به گزارش برنا؛ گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است، بیش از نیمی از سکته ها و بیماری های قلبی، عروقی بدلیل فشارخون بالا هستند و بزرگ ترین علت مرگ در دنیاست و از هر هشت مرگ در دنیا یک مرگ مربوط به فشارخون بالا است.

  ۱۵ میلیون نفر از جمعیت کشور دچار فشارخون بالا هستند که حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به این بیماری بی خبرند، این افراد زمانی از فشارخون مطلع می شوند که با عارضه سکته مغزی، قلبی یا نارسایی  کلیوی به بیمارستان مراجعه می کنند.

هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال که سن ورود به بیماری پرفشاری خون است باید فشارخون خود را کنترل کند و اگر نمک از سفره ها حذف شود این آمار ۳۰ درصد کاهش می یابد.

مطالعات جهانی نشان می دهد نرخ افزایش فشار خون در زنان سریعتر است و از سنین پایین‌تری آغاز می‌شود. همین امر باعث می‌شود زنان بیشتر از مردان مستعد بیماری‌های قلبی عروقی باشند، مردان در سن بیست سالگی در مقایسه با زنان فشار خون بالاتری دارد، ولی در دهه چهل زندگی زنان در این زمینه از مردان سبقت می‌گیرند، به طوری‌که فشار خون زنان در دهه چهل با فشار خون مردان در دهه ۶۰ زندگی قابل قیاس است. محققان هورمون‌ها را در این امر دخیل می‌دانند.

برخی از پزشکان بر این باورند که بیماری پرفشاری خون قاتل خاموش نامیده می‌شود، زیرا بی‌سروصدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند و اگر پرفشاری خون در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایراعضای بدن نیزدچار مشکل می‌شود.

به گفته آنان،  فشار خون بالا تهدید جدی محسوب می شود زیرا باعث می شود قلب شدید تر کار کند که نیاز آن به اکسیژن را افزایش داده در ایجاد آنژین دخالت دارد،  در صورتی که این مشکل تحت کنترل قرار نگیرد خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی را افزایش می دهد و برخی افراد می توانند با شیوه زندگی سالم، کاهش وزن اضافی، ترک سیگار، محدود کردن مصرف کافئین و الکل، کاهش مصرف نمک و انجام روشهای تمدد اعصاب فشار خون بالا را کنترل کرده آن را کاهش دهند.

مهدی مدرسی متخصص قلب و عروق در این زمینه گفت: فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها بزند. از این جهت از هر فرد خواسته می شود از مقدار فشارخون خود و وجود عوامل خطر و میزان آن اطلاع داشته باشد.

او اظهار کرد: بی‌سروصدا و بدون علامت شخص مبتلا را به مرگ و پایان زندگی نزدیک می‌کند و اگر فشار خون بالا در مراحل اولیه کنترل نشود، نه‌ تنها فعالیت دستگاه قلب و عروق، بلکه سایر اعضای بدن نیزدچار مشکل می‌شود و شناسایی فشارخون بالا آسان و معمولا کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و یا در صورت لزوم دارو درمانی آسان است.

این پزشک تصریح می کند: مصرف غذاهای چرب و پرنمک و نیز عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی،  ورزش نکردن و عدم تحرک بدنی کافی، کنترل و مدیریت ناکافی خشم و استرس و مصرف مفرط الکل، بهداشت و سلامت از جمله میزان درآمد، سطح سواد و نوع مسکن می توانند تاثیرات سویی برعوامل رفتاری خطرساز ابتلا به فشارخون بالا داشته باشند.

مدرسی با بیان اینکه فشار خون بالا سبب بروز خطراتی جدی مانند سکته های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، اختلالات بینایی می شود، می افزاید: اگر بیماری فشارخون بالا دارید، از کنترل فشار خون خود در حد طبیعی، مطمئن شده و بطور منظم به پزشک مراجعه کنید زیرا مصرف بموقع و منظم داروهای کاهنده فشارخون، به کنترل فشار خون در حد طبیعی کمک می کند.

او ادامه می دهد:  افراد باید به منظور تشخیص بموقع بیماری، حداقل هر سال یک بار فشارخون خود را اندازه گیری کنند تا در صورت وجود فشارخون بالا، آن را کنترل کرده و عمر طولانی تری داشته باشید و به سایر اعضای بدن نیز آسیب وارد نشود.