شهر خبر

درباره رسیدن لواندفسکی به رکورد گرد مولر افسانه  ای بعد از ۴۹ سال

ادای احترام به مردی در فراموشی مطلق

روبرت لواندفسکی در فصلی که حتی فراتر از استانداردهای خودش بود، به یک رکورد خاص رسید و به اطوره بایرن‌مونیخ که این روزها فراموشی گرفته، ادای احترام کرد.

ادای احترام به مردی در فراموشی مطلق

خبرورزشی - در بازی یک هفته مانده به پایان فصل بوندس لیگا، روبرت لواندفسکی، مهاجم بایرن مونیخ به رکورد ۴۰ گل « گرد مولر» افسانه ای در یک فصل لیگ آلمان رسید. ستاره لهستانی به مولر ادای احترام کرد، کسی که این روزها در حال مبارزه با بیماری سختی است.

این رکوردی بود که ۴۹ سال دست نخورده باقی مانده بود. اما شنبه بعد از ظهر در فرایبورگ، روبرت لواندفسکی با رکورد ۴۰ گل مولر برابری کرد.

روبرت بعد از گلزنی از روی نقطه پنالتی در نیمه اول به این رکورد رسید. او شادی گل خود را با نشان دادن پیراهنی که تصویر گرد مولر روی آن بود نشان داد. پیراهنی که روی آن نوشته شده بود: «گِرد برای همیشه».

عکس دوران جوانی

این یک حرکت زیبا از سوی ستاره ۳۲ ساله بایرن مونیخ بود. مشخص هم بود که ازقبل در مورد این گل پیش بینی لازم شده بود چون هم تیمی هایی لواندفسکی نیز کنار خط برای او تونل افتخار تشکیل دادند و رسیدن به این رکورد رویایی را به او تبریک گفتند.

رسیدن به این رکورد، شاید بهانه خوبی باشد تا کمی در مورد کسی صحبت کنیم که صاحب اصلی این رکورد بوده، یعنی گرد مولر.

تصویری که از گرد مولر روی زیرپیراهنی لواندفسکی بود، مولر را در اوج جوانی با موهای مشکی به سبک سالهای ۱۹۷۰ نشان می داد، دهه ای که او همراه بایرن مونیخ سه قهرمانی از مجموع ۴ قهرمانی خود با این تیم  در بوندس لیگا را به دست آورد و سه بار هم قهرمان رقابتهای اروپایی شدند. . ضمن اینکه همراه تیم ملی آلمان هم فاتح جام ملتهای اروپا و جام جهانی شد.

در فراموشی مطلق

نکته غم انگیز اما این است که این تصویر هیچ شباهتی با گرد مولر سال ۲۰۲۱ ندارد. مردی که حالا ۷۶ ساله است و از بیماری آلزایمر رنج می برد و شش سال اخیر را در مرکز درمانی نزدیک مونیخ سپری کرده است.

زمستان گذشته بود که همسرش اوشی در مورد وضعیت گرد به روزنامه آلمانی بیلد اینطور گفت: «چشمهایش را بسته است و فقط  چرت می زند. دهانش را به ندرت و به سختی باز می کند و غذا را هم فقط به صورت پوره و له شده می تواند بخورد.» همسرش که به وضوح از این شرایط ناراحت و غمگین بود، ادامه داد: «گرد همیشه یک مبارز بود و همیشه یک فرد شجاع بود اما حالا فقط می خوابد و شاید تا پایان زندگی همین شرایط را داشته باشد. »

این یک موقعیت ویران کننده برای هر خانواده ای است که گرفتار چنین شرایطی شده باشد. غم انگیزتر اینکه مردی که ۳۶۵ گل در ۴۲۷ بازی بوندس لیگایی خود به ثمر رسانده است و او را بمب انداز خطاب می کردند، نتوانست از درخشش لواندفسکی و تقدیری که از خودش شد، لذت ببرد و آن را ببیند.

فراتر از عالی

لقب بهترین خیلی وقت است که با عناوین مختلف مقابل اسم لواندفسکی قرار می گیرد، خیلی قبل تر از رسیدن او به این کرودر جدید. اما حتی با در نظر گرفتن استانداردهای لواندفسکی هم این فصل یک فصل خاص بوده است. زمانی که او چهار بازی را به دلیل مصدومیت در اوایل سال ۲۰۲۱ از دست داد، تردیدهای زیادی در مورد اینکه او به اندازه کافی آماده خواهد شد که رکورد مولر را بشکند یا نه، به وجود  آمد. یک گل مقابل ماینتس در بازگشت به میدان به علاوه سه گلی که به مونشن گلادباخ زد، جبران بازیهای از دست رفته را کرد.

این پنجمین هت تریک او در این فصل بود که به پنج مرتبه دو گله یا بریس (brace) او اضافه شد. او در بازی مقابل برلین حتی چهار گل هم به ثمر رساند تا همه آمارهای عالی گلزنی را ثبت کرده باشد. در واقع فقط چهار بازی بود که در آن لواندفسکی بازی کرد و در این فصل گل نزد.

مرد بازیهای بزرگ

اعداد و ارقام، واقعا شگفت انگیز هستند اما لواندفسکی فقط مقابل تیمهای کوچک این آمار را رقم نزدهاست بلکه اتفاقا گلهای او اغلب در بازیهای بزرگ به ثمر رسیده است و این خود یکی از کلیدهای نهمین قهرمانی متوالی بایرن مونیخ در بوندس لیگا بود.

او در بازی مقابل دورتموند در ماه نوامبر یک ضربه هد استثنایی زد تا بایرن را در مسیر برد ۲-۳ در آن مسابقه کمک کرده باشد. یک ماه بعد، لواندفسکی یک امتیاز خارج از خانه را برای بایرنی که در آن روز خوب بازی نمی کرد به دست آورد. یک ضربه عالی در وقت اضافه دیدار مقابل بایرلورکوزن در ماه دسامبر باعث شد بایرن با صدرنشینی به تعطیلات کریسمس برود، رتبه ای که آنها دیگر از دست ندادند و تا پایان فصل حفظ کردند.

این لواندفسکی بود که کامبک بایرن در زمین برقی آرمینیا بیلفلد را در فوریه رقم زد و یک هت تریک دیگر از او باعث شد که بایرن مقابل دورتموند در ماه مارس برنده شود. چهار گلی هم که اوایل فصل به هرتابرلین زد در یک بازی سخت بود که حریف سه گل به بایرن زده بود. آن بازی یکی از هفت دیداری در این فصل بود که بایرن در آنها با اختلاف یک گل برنده شد. در شش بازی از این هفت مسابقه، لواندفسکی جزو گلزنان بود.