شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

هشدار؛ عوارض فشار خون از کرونا خیلی بیشتر است!

هشدار؛ عوارض فشار خون از کرونا خیلی بیشتر است!

هشدار؛ عوارض فشار خون از کرونا خیلی بیشتر است!
یک فوق تخصص کلیه، فشار خون و پیوند گفت: عوارض فشار خون از کرونا بیشتر است اما دلیل حس نشدن عوارض آن، مزمن بودن این بیماری است.

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر نادر نوری ماجلان روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی فشار خون (۲۷ اردیبهشت)  گفت: فشار خون از بیماری های مهمی است که بخش قابل توجهی از جامعه و سیستم درمان ما با آن درگیر است، بیماری بسیار شایع که یکی از شایعترین علت مراجعه بیماران به مراکز درمانی است.

وی شیوع فشار خون را بسیار بالا اعلام کرد و با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد ۱۸ تا ۹۰ سال ، گرفتار آن می شوند تصریح کرد: در سن بالای ٥٠ سال از هر دو نفر، یک نفر فشار خون دارد.
 
دکتر نوری ماجلان یادآور شد: شک نکنیم که همه اطرافیان ما فشار خون دارند؛ این بیماری، پر عارضه هست که اگر درمان نشود عوارض دیگری به دنبال دارد که سکته مغزی و قلبی و نارسایی کلیه از جمله آنها است.
 
وی فشار خون را بیماری مرموز و خاموش معرفی کرد که به ظاهر، علائم و عوارضی ندارد اما همه ارگانهای حیاتی بدن را درگیر خود می کند.
 
وی نخستین قدم در برخورد با این بیماری را "تشخیص فشار خون" دانست و گفت: شایعترین علامت فشار خون، بی‌علامتی است و در ۹۰ درصد موارد بدون علامت هست.
 
این فوق تخصص ضمن توصیه به افراد بالای ۲۰ سال برای اندازه گیری مداوم فشار خونشان و با اشاره به اینکه فشار نرمال و طبیعی زیر ١٢٠ روی ٨٠ میلیمتر جیوه است، تصریح کرد: زمینه های چاقی و اضافه وزن، مصرف نمک اضافی، ارثی، عدم تحرک و استرس از عوامل اصلی شیوع این بیماری است که در میان این عوامل، اضافه وزن، سهم بیشتری دارد.
 
وی ضمن سفارش برای کاهش وزن افرادی که اضافه وزن دارند، توصیه کرد: غذای پرکلسیم و پر پتاسیم مانند لبنیات و میوه و سبزیجات بخوریم، غذای آماده و شور و چرب نخوریم. ورزش کنیم. پیاده روی تند نماییم و از استرس دوری کنیم.
 
وی چربی بالا ، دیابت و سیگار را از جمله عوامل افزایش عوارض فشار خون اعلام کرد و گفت: علاوه بر رعایت درمان های غیر دارویی باید از دارو هم برای کنترل و مهار این بیماری خاموش استفاده کرد.
 
دکتر نوری ماجلان همچنین با توصیه به داشتن دستگاه فشار خون در منزل و اندازه گیری فشارخون خانواده بطور مداوم، اضافه کرد: هیچکس نباید خود را مصون از فشار خون بداند.
 
 
منبع:برنا