به گزارش برنا؛ مراسم آیین امضای تفاهم نامه همکاری مشترک  و اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان" صبح امروز ۲۶ اردیبهشت باحضور محسن حاجی میرزایی؛ وزیر آموزش و پرورش، مسعود سلطانی فر؛ وزیر ورزش و جوانان، سعید نمکی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  و سید رضا صالح امیری؛ رییس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در جریان این مراسم گفت:  واژه کوچ برای ما معانی و تفاسیر متعدد دارد. این واژه یکی از رمزهای آفرینش است.

او افزود: کوچ و حجرت در شریعت ما از اهمیت برخوردار است. کوچ گاهی نقل مکان و گاهی به معنای تحول است.

نمکی تصریح کرد: امروز جهانیان از کرونا آموخته اند مرگ و میرها در کرونا به دلیل سنین بالا و بیماری زمینه ای است.۹۷ هزار مرگ ناشی از کرونا به دلیل پرفشاری خون بود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: البته بخش قابل توجهی از مرگ و میرهای کرونایی به دلیل چاقی و اضافه وزن بود. در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به کرونا، چاق ها یا مبتلایان به بیماری مادرزادی فوت کردند. چاقی سبب مرگ اولین کودک 9 ساله اهل قشم مبتلا به کرونا بود.

نمکی با بیان اینکه دومرحله واکسیناسیون را دستور کار داریم افزود: در مرحله نخست تزریق هدف کاهش مرگ و میر و در مرحله دوم هدف قطع زنجیره است.

وزیر بهداشت ادامه داد: مدرسه مناسب ترین مقطع برای تغییر شیوه زندگی است. کودک امروز در فضای مجازی فعالیت کرده و هر روز چیپس و پفک مصرف می کند و حرص میخورد. این کودک در مواقع بحرانی چگونه می‌توانند از خودش مراقبت کنند. این آفت گریبان گیر نسلی فست فود خور و هله هوله خور است.

به گفته او ما نسلی را تحویل می گیریم که زودتر به دیابت و بیماری های قلبی دچار می شوند. وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. تحول در این راستا نیازمند اقدامات بین بخشی است.

وزیر بهداشت گفت: باید با تغییر شیوه، زندگی را از مدرسه رقم بزنیم و باید مدارس را ارزیابی کرد از این رو لازم است باید از بودجه نظام سلامت برای مدارس هزینه کرد.