شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نشانه

نکاتی که باید از خلط گلو بدانید؟/ هر رنگ آن نشانه کدام بیماری است؟

نکاتی که باید از خلط گلو بدانید؟/ هر رنگ آن نشانه کدام بیماری است؟

نکاتی که باید از خلط گلو بدانید؟/ هر رنگ آن نشانه کدام بیماری است؟
یک آبریزش بینی یا بینی پر شده باعث درد می شود، اما مخاط اضافی به بدن شما کمک می کند تا سالم بماند.

به گزارش بهداشت نیوز، مخاط به عنوان ماده مهمی است که بدن برای محافظت از خود در برابر ویروس ها و باکتری ها ایجاد می کند. مخاط چسبنده است و ذرات خارجی را به دام می اندازد، که بدن پس از آن می تواند مانند جارو بیرون بکشد.

 

مخاط همچنین دارای پروتئین ها و آنتی بادی های خاصی است که با میکروب ها مبارزه می کند. بدن شما بسیاری از این مخاط ها را می سازد، حتی اگر بیمار نیستید. مخاط از خشک شدن قسمت هایی از بدن شما جلوگیری می کند. در دهان، بینی و سینوس های شما قرار دارد. ما روزانه 1 تا 1.5 لیتر مخاط تولید می کنیم. بخش اعظم آن بلعیده شده است و ما حتی آن را نمی بینیم. اما وقتی احساس خوبی ندارید، مخاط شما بسیار مشهود می شود.

 

انواع رنگ های مخاط :

 

سالم ترین نوع مخاط آبکی و شفاف است.

 

رنگهای دیگر که می توانند ایجاد شوند عبارتند از:

 

سفید: احساس سرما می کنید؟ ممکن است مواد داخل بینی شما غلیظ تر و سفیدتر به نظر برسند. این می تواند نشانه این باشد که بدن شما برای مقابله با عفونت،گلبولهای سفید خون را خارج می کند.

 

سبز یا زرد: این رنگ مخاط معمولاً نشانه آن است که شما به نوعی عفونت، مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا هستید. رنگ سبز از پروتئینی است که از سلولهای التهابی شما آزاد می شود. این یک ماده سمی است که میکروب ها را در تلاش برای ورود به بدن از بین می برد.

 

قرمز یا صورتی: اگر بیمار هستید و زیاد سرفه می کنید ، ممکن است متوجه لکه های خون شده باشید. این می تواند ناشی از پارگی رگ های خونی در بینی یا گلو باشد. در بعضی موارد ، این نیز می تواند نشانه سرطان باشد. پزشک شما می تواند آزمایش کند تا علت آن را پیدا کند.

 

قهوه ای یا سیاه: مخاط رنگی تیره می تواند یک عفونت را نشان دهد. همچنین در افراد سیگاری یا افرادی که در محل کار خود در معرض دود یا گرد و غبار ذغال سنگ هستند، رایج است. این نوع مخاط در افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه نیز مشاهده می شود. مخاط قهوه ای رنگ از ترکیبی از خون و التهاب در ریه ها ناشی می شود.

 

مخاط سفید ، سبز یا زرد می تواند به خودی خود پاک شود ، اما اگر شما همچنین عفونت گلو، تب یا لرز دارید ، به پزشک اطلاع دهید.

 

راههای تسکین خلط گلو:

در حالی که بدن شما در حال مبارزه با عفونت است، شستشو با محلول آب نمک به خلاص شدن از مخاط اضافی شما کمک می کند.

 

اگر مخلوط آب شور خود را درست می کنید، از آب شیر استفاده نکنید. ممکن است میکروب هایی داشته باشد که وارد بینی شما شوند. فقط از آب استریل یا مقطر استفاده کنید. شما می توانید در خانه آب را جوشانده و آن را استریل کنید، اما قبل از استفاده آن را خنک کنید.

 

بخور آب مخاط شما را نرم می کند. مایعات زیادی بنوشید، این به شل شدن مخاط کمک خواهد کرد.

 

برای بچه های مهدکودک یا مدرسه که هر 6 تا 8 هفته یک سرماخوردگی می گیرند، اسپری نمکی بهترین راه حل برای مدیریت مخاط است. اگر به نظر می رسد کودک شما بسیار خسته است یا تب بالایی دارد، سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

منبع: بیتوته