شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سال ۹۸#تعداد

خطر کاهش تولید، بیخ گوش زعفران ایرانی | کشاورزان بی انگیزه شده اند

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه صادرات زعفران در حال انجام است، گفت: در سال ۹۹ میزان صادرات زعفران ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یافت و تعداد کشورهای واردکننده زعفران ایران از ۴۷ کشور در سال ۹۸ به ۶۴ کشور در سال ۹۹ رسید.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت زعفران در دو سال گذشته ثابت مانده، در حالی که هزینه های تولید رشد سرسام آوری داشته است، گفت: کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت این محصول ندارند.

غلامرضا میری با اشاره به اینکه قیمت زعفران خیلی پایین است، افزود: قیمت طلای سرخ طی حدود ۲ سال اخیر تقریباً ثابت بوده و این برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید و همچنین هزینه زندگی کشاورزان، اضافه کرد: به عنوان مثال در سال ۹۷، هزینه جداسازی کلاله زعفران ۵۰۰ هزار تومان بوده اما هم اکنون این رقم به ۴ میلیون تومان رسیده است و در سایر هزینه‌ها از جمله هزینه برداشت و… نیز با همین مساله مواجه هستیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران حداقل قیمت هر کیلوگرم زعفران را هم اکنون، ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن را ۱۴ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این قیمت‌هایی است که ما زعفران را براساس آن از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

احتمال کاهش تولید زعفران وجود دارد

میری با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان، گفت: اگر از کشاورزان حمایت نشود آنان دلسرد و بی انگیزه می‌شوند و اقدام به تولید نخواهند کرد ضمن اینکه امسال با خشکسالی و کم آبی در کشور مواجه هستیم و همین مساله در کنار عدم انگیزه کشاورزان برای تولید به احتمال قوی منجر به کاهش تولید می‌شود این در حالی است که هر سال معمولاً با افزایش تولید مواجه هستیم.

وی درباره دلایل عدم تغییر قیمت زعفران در دو سال گذشته افزود: با توجه به بحث پیمان سپاری ارزی، مقدار زیادی زعفران از مبادی و کانال‌های غیررسمی از کشور خارج می‌شود به عنوان مثال سال گذشته به طور رسمی بیش از ۳۳ تن زعفران به افغانستان صادر کردیم اما بخش زیادی هم به شکل قاچاق وارد این کشور شده است و کشورهایی که زعفران ایران به این شکل وارد آنجا می‌شود، این محصول را با قیمت‌های ارزان‌تر در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

میری توضیح داد که کسانی که در زمینه واردات کالاهای مختلف به کشور فعال هستند با محدودیت ارز مواجهند و به همین جهت زعفران را خریداری و در بازارهای جهانی زیر قیمت می‌فروشند تا ارز مورد نیازشان را تأمین کنند در واقع می‌توان گفت که این واردکنندگان و صادرکنندگان غیرحرفه ای بازار زعفران را دچار اختلال می‌کنند و قیمت آن را در بازارهای جهانی می‌شکنند.

وی با تاکید بر اینکه جلوی این اقدامات باید گرفته شود، گفت: اگر پیمان سپاری ارزی برداشته شود، این مشکل حل خواهد شد. اگر صادرکننده واقعی بتواند ارز حاصل از صادرات را بیاورد و به قیمت واقعی در بازار عرضه کند، این رانت برداشته می‌شود و شرایط متعادل می‌شود.

به گفته وی در سال گذشته ۳۲۵ تن زعفزان به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است.

میری درباره میزان صادرات در سالجاری نیز افزود: هنوز آماری در این زمینه ارائه نشده است.