شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروسازان

شلیک تیر خلاص شورای رقابت به تولید قطعه سازان و خودروسازان

آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت گفت: کاری که شورای رقابت بعد از ۸ ماه معطلی در صنعت خودرو انجام داد، یک تیر خلاص و نا امیدکننده بود. تمام قطعه سازان امید به این داشتند که وعده خودروسازان عملی شود، خودروسازان مدام وعده می دادند که وضعیت قیمت گذاری خودرو درست می شود و مبلغ معوق قطعه سازان را پرداخت می کنند.

نبود بهره وری مناسب در صنعت قطعه سازی و خودروسازی باعث شده است که حتی با پایین آمدن قیمت ارز در کشور هم هزینه تولید کاهش نیابد.

او بیان کرد: خودروساز اعلام می‌کند به دلیل ضرر دهی، نقدینگی و سرمایه در گردش آنها مرتب کم می‌شود چرا که دریافتی هایشان به مراتب کمتر از پرداختی آنها است.

محبی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر خودروسازان روز به روز به قطعه سازان بدهکار‌ تر می‌شوند، گفت: مسئولان رده‌های مختلف در حوزه سیاست گذاری صنعت خودرو، اعم از وزارت صنایع، کمیسیون صنایع مجلس و قوه قضاییهاعلام کردند که اگر بسته جهش تولید با محوریت اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در جلسات سران قوا مطرح و تصویب شود به این صنعت کمک می کند.

او ادامه داد:این بسته سه بند داشت که یکی‌ از آن‌ها نقدینگی بود. بعد از آن قطعه سازان همت کردند و تولید را افزایش دادند و همان طور که آمارها نشان می دهد افزایش تولید قابل قبولی در سال گذشته رقم زدند تنها با این‌ امید که جلسه سران قوا گره از مشکلات صنعت خودرو باز کند.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌ سازان خودرو تشریح کرد: قیمت خودرو در ۶ ماه دوم‌ سال گذشته تعدیل نشد و بر اساس تورم بخشی صنعت خودرو، حتی اگر شورای رقابت قصد داشت اقدامی کند، انتظار می رفت حداقل قیمت خودرو ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. عدم افزایش قیمت خودرو به میزان منطقی باعث می شود خودروسازان بزرگ کشور ایران خودرو و سایپا نتوانند به تعهدات خود در قبال قطعه سازان عمل کنند.

محبی نژاد گفت: ما قطعه سازان نباید دغدغه‌ قیمت خودرو را داشته باشیم چرا که آن یک بنگاه جدا است و خودروساز هیات مدیره مجزا دارد و انجمن خودروسازان جداگانه فعالیت می کند اما، چون همه مسئولین کشور و خود خودروسازان تاکید می‌کنند که بدون حل مشکل قیمت گذاری خودرو و ادامه‌ ضرر و زیان خودروسازان نمی‌توانند بدهی قطعه سازان را بپردازند، قطعه سازان به طور مستقیم خسارت سنگینی از این نابسامانی ها در قیمت گذاری خودرو متحمل می شوند.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو  گفت: قرار بود طرح قانونی برای قیمت گذاری خودرو در مجلس یازدهم تصویب شود، به دلیل اینکه پیش نویس طرح چندین بار تغییر کرد، با توافق کمیسیون صنایع مجلس قرار شد این طرح در  جلسه سران‌ قوا مطرح و در مورد آن تصمیم گیری شود.

او با بیان اینکه مصوبات جلسه سران‌ قوا یک ساله اعتبار دارد، گفت:  اما ۸ ماه است که طرح اصلاح قیمت گذاری صنعت خودرو هنوز بررسی نشده است و ما نمی‌دانیم به کدام مرجع مراجعه و مشکل را حل کنیم.

 دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت:در حال حاضر مردم قیمت خودرو را با ۸۰ درصد قیمت کارخانه خریداری می‌کنند که ضرر و زیان سنگینی به خودروساز و قطعه ساز وارد می‌شود، کسانی که در قرعه کشی برنده می شوند و خودرو را می‌فروشند، برد می‌کنند و این شکاف قیمت بین کارخانه و بازار رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ایجاد کرده است.