شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#لاریجانی#عارف#رئیسی#ایستگاه

ضرغامی کفش کوهنوردی به پا کرد /محسن رضایی سردار کاندیداتوری شد /نهضت انصراف به راه افتاد

لاریجانی بمب را منفجر کرد، عارف خداحافظی کرد، رئیسی مستقل آمد

لاریجانی بمب را منفجر کرد، عارف خداحافظی کرد، رئیسی مستقل آمد

ستاد انتخابات در ایستگاه آخر ثبت نام ها با سونامی کاندیداتوری چهره های سرشناس روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همه آمدند، از علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی تا سعید جلیلی و محسن رضایی، از وزرا و معاونان روحانی تا وزرا و معاونان احمدی نژاد. روز آخر ثبت نام گویی همان موعد نهایی بود که همه آنها را به قطعیت رسانده بود که باید وارد صحنه رقابت شوند. 

لاریجانی و محسن هاشمی چراغ ستاد انتخابات را روشن کردند

یک اصولگرا و یک اصلاح طلب؛ چراغ ستاد انتخابات را در روز آخر روشن کردند تا غوغای روز آخر را اینگونه کلید زده شود.

دقایقی از باز شدن درهای وزارت کشور نگذشته بود که خبر رسید محسن هاشمی نامش را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری به ثبت رسانده است. او که کاندیدای مورد حمایت جبهه اصلاحات و به طور ویژه حزب کارگزاران است گفت بخاطر تماس جهانگیری کاندیدا شده است. او وقتی با سوالی درباره احتمال ردصلاحیتش روبرو شد گفت به تصمیم شورای نگهبان تن می دهد و البته این را هم گفت که مجبور است بپذیرد.

هنوز محسن هاشمی در گوشه و کنار ستاد انتخابات بود که علی لاریجانی هم وارد وزارت کشور شد تا اولین بمب خبری روز آخر را منفجر کند. لاریجانی که تا همین روزهای نزدیک به ثبت نام خبری از کاندیداتوری اش نبود بالاخره تصمیم سخت را گرفت و وارد کارزار رقابت شد. 

او که تاکید دارد اولویت اصلی کشور معیشت است گفت: «حوزه اقتصاد نه پادگان است نه دادگاه». جمله ای که با واکنش های زیادی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری روبرو شد. از محسن رضایی و زاکانی که از تریبون ستاد انتخابات لاریجانی را نواختند تا سعید محمد که توئیتری به لاریجانی حمله کرد.

لاریجانی اما بر عبور از اختلافات تاکید کرد، بر تعادل در صحنه بین المللی، بر شعاری نبودن راه حل های نجات اقتصاد کشور و گلایه کرد از انها که کشور را از مسیر عقلانیت خارج کردند. او این را گفت که «مسئله امروز ایران نه با اقدامات نمایشی پوپولیستی، نه با کلید جادویی و نه با سوپرمن بازی قابل حل است!»

هم اصلاح طلبان آمدند هم احمدی نژادی ها

ستاد انتخابات اما دیگر خلوتی را به خود ندید و پشت سر هم کاندیدا آمد و کاندیدا رفت. ابوالحسن فیروزآبادی از دیگر چهره هایی بود که صبح را برای کاندیداتوری انتخاب کرد و به وزارت کشور آمد. 

دولتمردان احمدی نژاد هم که گویی شور تمام نشدنی برای رئیس جمهور شدن دارند در روز آخر هم حضور داشتند. از شمس الدین حسینی که با شعارهای اقتصادی به وزارت کشور آمده بود تا زریبافان که هم کاندیدا شد هم از احمدی نژاد رسما اعلام برائت کرد.علیرضا زاکانی هم که می گفت شب گذشته تصمیم به کاندیداتوری گرفته با مالک شریعتی به ستاد انتخابات آمد تا علی لاریجانی را مورد حمله قرار دهد.

اما اصلاح طلبان که امروز سونامی کاندیداتوری به راه انداخته بودند بعد از محسن هاشمی یکی بعد از دیگری به وزارت کشور آمدند تا نامشان را در لیست کاندیداها ثبت کنند تا ببینند در نهایت قرعه تایید صلاحیت شورای نگهبان به نام کدامیک شان خواهد افتاد.

مسعود پزشکیان که این روزهادر کسوت نمایندگی فعالیت می کند با دخترش به وزارت کشور آمد و کاندیدا شد. پزشکیان گرچه تاکید کرد به تصمیم اجماعی جریان اصلاحات احترام می گذارد اما این را گفت که کاندیدای پوششی جهانگیری نخواهد بود.

عباس آخوندی و مصطفی کواکبیان از دیگر کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات بودند که بعد از پزشکیان پا به ستاد انتخابات گذاشتند تا بخت و اقبال خود را در این عرصه بیازمایند. کواکبیان در این حضورش وعده اقتصادی داد و عباس آخوندی از نگرانی اش برای ایران گفت.

جنجالی مثل احمدی نژاد

ستاد انتخابات گرچه با حضور کاندیداها روز شلوغی را پشت سر گذاشت اما بیرون از ستاد انتخابات و در خیابان فاطمی هم با حضور هواداران برخی کاندیداها شلوغ و پرهیاهو بود. در ساعات مختلف امروز هواداران برخی کاندیداها چون ضرغامی، محسن رضایی وسعید جلیلی با تجمع در جلوی ستاد انتخابات کاررا تا درگیری فیزیکی با نیروی انتظامی کشاندند.

پرحاشیه تر از همه این ضرغامی بود که خود و هوادارانش دردسرهایی را برای تیم حفاظت ایجاد کردند. 

ضرغامی که امروز جنجالی ظاهر شد باز هم شعار عجیب خود مبنی بر اینکه روحانی نیستم را تکرار کرد و گفت با کفش کوهنوردی زیر میز خواهد زد. او در اقدامی عجیب تر شناسنامه اش را جلوی عکاسان باز نکرد و گفت حاضر نیست اسرارش را فاش کند.

ابراهیم رئیسی بالاخره آمد

ابراهیم رئیسی که گفته می شد از کنار مزار سردار شهید سلیمانی اعلام کاندیداتوری خواهد کرد در دقایق ابتدایی امروز با صدور بیانیه ای رسما وارد گود رقابت شد و به فاصله ای کوتاه به وزارت کشور آمد تا برای دومین بار پشت میز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری بنشیند.

ابراهیم رئیسی به مثابه ۴ ساله پیش خود را کاندیدایی مستقل نامید که وابستگی جریانی ندارد. او به دیگر کاندیداها توصیه کرد در صحنه بمانند و انصراف ندهد، گفت میل به قدرت نداشته و بنا به درخواست ها وارد صحنه شده، به دولت روحانی کنایه زد و از مردم هم خواست خانه هایشان را ستاد انتخاباتی کنند.

نهضت انصراف به راه افتاد

آمدن رئیسی  گویی آبی بر آتش کاندیداتوری برخی کاندیدا بود و نهضت انصراف به نفع رئیسی کلید خورد. موتلفه در تصمیمی فوری از فرستادن نامزدهایش به ستاد انتخابات جلوگیری کرد، ناظمی اردکانی که هنوز پایش به ستاد انتخابات باز نشده بود هم کنار رفت و نیکزاد هم که گفته می شد جایگاه ریاست ستاد انتخاباتی رئیسی را دارد و وعده معاون اولی به او داده شده هم به سرعت انصراف داد.

سعید جلیلی و محسن رضایی در صحنه ماندند

با اینکه تصور می شد سعید جلیلی هم کم کم به لیست انصرافی ها اضافه شود اما او با استوری «بسم الله الرحمن الرحیم» استارت را زد و به وزارت کشور آمد و با دست فرمان شبیه به دیگر اصولگرایان یعنی حمله به دولت روحانی حضورش در انتخابات را رسمیت بخشید. 

محسن رضایی هم که سردار کاندیداتوری در انتخابات است با استقبال حامیانش به وزارت کشور آمد و تا می توانست به لاریجانی و جهانگیری و دولت روحانی حمله کرد. او اما این سوال را به روشنی پاسخ نداد که آیا به نفع رئیسی کنار می رود یا تا آخر در صحنه خواهد ماند.

در این میان توئیت فتاح درباره علت عدم حضورش در انتخابات جالب توجه بود و بوی کنایه به رئیسی از آن می آمد. او علت عدم کاندیداتوری اش را احترام به حکم رهبری عنوان کرد و گفت«حکم رهبری عزیز انقلاب را مدال افتخار می‌دانم» احترامی که برخی این روزها از ابراهیم رئیسی انتظار داشتند.

ظریف نیامد، جهانگیری تکلیف را بر دوش گرفت

اما قلندرهای انتخابات ریاست جمهوری همه روز آخر آمده بودند. اسحاق جهانگیری هم بالاخره بعد از رایزنی ها با بزرگان اصلاحات راهی ستاد انتخابات شد تا باردیگر خود را در معرض انتخاباتی مهم قرار دهد. او که می گفت بخاطر عدم حضور ظریف خود را مکلف به کاندیداتوری دیده است زمانی که از فقر و رنج مردم گفت بغض کرد. مسیر دولتش را مسیر رفع تحریم ها و احیای برجام معرفی کرد و وعده بهبود اقتصادی را داد.

در روزی که جهانگیری به ستاد انتخابات آمده بود، محمد شریعتمداری از وزرای روحانی هم که این روزها نامش در محافل اصلاح طلبی شنیده می شود نیز وارد گود شد و وقتی با این سوال روبرو شد که اگر ردصلاحیت شود واکنشش چه خواهد بود گفت دلیلی برای ردصلاحیتم وجود ندارد. او به مزاح این را گفت که بیمه اعضای شورای نگهبان را قطع خواهد کرد.

اما عبدالناصر همتی از دیگر دولتمردانی بود که امروز به صحنه آمد. او که می گوید کشور نیاز به رئیس جمهور اقتصاددان دارد وعده بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی را داد.

اصلاح طلبان پرتعداد بودند

در میان دیگر چهره های اصلاح طلب امروز هم زهرا شجاعی به عنوان یک کاندیدای زن با مجوز جبهه اصلاحات وارد صحنه شد هم محسن رهامی و منتجب نیا.

انصرافی های جریان اصلاحات 

اما انصراف از انتخابات فقط به جریان راست محدود نشد و برخی کاندیداهای منتسب به جریان اصلاحات هم راهشان از انتخابات را جدا کردند.

محمدرضا عارف بالاخره بیانیه داد و گفت وارد عرصه نمی شود تا بازهم رویای آقای اصلاح طلب تبدیل به واقعیت نشود. صادق خرازی هم که نامش در رده های آخر کاندیداهای مورد تایید جبهه اصلاحات بود هم کنار فت. علی اکبر صالحی نیز که گفته می شد می تواند سورپرایز انتخاباتی اصلاح طلبان باشد به میدان نیامد.

اما در کنار این انصرافی ها، هم زهرا شجاعی تنها چهره زن معروف سیاست وارد عرصه شد هم محسن رهامی و منتجب نیا آمدند.  در میان کاندیداهای امروز نام محمدجواد حق شناس و ابوالقاسم رئوفیان دو چهره اصلاح طلب و اصولگرا هم به چشم می خورد. محمد خوش چهره، کاندیدای اقتصاددان نیز آمده بود تا شانس خود برای رئیس جمهور شدن را بیازماید.

شایعات از گوشه و کنار ستاد انتخابات

اما شلوغی و هیاهوی ستاد انتخابات فقط محدود به کاندیداتوری چهره های سیاسی نبود و زمزمه ها و شایعات در گوشه و کنار ان شنیده می شد. نام سیدمحمد خاتمی چندین بار در شایعات امروز به گوش رسید. برخی خبر دادند خود او خواهد آمد و برخی گفتند با سورنا ستاری می آید اما نه رئیس دولت اصلاحات آمد نه سورنا ستاری. در دقایق آخر ثبت نام حتی خبرها حکایت از کاندیداتوری ناطق نوری هم داشت اما این خبر هم به سرعت تکذیب شد.

حاشیه هایی کمرنگ در روز آخر ثبت نام

ناشناس ها هم امروز آمده بودند وگرچه در هیاهو و سروصداش چهره های شناخته شدده کمرنگ تر از روزهای گذشته بودند اما گاه و بیگاه خبرهایی از گوشه و کنار شنیده می شد. از مردی که می گفت آمده چون همه دنیا منتظر آمدنش بوده اند و وعده میلیونی به مردم داد تا غول چراغ جادو. از مردی که سواد در حد ابتدایی داشت تا کاندیدایی که ارائه برنامه انتخاباتی اش را به بعد موکول کرد چون گرسنه بود.

چشم ها خیره به شورای نگهبان شد

ایستگاه اول از انتخابات ۱۴۰۰ در ساعت ۱۸ به پایان رسید و حال چشم ها به شورای نگهبان دوخته شده تا ببینند از خیل کاندیداهای پرشمار و طالب صندلی شماره یک پاستور چه کسانی تایید و وارد راند مناظرات  انتخاباتی خواهندد شد.