شهرخبر

حمله کیهان به نامزدهای نزدیک دولت | از کنایه به قیمت ساعت و بغض جهانگیری تا ردیف کردن اتهامات نزدیکان دولت

کیهان نوشت: بیانیه انتخاباتی و اظهارات این روزهای معاون اول رئیس‌جمهور و البته سایر چهره‌های اصلاح‌طلب که نامزد انتخابات شده‌اند، حاکی از آن است که کاندیداهای اصلاحات- اعتدال، همگی بر تداوم روند دولت و ادامه سیاست‌های غلط روحانی در مسائلی مانند برجام، FATF و پیوند زدن مشکلات به خارج تأکید دارند! 

روزنامه کیهان

به گزارش همشهری‌آنلاین،‌کیهان نوشت: ۸ سال پیش روحانی آمد تا با حمایت مدعیان اصلاحات و شعار تدبیر و امید، اوضاع اقتصادی کشور را سروسامان دهد اما ماحصل آن تشدید مشکلات اقتصادی و تورم‌های چندصد درصدی در بخش‌های مسکن، خودرو، ارز، سکه و کالاهای اساسی کشور شد. 

روحانی در افکار عمومی چهره نسبتاًً ناشناخته‌ای بود، از هرگونه ارتباط با مردم محروم بود، از هیچ سابقه اجرایی یا مدیریتی برخوردار نبود و هیچ پایگاه تثبیت‌شده اجتماعی متعلق به خود هم در اختیار نداشت اما با حمایت تمام‌قد اصلاح‌طلبان، سرمایه کلامی و صدالبته ضعف‌های تشکیلاتی و سیاست‌ورزی غیرقابل قبول جریان رقیب توانست راهی پاستور شود. 

ماحصل دولتِ مورد حمایت اصلاح‌طلبان

به‌دنبال پیروزی روحانی در ۹۲، مدعیان اصلاحات هم از صدر تا ذیل پست‌های مدیریتی کشور چنبره زدند و ماحصل گفتمان «پیشرفت و آزادی» و شعارهای پرطمطراق و وعده‌های پوشالی جریان اصلاحات- اعتدال، تورم‌های کمرشکن، ایجاد رانت و فساد و قفل شدن اقتصاد، صنعت، کشاورزی و حوزه کسب‌وکار و تبعاً افزایش بیکاری، نقدینگی، انباشت بدهکاری دولت و بروز و ظهور آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور بود. 

مدعیان اصلاحات طی ۸ سال گذشته با تمام ظرفیت‌های فکری و تشکیلاتی خود از حسن روحانی حمایت کردند و با این «رحم اجاره‌ای» ، زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره زدند؛ برجامی که از یک‌سو به اعتراف خودشان، فرجامش «هیچ» بود و دست ایران در برابر آمریکا و اروپا خالی ماند و از سوی دیگر، تنها رهاوردش تشدید تهدیدها و تحریم‌ها علیه ملت و نظام اسلامی بود. 

حجم رانت و فساد در دولت تدبیر و امید

علاوه بر این‌ها، شکل‌گیری فساد در ۸ سال دولت تدبیر و امید نهادینه شد و دست خالی دولتمردان و اصلاح‌طلبان در اداره کشور را رو کرد. محکومیت «حسین فریدون»  (برادر رئیس‌جمهور) به حبس به اتهام رشوه گرفتن و کارچاق‌کنی، محکومیت «مهدی جهانگیری»  (برادر معاون اول رئیس‌جمهور) به حبس به اتهام «قاچاق حرفه‌ای ارز» و «تحصیل مال نامشروع» ، پرونده‌های «شبنم نعمت‌زاده»  (دختر وزیر اسبق صمت) ،  «هادی رضوی»  (داماد محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ،  «م. آخوندی»  (پسر عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی) دلیلی بر این ادعاست. 

همچنین می‌توان به پرونده‌های حقوق‌های نجومی، صندوق‌های بیمه، فساد و رانت در ارز ۴۲۰۰ تومانی، فساد بزرگ چند ده هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، ایران‌خودرو، نگین غرب، واگذاری مجتمع گوشت اردبیل، دشت مغان، هفت‌تپه، ماشین‌سازی تبریز و… اشاره کرد که صرفاً بخش کوچکی از نمونه‌های مفاسد و رانت‌خواری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. 

اینکه قیمت خودرو ۷ برابر شده، مسکن ۹ برابر، سکه و دلار ۱۰ برابر و پول‌های ملت در بورس به فنا فی‌الدولت رسیده و بخشی از اقشار جامعه در صف مرغ، پیه کرونا گرفتن را به تن مالیدند و با گرانی گوشت و نایابی و کمیابی روغن و نیازهای اولیه دست‌وپنجه نرم کردند، صرفاً به‌خاطر سوءمدیریت‌ها، و رویه‌های غلط دولت تدبیر و امید و اساساًً نگاه دولت به «کدخدا» بوده است. 

اگر ما نبودیم، جنگ و قحطی می‌شد

با این حال، غارتگران سفره مردم، با چرخش گستاخانه از پاسخگویی به طلبکاری، ادعا کردند که اگر ما نبودیم، جنگ می‌شد! 

عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده! و یکی از گزینه‌های اصلاح‌طلبان است اخیراً گفته بود:  «اگر دولت روحانی نبود، الان قحطی تمام ایران را گرفته بود.» 

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم که برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده! گفته بود:  «دولتِ ما نبود، ایران از دست می‌رفت.» 

همچنین ربیعی سخنگوی دولت نیز گفته بود «اگر این دولت نبود وضع صد برابر از این خراب‌تر می‌شد.» 
روزنامه زنجیره‌ای آرمان هم اخیراً در مطلبی نوشت:  «آنچه دولت آقای روحانی در طول سال‌های اخیر انجام داد نهایت توانایی‌ای بود که یک دولت می‌توانست در چنین شرایطی انجام بدهد. دولت آقای روحانی به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی موفق شد تعدادی از پروژه‌های بزرگ را در کشور راه‌اندازی کند و مقداری از فشارها را از روی زندگی مردم بردارد و بارقه‌های امید را در دل مردم زنده نگه دارد.» 

بانیان وضع موجود؛ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری

نکته جالب توجه آنکه بانیان وضع موجود در کمال تعجب و بی‌آنکه مسئولیت بپذیرند و پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده و هر روز در رسانه‌ها به مصاحبه، وعده دادن و شعارهای انتخاباتی خود می‌پردازند؛ گو اینکه ایشان از سیاره دیگری آمده و اساساًً در ۸ سال گذشته هیچ‌کاره بوده‌اند! 

شاید ثبت‌نام برخی چهره‌های اصلاحات که در شرایط کنونی علی‌الظاهر با دولت فاصله‌گذاری می‌کنند، خیلی تعجب‌برانگیز نباشد اما ثبت‌نام چهره‌هایی مانند اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور) ، عباس آخوندی (وزیر مسکن دولت روحانی) ، محمد شریعتمداری (وزیر کار دولت روحانی) ، عبدالناصر همتی (رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی) که متهمان ردیف اول وضعیت موجود هستند تعجب افکار عمومی را برانگیخته و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است! علاوه بر آنکه یکی از توجیهات همیشگی آن‌ها این بوده است که «دولت، اختیاری ندارد.» 

بغض جهانگیری، تورم ۵۰ درصدی و ساعت ۵ هزار دلاری! 

طنز ماجرا آنجاست که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که بخش قابل‌توجهی از مشکلات اقتصادی کشور به‌خاطر سیاست‌ها و مدیریت غلط او در موضوعاتی مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی (که به دلار جهانگیری معروف شد و ماحصلش بر باد رفتن ۱۸ میلیارد دلار از مجموع ذخایر ارزی کشور بود) است در روز ثبت‌نام در ستاد انتخاباتی کشور، حاضر شد و با لحنی بغض‌آلود برای مستضعفین و فقرا اشک تمساح ریخت. البته ناگفته نماند که بعد از این سخنرانی پوپولیستی و عوام‌فریبانه، ساعت ۵ هزار دلاری اسحاق جهانگیری در روز ثبت‌نام، خبرساز و در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد. 

مسئله اصلی انتخابات، تداوم روند دولت فعلی یا تغییر آن

نکته قابل‌تأمل دیگر، همزمانی ثبت‌نام اسحاق جهانگیری با انتشار خبر «تورم بیش از ۵۰ درصدی بعد از ۷۵ سال در ایران» از سوی یکی از نمایندگان مجلس بود. 

سید احسان خاندوزی، نماینده مجلس در پیامی توییتری اعلام کرد:  «به‌تازگی رکورد ۷۵ساله تورم در ایران شکسته شد؛ اگر غیر از این است، بانک مرکزی گزارش فروردین ۱۴۰۰ را منتشر کند.» 

وی تصریح کرد که «ایران فقط در سال‌های اِشغال، شاهد تورم بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.» و «با این وجود، اعضای دولت آقای روحانی به‌جای ثبت‌نام برای دولت آینده آیا نباید خجالت‌زده باشند؟ » بر همین اساس بود که مالک شریعتی، نماینده مجلس هم در پیامی توییتری نوشت:  «در آخرین روز ثبت‌نام، اتوبوس اعضای دولت روحانی که عازم وزارت کشور بود، خبر آمد تورم ۵۰ درصدی نصاب جدیدی ثبت کرده است. اما جای نگرانی نیست، جهانگیری فرمانده اقتصادی دولت در حاشیه حضور لاریجانی با بغض خود قول شرف داد حتماً وضع موجود تغییر کند و نگذارد دولت سوم روحانی تشکیل شود!» 

ادامه وضع موجود؛ گزاره مورد تأکید نامزدهای اصلاحات- اعتدال

چند روز پیش روزنامه سازندگی در خبری نوشت که کاندیداتوری اسحاق جهانگیری با مشورت خاتمی و کروبی و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب بوده است. بیانیه انتخاباتی و اظهارات این روزهای معاون اول رئیس‌جمهور و البته سایر چهره‌های اصلاح‌طلب که نامزد انتخابات شده‌اند، حاکی از آن است که کاندیداهای اصلاحات- اعتدال، همگی بر تداوم روند دولت و ادامه سیاست‌های غلط روحانی در مسائلی مانند برجام، FATF و پیوند زدن مشکلات به خارج تأکید دارند! 

مدعیان اصلاحات در معرفی گفتمان هم نگاهشان به گفتمان‌های قبلی معطوف است

محسن هاشمی چند روز پیش در نشست خبری بعد از ثبت‌نام از عملکرد خود در شورای شهر تهران دفاع کرد و درباره سیاست خارجی نیز گفت که در صورت انتخاب به‌عنوان رئیس‌جمهور، تلاش می‌کند منش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حوزه سیاست خارجی را دنبال کند. 

وی ضمن دفاع از عملکرد روحانی گفته بود: برجام توانست طی ۵ سال اول دولت آقای روحانی برخی از مشکلات کشور درباره مسائل اقتصادی را حل کند و این حرکت ترامپ بود که برجام را به‌هم ریخت و برای کشور مشکل ایجاد کرد. 

عباس آخوندی، وزیر مسکن دولت روحانی که پیش از این طرح مسکن مهر را طرحی «مزخرف» و «سیب گندیده» عنوان کرده و گفته بود «افتخار می‌کنم در دولتم یک واحد مسکن مهر افتتاح نکردم» اخیراً گفته است که «برجام بدون «FATF» بی‌مفهوم است» و «نتیجه‌عدم پیوستن به FATF افول تجارت است.» محمد شریعتمداری، وزیر کار دولت روحانی و متهم اصلی سوءمدیریت بازار همین چند روز پیش در جریان بررسی برنامه‌هایش در جبهه اصلاحات با بیان اینکه «دولت سوم خاتمی را تشکیل می‌دهم!» گفت: دولت خاتمی هم دولت کارآمد کردن نظام اجرایی کشور از طریق یک نگاه فراگیر و هم اصلاح‌طلبانه‌ترین دولت پس از پیروزی انقلاب بود. 

مسعود پزشکیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس دهم هم که سودای ریاست‌جمهوری در سر می‌پروراند، گفته است که «فقط بخشی از مشکلات کشور به دولت برمی‌گردد» و «بی‌انصافی است همه تقصیرها را گردن روحانی بیندازیم.» 

اصلاح‌طلبان همچنین به دوگانه‌سازی‌هایی که در گذشته تجربه کرده‌اند چشم دوخته‌اند. همین روز گذشته بود که غلامعلی دهقان، یکی از فعالین اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با آرمان ملی گفت: دوگانه «میدان» و «دیپلماسی» آرایش انتخابات است. 

باید رئیس‌جمهور بعدی فردی مثل «روحانی» باشد! 

بر همین اساس بود که حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران چندی پیش گفته بود:  «آقای روحانی کار خودش را خوب انجام داده است… سیاست‌های آقای دکتر روحانی سیاست‌های درستی بوده و سیاست‌های ما هم در آینده سیاست‌های درستی است.» یا داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم که اخیراً در یادداشتی نوشته بود:  «دولت دوم روحانی به‌خاطر روی کار آمدن ترامپ در آمریکا با بدشانسی مواجه شد و نتوانست از ثمرات برجام در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور بهره‌مند شود اما در ماه‌های آخر این زمینه در حال فراهم شدن است. 

در این میان مردم باید حواسشان جمع باشد که سکان‌دار آینده دولت چه کسی است؟ اگر فردی باشد که همسو و همفکر با دولت فعلی در مسیر تعامل با قدرت‌های خارجی نباشد و بخواهد مسیر تقابلی را بپیماید یا اینکه اطلاع درستی از نظام بین‌الملل و معادلات سیاسی حاکم بر سیاست خارجی نداشته باشد، می‌تواند مانند دولت قبل از روحانی کشور را به سمت بحران سوق دهد.» 

او در ادامه نوشته بود:  «در این میان، رسالت رسانه‌ها آزادی‌بخشی به مردم است تا مردم را به ادامه روندی که در دولت تدبیر و امید شروع شد، ترغیب کنند. مردم باید ثمره اقتصادی برجام را در زندگی خود لمس کنند. امری که با روی کار آمدن دولتی همسو و همفکر با این دولت، محقق خواهد شد» .