برخی جمهوری‌خواهان از بیم جانشان علیه استیضاح ترامپ رأی دادند

 «لیز چنی» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفت، هم‌حزبی‌هایش از بیم جانشان علیه استیضاح «دونالد ترامپ » رئیس جمهور سابق آمریکا رأی دادند.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، چنی که تا چند روز پیش سومین مقام ارشد حزب جمهوری‌خواه بود در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» نزدیک به حزب دموکرات گفت، بابت اینکه در انتخابات سال گذشته به ترامپ رأی داد پشیمان است.

او که دختر «دیک چنی» معاون رئیس جمهور اسبق جمهوری‌خواه آمریکا است گفت، با وجود فشارهایی که به‌سبب دادن رأی مثبت به استیضاح ترامپ متحمل شده، حاضر نیست حزبش را ترک کند.

چنی در ادامه گفت، جمهوری‌خواهان کنگره به این دلیل که معتقد بودند ترامپ بی‌گناه است علیه استیضاح او رأی ندادند بلکه «اگر به آرای استیضاح نگاه کنید، برای مثال، اعضایی بودند که به من می‌گفتند نگران امنیت خود هستند یا نگران جان خود هستند».

این قانون‌گذار آمریکایی که هفته گذشته به‌خاطر انتقاداتش از ترامپ و رأی مثبتی که به استیضاح وی داده بود از ریاست کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان برکنار شد، افزود: «تحولاتی را شاهد بوده‌ایم که می‌دانید، وضعیتی کلی به وجود آمده که در آن تئوری‌های توطئه حکمفرما هستند و افراد خوبی در موقعیت‌های مختلف دچار انحراف شده و چیزهایی را باور کردند که حقیقت ندارد».

چنی در ادامه گفت: «بنابراین، فکر می‌کنم همه ما این مسئولیت را داریم که اطمینان یابیم هر کاری که از دستمان برمی‌آید برای رساندن حقایق انجام دهیم، از حقیقت دفاع کنیم و پای قانون اساسی و تعهداتمان بایستیم».

او در مصاحبه دیگری با شبکه «اِی‌بی‌سی» گفت: «هرگز قرار نبوده از جو بایدن حمایت کنم ولی از رأیی که دادم پشیمانم. من بر اساس سیاست و برای پیشبرد آنچه به صلاح کشور است رأی دادم اما منصفانه است که بگویم از این رأی پشیمان هستم».

این قانون‌گذار جمهوری‌خواه افزود: «باید این را بدانیم که برای ملت چه معنایی دارد که رئیس جمهور سابقی داشته باشند که قدرت را تحویل ندهد و همچنان بگوید که نظام انتخاباتی ما کار نمی‌کند و نمی‌تواند خواسته مردم را محقق کند».

ترامپ پس از باخت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، ادعای تقلب گسترده در شمارش آرای پستی را مطرح کرد و همچنان بر آن پافشاری می‌کند. او از شرکت در مراسم تحویل قدرت به جو بایدن امتناع کرد و روز تأیید آرای ایالات مختلف در کنگره، در جمع بزرگی از هوادارانش ادعاهای خود را تکرار کرد.

هواداران ترامپ در آن روز به سمت ساختمان کنگره راهپیمایی کرده و سپس به داخل این ساختمان حمله‌ور شدند. در نتیجه این حمله شماری کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

اندکی بعد، طرح استیضاح دوم ترامپ در کنگره ارائه شد و توانست در مجلس نمایندگان تصویب شود. چنی و چند نماینده جمهوری‌خواه دیگر به نفع استیضاح ترامپ رأی دادند. با این حال نمایندگان مجلس سنا به استیضاح ترامپ رأی کافی ندادند و او را تبرئه کردند.

لیز چنی روز چهارشنبه در اقدامی کم‌سابقه و با رأی اکثریت جمهوری‌خواهان از جایگاه خود به عنوان ریاست کنفرانس حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان خلع شد.

حزب جمهوری‌خواه، روز جمعه «الیز استفانیک» نماینده ایالت نیویورک را که از حامیان ادعاهای ترامپ است، با وجود پایگاه رأی بسیار پایین‌تر از لیز چنی،به عنوان جایگزین او انتخاب کردند.