شهر خبر

یادداشت مهر؛

هم تکمیلی مقاومت در یک نقطه مشترک/چرا این بار شرایط متفاوت است

هم تکمیلی مقاومت در یک نقطه مشترک/چرا این بار شرایط متفاوت است

جنگ کنونی غزه برخلاف دیگر جنگهای پیشین است و این بار شرایط متفاوت است و مقاومت فلسطین هم اکنون به نقطه جدیدی رسیده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- مهدی عزیزی: مقاومت در فلسطین به نقطه جدیدی رسیده است. وقتی می گوییم مقاومت در فلسطین تنها محدود به یک مساحت جغرافیایی آن هم در نوارغزه نیست.

فلسطین در این نبرد یعنی غزه، کرانه باختری، قدس و مناطق ۱۹۴۸ و حتی فراتر از آن محیط پیرامونی فلسطین. شرایط بگونه ای متفاوت است که حتی برای مراکز امنیتی و اطلاعاتی غافلگیر کننده بود. تغییر معادله از بازدارندگی موثر به حمله در برابر حمله.

معادله ای که بی تردید اسرائیلی ها را مجبور خواهد کرد تا در چند روز آینده تن به آتش بدهند. اما بنظر می رسد این بار مانند گذشته شروط و سطح خواسته های مقاومت تغییر ویژه ای دارد.

ویژگی های میدانی و توانمندی جدید موشکی

منطقه شیخ جراح آغاز این ماجرا بود. جایی که چند روزی است منازل ساکنان آن توسط شهرک نشینان یا مصادره می شد یا تخریب . مقاومت در غزه وارد میدان می شود. ضرب الاجل چند ساعته تعیین می کند؛ شلیک موشکی از تمامی نقاط نوارغزه آغاز می شود.

مساحتی که بشدت هر ترددی در آن تحت کنترل است، در مدت ۲ دقیقه بیش از ۱۰۰ موشک بسمت اهداف تعیین شده پرتاب می شود.

موشک هایی که این بار هدفمندتر است. حاشیه خطا کمتر است و اهداف نظامی، زیرساختها و فرودگاههای بین المللی هدف اصلی قرار می گیرند.

این در حالی است که درصد کمی از این موشک ها توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شد. بیش از ۲ هزار موشک شلیک شد. یعنی دو برابر موشک هایی که در جنگ ۵۱ روزه بسمت مناطق اشغالی اصابت شد.

موشک های مقاومت توانست از ۴ حلقه سامانه ضد موشکی عبور کند. از گنبد آهنین گرفته تا فلاخن داود که برای رهگیری موشک های بالستیک با برد کوتاه تا پاتریوت و سامانه تاد که برای دور برد استفاده می شود، هیچ کدام نتوانست مانع اصابت حجم و تراکم موشکهای مقاومت شود.

از سویی دیگر بیش از دو سوم مناطق اسرائیلی و تل آویو در دسترس مقاومت قرار گرفت. بیش از ۲ میلیون شهرک نشین صهیونیست در اطراف نوارغزه به پناهگاهها گریختند.

بروز ظرفیت های جدید جهانی ضد اسرائیلی در جهان

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، بروز ظرفیت های جدید جهانی و نیز نوع واکنش به رفتار جنون آمیز رژیم صهیونیستی بود. اگر چه در گذشته و بویژه از سال ۲۰۰۶ بر حجم این اعتراضات و آگاهی عمومی افزوده شد اما این بار تفاوت عمده ای داشت.

لبنانی ها با عبور از فنس ها در مرزهای اشغالی، پرچم رژیم صهیونیستی را به زیر کشیدند. اردنی ها از مرزهای فلسطین عبور کردند. عراقی ها بیشتر از گذشته به این موج پیوستند. شهرهای اروپا به محلی برای تجمع نفرت انگیز از اسرائیل تبدیل شد. از دانمارک گرفته تا سیدنی همه به این موج پیوستند.

احیای مقاومت بعد از فرایند عادی سازی روابط

مهمترین اتفاقی که در این نبرد رخ داد این بود که بار دیگر مقاومت که به نظر می رسید در فرآیند عادی‌سازی کمرنگ شده است یا دست کم برای اعتبار زدایی و نیز کاهش روحیه مردم فلسطین بر آن تمرکز شد، اینچنین احیا شد. این نبرد، تارهای سست معامله قرن و طرح الحاق و انتقال سفارت و روند عادی سازی را بر باد داد و دوباره شرایطی برای زنده نگه داشتن و احیای مقاومت آن هم در تمامی جغرافیای فلسطین و تمامی سلیقه های سیاسی جریانهای مقاومت شکل گرفت.

سکوت اردوگاه سازش و بازنگری در ارزیابی ها

اردوگاه سازش تقریبا در برابر این تجاوزات و کشتار سکوت کرد و اگر انتخابات فلسطین برگزار می شد، همان اندک اقبالی را که داشت از دست داد. کشورهای عربی تحت فشار افکار عمومی مجبور به صدور بیانیه شدند و شاید هم در ارزیابی های خود بازنگری کنند و این پرسش مطرح می شود چگونه رژیمی که نمی تواند در برابر حماس و جهاد و گروههای دیگر مقاومت بایستد می تواند حیات سیاسی آنها را تضمین کند.

هم تکمیلی مقاومت در یک نقطه مشترک

بجز توانمندی نظامی و توازن وحشت از سوی گروه‌های مقاومت که یک مانع و قدرت بازدارندگی موثر در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد کرد باید گفت مهمترین ویژگی نبرد این روزهای مقاومت فلسطینی، هم تکمیلی و هم افزایی در یک نقطه مشترک است با جغرافیای متفاوت.

از غزه تا کرانه باختری و قدس گرفته تا مناطق ۱۹۴۸ که در اختیار رژیم صهیونیستی و عمق امنیتی رژیم به شمار می رود، هدف مقاومت است.

نکته بعدی اینکه هر اندازه که حملات رژیم صهیونیستی تشدید می شود مقاومت نیز به حملات خود ادامه می دهد.

و این به معنای تغییر راهبرد مبارزه از معادله بازدارندگی موثر به معادله حمله در برابر حمله است. افزون بر آن که امروز تمامی سرزمین های اشغالی و مناطق اسرائیلی یک هدف برای مقاومت است.

وضعیت نابهمگون و نابسامان اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی

عامل دیگری که می توان از آن به عنوان یک تفاوت عمده با رویدادهای گذشته اشاره کرد، این است که جامعه صهیونیستی این روزها به ویژه در ماه های اخیر به شدت دچار بحران سیاسی و اجتماعی است تا آنجا که تنها در یک سال چهار انتخابات برگزار شده است و افق روشنی وجود ندارد.

با نگاهی به روحیه روانی جامعه صهیونیستی می توان به خوبی دریافت که این جامعه از هم گسسته و اعتماد به نفس خود را از دست داده است و این موضوع به دلیل این است که جامعه صهیونیستی بر اساس مولفه های تشکیلی یک ملت ایجاد نشده است بلکه یک جامعه اجاره‌ای و عاریتی است که با قدرت نظامی برای حفظ آن تلاش شده است.

نکته مهم اینجاست که این جامعه اعتماد به نفس خود را از تجهیزات و قدرت نظامی می گیرد و اساساً دارای انگیزه‌ای برای رویارویی با بحران های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیست.

تلفات در جبهه رژیم‌ صهیونیستی

اگرچه رژیم صهیونیستی و رسانه های آن همواره از ارائه آمار درست تلفات در نبرد مقاومت خودداری می کنند اما در این چند روز بیش از چهارده صهیونیست به هلاکت رسیدند که حدود ۴ تن از آنها افسران امنیتی بلندپایه بودند که به آنها اشاره‌ای نشد.

بنابراین به نظر می رسد که در ساعت های آینده رژیم صهیونیستی با توسل به سازمان های بین المللی و کشورهای عربی مانند مصر از آن بخواهند تا یک آتش بس برقرار شود.

به ویژه این که مصری ها در آغاز واکنش مقاومت به حملات رژیم صهیونیستی به جای ایستادن در کنار مردم فلسطین، مقاومت را مورد سرزنش قرار دادند.

شروط مقاومت برای پایان درگیری

اگرچه به نظر می رسد که روزهای آینده شاید در ۴۸ ساعت دیگر رژیم‌ صهیونیستی تن به آتش بس دهد. از سویی این بار نیز شروط مقاومت متفاوت و سطح خواسته‌های آن فراتر از گذشته خواهد بود.