شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#ستاد انتخابات کشور

رئیس ستاد انتخابات:آمار واقعی مشارکت را هرچه باشد اعلام می کنیم/مشارکت پایین یعنی پالس منفی به دنیا؛یعنی مردم دلسردند

رئیس ستاد انتخابات:آمار واقعی مشارکت را هرچه باشد اعلام می کنیم/مشارکت پایین یعنی پالس منفی به دنیا؛یعنی مردم دلسردند

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در مصاحبه با روزنامه شرق در باره مشارکت مردم در انتخابات اظهارنظر کرد.

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

صادقانه بگویید اگر شرایط به سمتی رفت که مثلا فقط حدود 20 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند، انصافا همان درصد را اعلام می‌کنید؟
در انتخابات سال 98 اثبات کردیم. اگر نگاه کنید میانگین مشارکت مردم در انتخابات عموما زیر 50 درصد نبوده است. در همان سال نیز این‌گونه بحث‌ها مطرح بود که آیا جمهوری اسلامی آمار پایین را اعلام می‌کند یا نه. در همان سال، هم آقای وزیر و هم ما در ستاد انتخابات اعلام کردیم که امانت‌دار مردم هستیم و هر عددی بود، همان را اعلام می‌کنیم. البته برخی نیز به ما خرده گرفتند که چرا این‌گونه اعلام کردید... .
‌چه کسانی؟
منظورم برخی در فضای رسانه‌ای است. قاعدتا در این انتخابات نیز شفاف عمل خواهیم کرد. با آمدن زیرساخت‌های الکترونیکی، همه‌چیز شفاف است و نمی‌توان چیزی را از مردم پنهان کرد. ما در وزارت کشور، مرکزی داریم که تعداد قابل‌توجهی متخصص جوان در آن کار می‌کنند و مانیتورها را می‌بینند و نمی‌شود به آنها گفت اعداد و تجمیع آنها را نبینید.
من امیدوارم در این دوره یک مشارکت قابل‌قبولی داشته باشیم و مشارکت بالای 55 درصد باشد اما مشارکت هر مقدار باشد، همان را وزیر کشور اعلام خواهد کرد. مانند انتخابات سال 98 که خیلی‌ها تعجب کردند چطور وزارت کشور آمار را زیر 50 درصد اعلام کرد. قطعا در انتخابات 28 خرداد نیز هر عددی را که در سامانه ثبت شود، قابل رهگیری و پیگیری است، اعلام خواهیم کرد؛ چون همان‌طورکه تک‌تک رأی‌ها حق‌الناس است، تجمیع آن را هم حق‌الناس می‌دانیم. هرقدر مجری انتخابات شفاف باشد، سلامت آن حفظ می‌شود و مردم نیز اعتماد می‌کنند.
به‌عنوان یک کارشناس عرض می‌کنم برداشت من این است که مشارکت در انتخابات امسال با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی که داریم، تأثیرگذار است. آن سمت خط تحریم به دنبال این هستند که بگویند مردم دلسرد و خسته شده‌اند، پس مشارکت معنی دیگری خواهد داشت. در شرایط امروز اگر فردی به دلیل عملکرد ما یا دلزدگی از سیاست‌ها نخواهد در انتخابات شرکت کند، معانی دیگری پیدا خواهد کرد. در فضای انتخاباتی همیشه سیبل مقابل دولت است. توقع این است که نامزدها هم بخش‌های مثبت را ببینند و هم نکات منفی را تا دلسردی برای مردم به وجود نیاید. ما باید فضای انتخابات را به سمت ایجابی‌شدن سوق دهیم. متأسفانه معمولا فضای انتخابات ما سلبی است.
‌یا به فلانی رأی بدهیم که دیگری رأی نیاورد...
دقیقا. ما باید این فضا را عوض کنیم. باید کاندیداها برنامه عملیاتی داشته باشند تا فضا از حالت سلبی به سمت ایجابی حرکت کند تا انتخاباتی سالم، پرشور، رقابتی و امن داشته باشیم.

23302