شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#احمدی نژاد#تولید نفت

رستم قاسمی در کلاب هاوس خبرآنلاین؛

علاقه ای به وزیر شدن در دولت احمدی نژاد نداشتم /ابرطرح هایی اجرا کردم که شاید در فیلم ها باید می دیدید

علاقه ای به وزیر شدن در دولت احمدی نژاد نداشتم /ابرطرح هایی اجرا کردم که شاید در فیلم ها باید می دیدید

رستم قاسمی گفت: قطعا در مسئله تولید نفت نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد. اگرچه میادینی امروز به شرکت‌های داخلی واگذار شده اما باید زمینه‌ای برای حضور خارجی‌ها هم ایجاد بشود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نشست مجازی با رستم قاسمی کاندیدای ریاست جمهوری سیزدهم که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، رضا زندی از او پرسید«‌برنامه شما برای بازگشت پول های ایران در کشور های دیگر چیست؟ فرض کنید صادرات را انجام دادیم پول آن چگونه برمی گردد؟»، رستم قاسم پاسخ داد: آقای زندی یک خبرنگار صاحبنظر در حوزه نفت است. ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ نفت زیادی فروختیم و حدود ۱۵۰میلیارد دلار نفت فروخته شد. یک عدد بسیار زیادی از این موضوع از همکاری با کشورهای همسایه به ایران منتقل شد. ما امروز در کره‌جنوبی و عمان و مقدار کمی در چین پول داریم.

وی گفت:‌این پول کره و عمان موقعی که برجام حاکم بود در آن کشور مانده بود. ممکن است یک بخشی حتی مربوط به دولت قبل باشد. چرا با وجود برجام این ۷میلیارد دلار به ایران منتقل نشد؟ چرا با وجود برجام یک میلیارد دلار عمان به ایران منتقل نشد؟ برخی تحریم‌هایی خارج از برجام وجود دارد و باید فکر اساسی‌تری انجام داد.

رستم قاسمی گفت: برای افزایش به سقف ۶.۵ میلیون بشکه قطعا نیاز به سرمایه‌گذاری است. من موقعی که وزارت نفت بودم با چینی‌ها توافق کردم که در چند گام یک میلیون بشکه نفت در یادآوران و آزادگان در کشور تولید شود. اما بالاخره بعد از برجام این‌ها رفتند. 

وی گفت:‌قطعا در مسئله تولید نفت نیاز به سرمایه‌گذاری وجود دارد. اگرچه میادینی امروز به شرکت‌های داخلی واگذار شده اما باید زمینه‌ای برای حضور خارجی‌ها هم ایجاد بشود.

رستم قاسمی در بخش دیگری از گفتگویش در کلاب هاوس گفت:‌هیچ کدام از این کاندیداها تجربه‌های من در دوره آبادانی کشور را ندارند. ابرطرح‌هایی در کشور اجرا کردم که شاید تنها در فیلم‌ها باید می‌دیدند. در حوزه صنعت معدن، انرژی و کشاورزی تجربه طولانی دارم و امروز کشور نیاز یک تفکر عملگرایی و اجرایی است.

وی گفت: البته ایران آنقدر آزادی وجود دارد و شما به هرکسی که دوست دارید می‌توانید رای بدهید.

«اگر رئیس جمهور نشوید حاضرید سمتی اقتصادی در دولت رییس جمهور آینده داشته باشید؟» این سوالی بود که از رستم قاسمی پرسیده شد و او گفت: من در همه دولت‌ها آنچه از دستم برآمده انجام دادم. من هیچوقت به دولت‌ها توجه نکردم و توجهم به ملت بود. من خودم را سرباز این کشور می‌دانم.  وزیر نفت دولت آقای احمدی نژاد شدن برای من شش ماه طول کشید چون علاقه‌مند به این کار نبودم، امروز هم با این نقشه در انتخابات شرکت نکردم که در دولت بعدی حضور داشته باشم.

2727