده‌نگر کردستانی روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه از ۴۶ سال پیش سسک دمگاه زیتونی خاوری برای نخستین بار در شهرستان مریوان مشاهده شده است، اظهار داشت:  در اردیبهشت امسال هم برای دومین بار این پرنده کمیاب را توانستیم در شهرستان مریوان مشاهده کنیم و این مهم به عنوان دومین رکورد این پرنده در کردستان به ثبت رسید.

این پرنده‌نگر کردستانی با بیان اینکه چندین سال گذشته هم در یکی دیگر از استان‌های کشور این گونه پرنده کمیاب مشاهده و ثبت شده است، اضافه کرد: در مجموع تاکنون سه رکورد از سسک دمگاه زیتونی خاوری در ایران به ثبت رسیده که ۲ مورد آن مربوط به کردستان است.

وهابی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به ثبت رکورد بیش از ۲۰ گونه کمیاب پرنده شده است، گفت: فروردین سال جاری هم سسک ملخی را در سنندج مشاهده کردم که نخستین ثبت این گونه برای استان کردستان بود.

سسک دمگاه زیتونی شرقی( خاوری) یکی از پرندگان کمیاب ایران که تنها سه رکورد آن در ایران ثبت شده که رکورد اول آن درتاریخ ۴ژوییه ۱۹۷۵، دومین رکوردش، در روز ۱۴ فوریه ۲۰۰۳  و رکورد سوم در تاریخ  ۲۴ می ۲۰۲۱ برابر با ۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در شهر مریوان توسط شورش وهابی به ثبت رسیده است.

سسک دمگاه زیتونی شرقی( خاوری) با نام علمی phylloscopus Orientalis و نام انگلیسیEastern Bonelli's Warbler ۱۲ سانتی متر طول دارد،پرنده‌ای است کوچک و پر جنب و جوش کە از روی جثه لاغر، منقار باریک ،رنگ تقریبا سبزش صدا و رفتارش می‌توان آن را شناخت.

تارک و روتنه‌اش، قهوه‌ای خاکستری و فاقد اثری از رنگ زرد است؛ بال و دم قهوه‌ای با حاشیه ‌پرهای سفید، دمگاه زیتونی و اثری از آن روی دم و بال دیده می شود؛ نوار ابرو و گوشپرها خاکستری،حلقه‌ی، چشمی، سفید و خط چشمی، تیره‌رنگی، دارد؛ زیرتنه و تا پوشپرهای زیر دم سفید و پاها به‌رنگ قهوه‌ای، نیمه‌ی پایینی منقارش هم زرد و در نیمه‌ی بالایی خاکستری است.