شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دادستانی#اروپا#اتریش

یورونیوز گزارش داد؛

روزهای دشوار صدراعظم جوانِ اتریش/ آیا کورتز استعفا می کند؟

روزهای دشوار صدراعظم جوانِ اتریش/ آیا کورتز استعفا می کند؟

تحقیقات دادستانی اتریش درباره صدراعظم این کشور به اتهام «شهادت دروغ»، جوان ترین رهبر اروپا را در وضعیت بغرنجی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاریمهر به نقل از یورو نیوز، «سباستین کورتز» صدر اعظم اتریش در حالی کناره گیری از مقامش به دلیل تحقیق دادستانی این کشور علیه خود را رد کرده که یکی از دشوارترین دوره های حیات سیاسی اش را می گذراند.

دادستانی اتریش اعلام کرده که درباره «ادای شهادت دروغین» از سوی سباستین کورتز در برابر کمیته پارلمان این کشور تحقیق خواهد کرد. در صورتی که دادستانی تصمیم به تعقیب قضایی سباستین کورتز بگیرد او اولین صدر اعظم این کشور خواهد بود که با تشکیل پرونده ای قضایی در دوران زمامداری اش روبرو می شود.

رئیس ۳۴ ساله دولت اتریش مظنون به «ادای شهادت دروغین» درباره پرونده رسوایی معروف به «ایبیزا گیت» و دیگر اتهامات وارده به او و یاران سیاسی اش است. رسوایی «ایبیزا گیت» در سال ۲۰۱۹ منجر به سقوط دولت ائتلافی سباستین کورتز شد.

از سوی دیگر «هاینتس کریستیان اشتراخه» رهبر وقت حزب راست افراطی «آزادی» و شریک ائتلافی سباستین کورتز در تصاویری که در آن سال منتشر شد در حال مذاکره بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای جلب حمایت سیاسی دیده می شد.

صدر اعظم اتریش سال گذشته در برابر اعضای کمیته پارلمان این کشور هرگونه دخالت در انتصاب رئیس یکی از صندوق های دولتی را رد کرده بود. این در حالی است که افشای پیامک های رد و بدل شده بین سباستین کورتز و توماس اشمیت، رئیس صندوق سرمایه ملی اتریش (OeBAG) طی ماههای گذشته از ارتباط نزدیک این دو حکایت داشت. محتوای این پیامک ها همچنین احتمال اعمال نفوذ سباستین کورتز برای انتصاب توماس اشمیت را تقویت می کرد.