شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#دولت#لاریجانی#سربازان#جهانگیری

ویژه‌های مشرق؛

پزشکیان: با دستگیری سربازان آمریکایی به برجام ضربه زدند/ «دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

ویژه ها

اگر دولت در برجام هیچ‌کاره بود، پس چرا سکه‌های برجامی نصیب ظریف و عراقچی و تخت روانچی شد؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**پزشکیان: با دستگیری سربازان آمریکایی به برجام ضربه زدند

«مسعود پزشکیان» نماینده مجلس و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«اگر ما درد مردم را داشتیم همان راهی را می‌رفتیم که مشکل مردم را حل کنیم، اما طبق گفته دکتر ظریف که در همین فایلی که برایش هم این همه جنجال ایجاد کردند، از همان زمان که برجام را نهایی کردند تا زمانی که اجرایی شد - یعنی از حدود 23 تیرماه تا دی‌ماه - عده‌ای تمام تلاش‌شان را به‌ کار بستند که برجام برهم بخورد و موفق نشود. بحث سفارت عربستان سعودی، بحث گرفتن سربازان امریکایی، بحث مداخلاتی که انجام شد و پشت سر هم از رسانه و ارگان‌ها و ... می‌گفتند که این بد است و دارد فلان می‌کند».

پزشکیان در ادامه گفت:«اینها حاضر شدند، مردم در فشار بمانند تا بگویند دیدید اینها عرضه نداشتند و برجام به جایی نرسید تا بتوانند این گروه را از میدان به در کنند و تمامیت قدرت را به دست بگیرند. این به نظر من خیانت به مردم و بی‌انصافی در قبال مردم است. ما در دعوای خودمان مردم را وجه‌المعامله به قدرت رسیدن خودمان قرار داده‌ایم. وقتی مردم ناراضی و گرسنه و بیکار هستند و زمانی که مثلا در خانواده‌ای چند باسواد بیکار وجود دارد و از این طرف تورم شدید وجود دارد مردم به چاه فلاکت می‌افتند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه گفت:«اصلاحات می‌خواهد مردم بتوانند راحت صدای‌شان را به گوش حاکمیت برسانند و اگر کسی زور می‌گوید، مردم بتوانند مقابلش موضع بگیرند و حاکمیت و قوه قضاییه بتواند با آن کسی که زور می‌گوید، برخورد کند، نه اینکه حاکمیت و قوه قضاییه پشت سر قدرت بایستند و کنار هم به مردم زور بگویند! متاسفانه امروز وضعیتی داریم که این وضعیت، وضع مناسب ما نیست... براندازی، دعوا، بی‌عدالتی، زورگویی، تبعیض و... جایی در اصلاحات ندارد و مرتبط با اصلاحات نیست».

پزشکیان: با دستگیری سربازان آمریکایی به برجام ضربه زدند/«دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

اصلاح طلبان برای توجیه خسارت محض برجام، مدعی شده اند که بازداشت سربازان متجاوز آمریکایی به برجام ضربه زد. البته از طیفی که پیش از این مدعی بود که سوریه و عراق هم برجام می خواهد و اقدامات تحسین برانگیز حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم را نیز مورد هجمه قرار می داد، این اظهارنظر جدید اصلا عجیب نیست.

 در دی ماه 94 نیروی دریایی سپاه پاسداران دو فروند شناور آمریکایی را که به آب‌های سرزمینی ایران وارد شده بودند، توقیف و 10 سرنشین این شناورها را بازداشت کرد. در ابتدا، ناو هواپیمابر «هری ترومن» آمریکا در واکنش به این اقدام سپاه پاسداران، تلاش کرد با گردن‌کشی و قلدری، مسئله را حل کند، اما با عکس‌العمل یگان‌های نیروی دریایی سپاه، وادار به عقب‌نشینی شد. مسئولان ارشد کشورمان نیز پس از دریافت گزارش نیروی دریایی سپاه و احراز عمدی نبودن این اقدام، دستور آزادی این تفنگ‌داران آمریکایی را صادر کردند.

در همان مقطع رسانه های آمریکایی اذعان کردند که بازداشت تفنگداران متجاوز آمریکایی، عملیات برد-برد برای ایران بود و اعتبار و اقتدار ایران را در جهان به نمایش گذاشت.

آقای پزشکیان و همقطاران وی در طیف اصلاح طلب یکروز می گویند که برجام تصمیم نظام بود و روز دیگر تاکید می کنند که نظام نگذاشت برجام به سرانجام برسد. اما این طیف علیرغم این ادعاهای متناقض هیچگاه به این سوال پاسخ نمی دهند که اگر دولت در برجام هیچکاره بود، پس چرا سکه های برجامی نصیب ظریف و عراقچی و تخت روانچی شد و...

پزشکیان در این مصاحبه تاکید کرده که «متاسفانه امروز وضعیتی داریم که این وضعیت، وضع مناسب ما نیست». این در حالی است که وضع موجود نتیجه عملکرد 8 ساله «دولتِ اصلاح طلبان» است. همان دولتی که محمد خاتمی برای روی کارآمدن آن «تَکرار کرد» و محمدرضا خاتمی گفت «ما تضمین دولت روحانی هستیم» و جهانگیری گفت اگر ما بر سر کار بیاییم دیگر هیچکس سرِ گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت و دیگر هیچ کارتن خوابی وجود نخواهد داشت.

پزشکیان طوری اعتراض می کند که گویا وضع فعلی نتیجه اقدامات دولتِ رئیسی یا دولتِ قالیباف است. متاسفانه اصلاح طلبان اصرار دارند که به فهم و شعور مردم توهین کنند.

**«دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «آرایش انتخاباتی برای پاستور» نوشت:«اگر چه دیروز و روزهای گذشته ده‌ها چهره سیاسی شناخته شده از نمایندگان ادوار مجلس تا وزرای دولت‌های پیشین برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ اما در نهایت این ثبت نام چهره‌هایی همچون سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بود که صورت‌بندی میدان رقابت را تعریف کرد».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«از میان ثبت‌نام‌کنندگان دیروز اما آنکه ثبت نامش را می‌شد نوعی شوک انتخاباتی تعبیر کرد، کسی جز علی لاریجانی نبود. زیرا ثبت‌نام رئیس قوه قضائیه اگر چه بعد از ماه‌ها گمانه زنی اصولگرایان درباره آمدن یا نیامدنش انجام شد اما آنقدر درباره‌اش سخن گفته شده بود که امری محتمل به شمار می‌آمد...رئیس مجلس دهم کسی بود که در میان گزینه‌های مدعو هیچ یک از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نبود و تصمیمش به نامزدی بیش از دیگران در تردید بود. با این حال او پس از تماس و گفت‌وگو با حضرات آیات صافی گلپایگانی، جوادی آملی، سبحانی، مظاهری، نوری همدانی و نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران و در حالی که روحانیون قم بر نیاز کشور به فکر و شخصیت او تأکید داشتند، اقدام به ثبت‌نام کرد».

روزنامه ایران در این گزارش نوشت:«اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری پس از ثبت نام و هنگام قرائت بیانیه‌اش در جمع خبرنگاران آنجا که به سخن گفتن از سختی مردم در شرایط کنونی و مشکلاتی همچون فقر، بیکاری و ناچار شدن اقشاری از مردم به کولبری و سوختبری سخن می‌گفت بغض کرد و سپس به اهدافی اشاره کرد که به عنوان معاون اول دولت اختیار پیگیری شان را نداشته اما قصد دارد در قامت یک رئیس جمهور آنها را اجرایی کند».

پزشکیان: با دستگیری سربازان آمریکایی به برجام ضربه زدند/«دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

رسانه های دولتی و اصلاح طلب از دیروز تاکنون به صورت ویژه بر لاریجانی و جهانگیری تمرکز کرده اند. در یک نمونه، «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده حامی دولت در مجلس دهم در مصاحبه با پایگاه خبری اعتمادآنلاین گفت: «کسی که برای اقتصاد کشور برنامه داشته باشد به او رأی می دهند. ما معتقدیم که  لاریجانی یک نامزد با برنامه و کاملی برای ریاست جمهوری است بنابراین مردم کف خیابان در بین همه کاندیداها از لاریجانی حمایت خواهند کرد».

همچنین «محمدرضا خباز» فعال سیاسی اصلاح طلب که در دولت روحانی نیز استاندار بوده است گفته:«آقای جهانگیری توانایی ریاست جمهوری را دارد چون تمام مدارج اجرایی را تجربه کرده و نیروی قوی‌ای است. او علاوه بر سه دوره نمایندگی مجلس و برادر دو شهید بودن، در دولت آقای هاشمی استاندار، در دولت آقای خاتمی وزیر و در دولت آقای روحانی معاون اول رئیس جمهور بود. این ویژگی ها در کمتر کسی وجود دارد».

فضاسازی رسانه های اصلاح طلب درباره کاندیداتوری لاریجانی و جهانگیری در حالی است که افکارعمومی، این دو نفر را ادامه دولت فعلی و به عبارتی مصداق «دولت سوم روحانی» می داند.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به اظهارات لاریجانی در هنگام ثبت نام برای انتخابات نوشت:«لاریجانی: حوزه اقتصاد، نه پادگان است و نه دادگاه که با تشر و دستور اداره شود!حسن‌روحانی(سال92): من سرهنگ نیستم، حقوقدان هستم و هیچ‌وقت پادگانی فکر و عمل نکردم!وقتی میگوییم لاریجانی، دولت سوم روحانی است دقیقا یعنی همین!».

جهانگیری دیروز گفته «کاندیدا شدم که آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم، اجرایی کنم». اصلاح طلبان بارها مدعی شده اند که جهانگیری در دولت به هیچ عنوان از اختیارات لازم برخوردار نیست. جهانگیری پیش از این گفته بود «من حتی نمی توانم منشی دفترم را عوض کنم».

اما پس از وقوع سیل در فروردین ۹۸ تشت رسوایی این ادعا از بام افتاد. جهانگیری پس از غیبت استاندار گلستان در جریان رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان این استان، وی را برکنار و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری را به عنوان سرپرست استانداری گلستان منصوب کرد.رسانه ها در آن مقطع نوشتند «کسی که نمی توانست یک منشی را تغییر بدهد، استاندار را برکنار کرد!».

اسحاق جهانگیری- اردیبهشت ۹۶در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گفته بود:«اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود...ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد...امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند... چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کارکردن آغاز شده است... من به عنوان یک مدیر جهادی این حرف‌ها را می‌زنم. من جهادگرم».

**بجای مظلوم نمایی، از کارنامه 8 ساله دولت بگویید

«مسیح مهاجری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«رسانه ملی که متعلق به عموم مردم است، برای بعضی از داوطلبان ریاست جمهوری در طول سال ها و ماه های گذشته، خاصه خرجی های زیادی کرده است».

مهاجری در ادامه نوشت:«این خاصه خرجی قطعا در سرنوشت انتخابات اثرگذار خواهد بود و از مصادیق تبعیض و اقدامات خلاف قانون است. انتخاباتی که با این اقدامات خلاف قانون همراه باشد، آیا می تواند تضمین کننده اجرای قانون برای اداره کشور باشد؟!»

پزشکیان: با دستگیری سربازان آمریکایی به برجام ضربه زدند/«دولت سوم روحانی» با لاریجانی و جهانگیری

اصلاح طلبان یدطولایی در تناقض گویی دارند. این طیف به دفعات مدعی شده که اصلا مردم به صداوسیما رجوع نکرده و اصلا کسی اخبار و برنامه های رسانه ملی را دنبال نمی کند.

حالا همین طیف در آستانه انتخابات مدعی است که چون صداوسیما در سالهای اخیر اظهارات و اقدامات برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 را پوشش داده، قطعا این اقدام رسانه ملی در سرنوشت انتخابات اثرگذار است.

واقعیت این است که کارنامه دولت روحانی اصلا قابل دفاع نیست. به همین خاطر طیف اصلاح طلب در مقطعی که باید درباره کارنامه دولت به مردم پاسخگو باشد، به ترفند تکراری و نخ نمای «مظلوم نمایی» روی آورده است تا بلکه از این طریق، مسئله گزارش عملکرد و ارائه کارنامه را به حاشیه ببرد.

ناگفته نماند که رسانه ملی در بخش اخبار و همچنین گفت و گوهای زنده به صورت روزانه، سخنرانی ها، و جلسات و اظهارات دولتمردان را پوشش داده است.

شاید این روزنامه اصلاح طلب انتظار دارد که رسانه ملی گزارشی از خانه هایی که عباس آخوندی در قالب مسکن اجتماعی به مردم تحویل داده نمایش دهد...