شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دلار
مرز یک میلیونی گرم طلا شکسته شد

رشد پله ای در بازار دلار + نمودار

کدخبر: 412543
اقتصادنیوز: امروز 12 اردیبهشت 1400 در اولین روز هفته تمام بازارها روند صعودی داشتند. روز شنبه طلای 18 عیار توانست با عبور از مرز حساس یک میلیون تومانی به صدر جدول بازدهی تکیه بزند.

 به گزارش اقتصادنیوز طلای 18 عیار بیش از 3 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و به محدوده یک میلیون و 26 هزار تومانی رسید. سکه امامی نیز روز شنبه با رشد 2 درصدی توانست خود را بالای محدوده 10 میلیون و 200 هزار تومانی تثبیت کند. در بازار ارز رشد دلار با آرامش بیشتری ادامه پیدا کرد و اسکناس آمریکایی توانست با افزایش 4/1 درصدی به نزدیکی محدوده 22 هزار و 900 تومانی برسد.

به گفته تحلیل گران فنی، دلار در مسیر رشد پله ای قرار گرفته است و از سطوح مقاومتی به آرامی عبور می کند. همین رشد پله ای روزهای اخیر موجب شده است که انتظارات افزایشی در بازار تقویت شود. به گفته تحلیل گران فنی با شکست محدوده 22 هزار و 800 تومانی، احتمال ورود تقاضای جدید به بازار شدت گرفته است. با این حال،‌ بازیگران باتجربه بازار ارز احتیاط را کنار نگذاشته اند و آماده اند که در صورت رسیدن اخبار مثبت به بازار به سرعت در موقعیت فروش قرار بگیرند.

رشد دو عاملی در بازار ارز

به گفته فعالان، دو عامل در رشد روزهای اخیر اسکناس آمریکایی نقش داشته است. اولین عامل، طولانی شدن مذاکرات هسته ای بوده است.. هر چقدر مذاکرات طولانی تر می شود، انتظار رسیدن به توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران برای معامله گران کاهش پیدا می کند. با این حال، شماری از معامله گران هم چنان جانب احتیاط را رها نمی کنند واعتقاد دارند تا زمان انتخابات ریاست جمهوری نباید با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفت. از نگاه این گروه، بازارساز پیش از انتخابات اجازه نخواهد داد که دلار دچار نوسان افزایشی محسوسی شود.

عامل دومی که زمینه ساز رشد قیمت دلار در روز شنبه شد، افزایش تنش ها در منطقه خاورمیانه بود.  به گفته فعالان به طور سنتی زمانی که تنش های سیاسی افزایش پیدا می کند، مقداری تقاضای احتیاطی وارد بازار می شود و قیمت دلار را تحریک می کند.

نکته جالب در مورد بازار ارز روز شنبه این بود که ثبت نام کاندیدهای ریاست جمهوری هیچ تاثیری روی قیمت های بازار و رفتار معامله گران نداشت. باید دید بازار طی روزهای آتی به ثبت نام رییس کل بانک مرکزی واکنشی نشان خواهد داد یا رفتار خنثی آن ها ادامه خواهد یافت.