به گزارش برنا؛ مریم محمدی، رییس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش دوره نهفتگی لانه لاک پشتهای پوزه عقابی را حدود ۲ ماه اعلام کرد و گفت: چند روز پیش جوجه های یکی از لانه های این گونه لاکپشت در سایت حفاظت شده سر از تخم بیرون آوردند و راهی دریا شدند که لانه آنها ۱۰ اسفند ۹۹ ایجاد شده بود.

او با تاکید بر خطر انقراض لاک پشت پوزه عقابی، از مسافران و ساکنان خواست تا در صورت مشاهده جوجه های این گونه دریایی در سواحل جزیره، عوامل محیط زیست را مطلع کنند.

محمدی بیان داشت: از پنج گونه لاک پشت دریایی که در خلیج فارس و دریای عمان زیست می کنند تنها گونه پوزه عقابی در جزیره کیش تخمگذاری می کند و لاک پشت سبز نیز از آب های سواحل پیرامون کیش تغذیه می کند.

محمدی افزود: از اسفند سال ۸۵ تا کنون به طور مستمر طرح حفاظت و پایش لاک پشتهای دریایی اجرایی شده که در همین راستا اصلی ترین ساحل تخمگذاری به طول ۸۰۰ متر در ساحل جنوبی با فنس کشی محفاظت می شود.

رئیس اداره محیط زیست کیش  با اشاره به تلاش حداکثری برای حفاظت لانه ها در شرایط طبیعی گفت: در شرایطی که احتمال بالای نابودی لانه وجود داشته باشد، نسبت به جابجایی و انتقال آن به سایت حفاظت شده اقدام می کنیم.

مریم محمدی توسعه سواحل ، از بین رفتن امنیت زیستگاهی و وجود نورهای مصنوعی در سواحل را از مهم‌ترین عوامل تهدید لاک پشت های دریایی در جزیره کیش اعلام کرد و اظهار داشت: اداره محیط زیست کیش در این فصل با هماهنگی شرکت آب و برق اقدام به خاموشی چراغ های برق جاده جهان در مجاورت منطقه حفاظت شده جنوب جزیره می کند.

رییس اداره محیط زیست کیش  در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به امکان مشاهده جوجه لاک پشتها در این فصل در سواحل ماسه ای کیش از مسافران و ساکنان خواست تا در صورت مشاهده ضمن تماس با شماره ۰۹۳۴۷۶۹۴۷۹۶گشت محیط زیست،  برای انتقال آنها به دریا عوامل محیط زیست جزیره را یاری کنند.