به گزارش برنا؛ ویزیت‌های آنلاین یکی از اقدامات مناسب نه تنها در کشور ما بلکه در جهان محسوب می‌شود. بسیاری از بیماران در شرایط کرونا اقدامات در زمینه ویزیت و درمان را با استفاده از فضای مجازی در دستور کار قرار داده‌ و همین امر در راستای ارتقای  وضعیت درمان موثر بوده است. این در حالی است که بسیاری از پزشکان باید  درباره کم و کیف فعالیت در فضای مجازی مورد آموزش قرار بگیرند. البته بر اساس بررسی‌های انجام شده بسیاری از پزشکان و کادر درمان با توجه به اینکه دفترچه بیمه از مراکز درمان حذف و شماره ملی ملاک پذیرش بیمه درمانی فرد محسوب می‌شود اما هنوز برخی از پزشکان توانایی ثبت نام و نام خانوادگی و شماره ملی بیمار را در سایت  سازمان بیمه ندارند و همین امر در روند درمان وقت گیر است. این مقوله نیازمند آموزش به برخی پزشکان است.

 امکان فعالیت نسخه نویسی  الکترونیک در  کشور وجود ندارد

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره روند فعالیت درمانی پزشکان در فضای مجازی به خبرنگار برنا گفت: مشاوره پزشکی انجام می‌شود و با توجه به اینکه آیین نامه تاسیس این مراکز در حال تدوین است و در عمل مقوله بازآموزی دوره‌های آموزشی مدون برای نحوه ارتباطات الکترونیک با بیمار برای پزشکان  لحاظ می‌شود.

او افزود: هم اکنون خدمات رسانی‌ها در فضای مجازی ماهیت مشاوره دارد و هنوز نسخه الکترونیک و امکان نسخه نویسی به شکل مجازی موجود نیست. مشاوره‌های پزشکی در عمل به شکل الکترونیک انجام می‌شود. موسساتی نیز در این زمینه فعال هستند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت تاکید کرد: این روند در ماه‌ها و سال‌های آتی  به دلیل ارتقای وضعیت موجود در دستور کار قرار می‌گیرد. البته آموزش‌های مدون برای ارتقای وضعیت موجود لحاظ می‌شود. هم اکنون کم و کیف بکارگیری این مهم در مرحله مشاوره قرار دارد.

کاهش مراجعه به مراکز درمانی در ایام شیوع کرونا

جهانپور درباره تاثیرگذاری این گونه طرح‌ها برای جامعه پزشکی تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا پذیرش بیمار در رشته‌های مختلف با شدت و حدت متعدد همراه بوده است. کاهش مراجعات بیماران به مطب‌ها با توجه به اینکه برخی از مراکز درمان تعطیل بودند و برخی از پزشکان هم تمایل به هدایت بیماران به سمت کلینیک‌ها و مطب‌ها نداشتند موثر بود.

او ادامه داد: کاهش مراجعات، اضطراب و نگرانی‌های بیماران با راهنمایی‌های لازم کاهش یافته است. همچنین راهنمایی‌های لازم را در مواقع لازم دریافت کردند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بسیاری از اقدامات از طریق پزشکان در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها انجام شده است، گفت: برخی از طریق موسسات پزشک آنلاین به فعالیت می‌پردازند. این روند در کشور با استفاده از ظرفیت‌های  فن آوری‌های موجود باید افزایش یابد.

 به گفته جهانپور در وزارت بهداشت و درمان این گونه اقدامات کلید خورده و  شاهد توسعه کیفی و کمی این مقوله هستیم. باید اقداماتی همچون توسعه امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک مورد توجه قرار بگیرد.

//انتهای پیام:۳