شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قدیمی

قدیمی ترین غارنگاره جهان زیر تیغ تغییرات اقلیمی است

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، قدیمی ترین غارنگاره جهان زیر تیغ تغییرات اقلیمی است.

مطالعات دانشمندان روی غارنگاره های 11 نقطه از استان سولاوسی جنوبی در اندونزی نشان داد گرمایش فزاینده زمین و شرایط نامساعد جوی، به ایجاد ترک و شکستگی در سطح بوم های سنگی این آثار تاریخی منجر شده است.

نتایج این مطالعه که در مجله علمی Scientific Reports منتشر شده، نشان می دهد تغییرات در دما و رطوبت ناشی از دوره های بارش شدید تا خشکسالی، منجر به تشکیل کریستال های نمک روی سطح سنگ های غار شده که به ترک خوردن آن ها منتهی می شود. به گفته محققان، افزایش شمار حوادث هواشناسی ناشی از تغییرات اقلیمی که انسان ها عاملش هستند، این روند را تسریع کرده است.

مجموعه سنگ نگاره های موجود در غارهای این منطقه، قدیمی ترین نقش شابلونی جهان را شامل می شود که از قرار دادن کف دست روی دیواره غار و پاشیدن رنگدانه های توت قرمز به آن رسم شده است. تصویر خوک های وحشی و افراد در حال شکار از دیگر سوژه های موجود در بین این سنگ نگاره ها هستند.

دانشمندان می گویند: مناطق استوایی میزبان برخی از نخستین آثار شناخته شده از هنر سنگ نگاری هستند که با سرعتی نگران کننده در حال فرسایشند.

محققان در این مطالعه هشدار دادند افزایش فزاینده و مستمر دما، پیامدهای خطرناکی برای این میراث جهانی ارزشمند به همراه دارد.

پیش از کشف غارهای سنگ آهک در اندونزی در دهه 1950 میلادی، تصور می شد انسانهای اولیه در اروپا حدود 40 هزار سال پیش اولین غارنگاره ها را ترسیم کرده باشند اما سنگ نگاره های پیدا شده در سولاوسی جنوبی به همان اندازه یا حتی بیشتر قدمت دارند. این غارنگاره ها مسیر مهاجرت 100 هزار سال پیش انسانهای نخستین از آفریقا به اروپا و آسیا را ردگیری می کنند.

قدیمی ترین غارنگاره جهان زیر تیغ تغییرات اقلیمی است