شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#برجام#نفت ایران#تولید نفت

افزایش تولید نفت ایران سه ماه پس از احیای برجام

در صورت موفقیت مذاکرات وین، ایران طی سه تا شش ماه سطح تولید نفت را به حدود ۴ میلیون بشکه در روز می رساند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری بلومبرگ نوشت: با پیشرفت مذاکرات برای برداشته شدن تحریم‌ها، ایران برای افزایش فروش نفت آماده می‌شود ولی حتی پس از بسته شدن یک قرارداد، جریان ورود نفت اضافی ایران به بازار تدریجی خواهد بود.

شرکت ملی نفت ایران روند آماده سازی میادین نفتی و ارتباط با مشتریان را آغاز کرده است تا در صورت بسته شدن قرارداد بتواند صادرات خود را افزایش دهد. در بهترین حالت، ایران طی سه ماه آینده به سطح تولید قبل از تحریم‌ها  بازمی گردد که حدود ۴ میلیون بشکه در روز است.

در عین حال موانع بسیاری قبل از رسیدن به این مرحله وجود دارد. هر قراردادی که بسته شود باید کاملاً موانع تجارت، کشتیرانی و بیمه شرکت‌های ایرانی را بردارد. 

محمد علی خطیبی یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران طی مصاحبه‌ای بیان داشت:«بازگشت ما به بازار نفت یک فرآیند تدریجی خواهد بود نه ناگهانی و سریع و یک شبه انجام نمی‌شود. کاهش تقاضا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا هم بر طولانی شدن این روند تاثیر می‌گذارد».

 سرعت بازگشت ایران، برای بازار جهانی نفت بسیار حساس است. با وجود افزایش مصرف سوخت در جهان، قرنطینه های جدید به خاطر اوج همه گیری کرونا دوباره بر تقاضا تاثیر می‌گذارند.