شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#مخالفان
آزمون سرسپردگی به ترامپ در میان محافظه‌کاران/ فیل‌ها ترامپی‌تر می‌شوند

الیز به جای لیز/ عملیات پاکسازی مخالفان ترامپ از حزب جمهوریخواه

کدخبر: 412448
اقتصادنیوز: حزب جمهوری‌خواه روند ترامپی‌تر شدن را به سرعت می‌پیماید؛ در آخرین اقدام مهم در این راستا الیز استفانیک، میانه‌رو سابق و ترامپیست این‌روزها، بجای لیز چنی رهبر شماره ۳ فیل‌های خانه نمایندگان در کنگره آمریکا شد.

به گزارش اقتصادنیوز به دنبال امتناع لیز چنی، نماینده باسابقه وایومینگ از پذیرش ادعاهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر تقلب انتخاباتی منجر به شکست وی، جمهوری‌خواهان کنگره، پس از برکناری وی، الیز استفانیک، نماینده وفادار به ترامپ را به عنوان رهبر شماره 3 حزب در خانه نمایندگان منصوب کردند.

کیتی ادموندسون گزارشگر نیویورک‌تایمز در کپیتال‌هیل در گزارشی در این‌باره نوشت: جمهوری خواهان به سرعت نماینده لیز چنی را که به دلیل رد دروغ‌های دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ برکنار کردند، با الیز استفانیک جایگزین کردند.

APUTZSYUQG7FSLOU5DTMIIPUXE

جمهوریخواهان مجلس نمایندگان روز جمعه الیز استفانیک نماینده نیویورک، مدافع سرسخت دونالد ترامپ، را به عنوان رهبر شماره 3 خود انتخاب کردند. وی به سرعت جانشین لیز چنی نماینده وایومینگ شد که این هفته به دلیل امتناع از ساکت ماندن در مورد دروغ های رئیس جمهور سابق از سمت خود برکنار شد.

رأی گیری محرمانه رای گیری ، که در سالن اجتماعات زیرزمین در کپیتال هیل برگزار شد، اوج کمپین جدی جمهوری‌خواهان برای پاکسازی صداهای منتقد آقای ترامپ از صفوف حزبی است که در حال تحکیم رویکردهای مدنظر و تثبیت روزافزون سیطره وی بر سراسر حزب و انجام یک آزمایش لیتموس برای بررسی سرسپردگی بی‌دریغ رهبران جمهوری‌خواه به رئیس جمهور سابق است.

خانم استفانیک 36 ساله که هنگام انتخاب به عنوان نماینده کنگره در سال 2014 به عنوان یک میانه‌رو عملگرا فعالیت می کرد و بعضاً از صفوف و خط مشی حزب جمهوری‌خواه برای همراهی با رأی دموکرات‌ها عبور کرده است، اما در سالهای اخیر به متحد سرسخت آقای ترامپ تبدیل شده است. رهبران جمهوری خواه ، با استناد به بند آئین‌نامه‌ای حفظ نظم و انضباط در پیام رسانی و قدرت جمع‌آوری کمک های مالی، حتی قبل از اینکه روز چهارشنبه نماینده محافظه کار و سرسخت وایومینگ را از رهبری خلع کنند، وی را به عنوان جانشین خانم چنی مسح داده بودند (مسح کردن یک سنت مذهبی در مسیحیت است که طی آن فردی که ایمان خود را اثبات کرده تبدیل به کشیش می‌شود).

روز جمعه ، خانم استفانیک توانست چیپ روی نماینده تگزاس را شکست دهد. چیپ روی، یک محافظه کار اصولگراست که کاندیداتوری خود را به عنوان اعتراض به آنچه وی به عنوان عجله غیرمنتظره رهبران مجلس نمایندگان برای انتصاب یک جمهوریخواه که نماینده ارزش‌های اصلی حزب نیست، اعلام  کرده بود. اما چالش او با رأی ۱۳۴ به ۴۶ شکست خورد.

3000

با این در ذیل این آرای جمهوری خواهان مجلس نمایندگان برای مجبور کردن خانم چنی به بهانه عدم امکان سکوت در مورد روایت جعلی آقای ترامپ مبنی بر انتخابات سرقت شده، تضاد قابل توجهی نسبت به صعود خانم استفانیک به جایگاه رهبری حزبی آشکار شد. بر خلاف خانم چنی ، وی در 6 ژانویه به ابطال آرا الکترال رئیس جمهور بایدن رأی داد و در ماه های گذشته چندین ادعای دروغین آقای ترامپ درباره تقلب گسترده در آرای انتخابات ریاست جمهوری را تکرار کرد. وی همچنین ایجاد ممیزی انتخاباتی در آریزونا را تأیید کرده است، اقدامی به رهبری جمهوری خواهان که منتقدین در هر دو حزب آن را ضربه ای به هنجارهای دموکراتیک و یک شرمساری سیاسی توصیف کرده اند.

در اولین اظهارات عمومی خود پس از انتخابات ، خانم استفانیک متعهد شد که توجه خود را "به وحدت" به عنوان رئیس کنفرانس حفظ کند و از آقای ترامپ که چندین بار نامزدی وی را از مار-لا-لاگو حمایت کرد و لحظاتی پس از پیروزی استفانیک در انتخابات، در بیانیه‌ای به وی تبریک گفت، تشکر کرد و وی را "بخش مهمی از تیم جمهوری خواه ما" خواند.

خانم استفانیک در پاسخ به این سوال که آیا شما اعتقاد دارید آقای ترامپ رهبر حزب جمهوریخواه است ، گفت: «من معتقدم که رأی دهندگان رهبر حزب جمهوریخواه را تعیین می کنند و به نظر می‌رسد رئیس جمهور ترامپ رهبری است که مدنظر دارند. من از رئیس جمهور ترامپ حمایت می کنم ، رای دهندگان از رئیس جمهور ترامپ حمایت می کنند. او صدای مهمی در حزب جمهوری خواه ماست».

خانم چنی که به دنبال برکناری خود در حال گشت و گذار در یک تور رسانه ای بود و نگرانی های خود را در مورد آغوش باز حزب برای گسترش سیطره آقای ترامپ بر حزبش اعلام کرد. وی با انتقاد از جمهوری خواهان که دروغ غیرمشروع بودن انتخابات را ادامه می دهند، خاطرنشان کرد که دادگاه ها تعداد زیادی از چالش‌های حقوقی ترامپ را بررسی و رد کردند.

خانم استفانیک متعهد شده بود که در این جایگاه تلاش کند که در انتخابات میان دوره ای 2022 اکثریت را پس بگیرد. وی روز جمعه گفت: «تمرکز من بر وحدت است ، زیرا این چیزی است که مردم آمریکا می‌خواهند و آنچه رای دهندگان ما سزاوار آن هستند، است».

این لیز چنیِ در وطنِ خویش غریب

لیز چنی

در یک ایالت به شدت جمهوری خواه، مخالفت تنها نماینده کنگره آنها با رئیس جمهور سابق، مایه محبوبیت نیست. اما برخی از ساکنان هنوز هم به دنبال او هستند. یک نفر می‌گوید: "او حقیقت را گفت!"

دیو فیلیپس، گزارشگر نیویورک‌تایمز نوشته است: در یک تپه دشتی در بزرگراه منتهی به پایتخت کوایومینگ، تابلویی با چهره درخشان تنها نماینده کنگره‌ای این ایالت، لیز چنی ، به چشم می خورد که با کلمات درشت اعلام می کند: "از نماینده چنی برای دفاع از قانون اساسی متشکرم."

برخی از جمهوریخواهان محلی ایستادگی تنهای خانم چنی در برابر دروغ های رئیس جمهور پیشین دونالد ج. ترامپ در مورد انتخابات سرقت شده و امتناع وی از عقب نشینی را به عنوان نمونه ای از حق‌طلبی و استقلال وایومینگ می دانند.

اما بسیاری دیگر سریعاً به این نکته اشاره می‌کنند که این بیلبورد توسط یک گروه لابی خارج از ایالت نصب شده است، که نشانه دخالت بیگانگان است. و در میان افرادی در این ایالتی که با قوت به آقای ترامپ رأی داده‌اند، تعدادی گفتند که بابت هر کاری که خانم چنی اخیراً انجام داده سپاسگزار نیستند و قول داده اند که در راستای خروج وی از مجلس رأی دهند.

جیمز کرستول که به نشان زمان خدمت در سرویس تانک در عراق کلاه فرسوده ارتش بر سر داشت، نشسته روی پله‌های جلوی خانه کوچک خود در قسمت مرکزی شهر که یک پرچم آمریکا مقابلش در اهتزار بود، گفت: "او اعتماد ما را شکست ، من دیگر به او رأی نخواهم داد."

وایومینگ سرشار از زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی است و استخراج و حفاری منبع اصلی مشاغل و درآمد مالیاتی است. رئیس جمهور ترامپ از این صنایع حمایت کرد و مقررات لیزینگ مواد معدنی را سست کرد. در زمان رئیس جمهور بایدن ، که موقتاً قراردادهای اجاره نفت و مواد معدنی در زمین های فدرال را متوقف کرده و قول داده است که کشور را از سوخت های فسیلی دور کند، این صنعت با آینده نامطمئن تری روبرو است. انتقاد از رئیس جمهوری که به گفته آنها برای ارزش‌هایشان ایستادگی کرده است برای بسیاری دشوار است.

آقای کرستول 50 ساله که در بیمارستان محلی کهنه‌سربازان کار می‌کند، هم به آقای ترامپ و هم به خانم چنی رأی داده است و گفت که انتقاد از رئیس جمهور سابق یک اشتباه از سوی خانم چنی است. "ترامپ در وایومینگ برای ما خوب بوده است. از زغال سنگ و نفت حمایت کرد. به نظر می رسد او بیشتر از وایومینگ متعلق به واشنگتن است - مثل اینکه سعی می کند دوستان قدرتمند خود در آنجا را تحت تأثیر قرار دهد.

 

وقتی از آقای کرستول در مورد ادعاهای دروغین رئیس جمهور مبنی بر تقلب در انتخابات سوال کردم ، گفت: "اثبات این (دروغ بودن ادعای ترامپ درباره تقلب در انتخابات) را به من نشان دهید. ما هنوز سیاه و سفید آنچه واقعاً اتفاق افتاده را نداریم. "

در دشتهای مرتفع وایومینگ ، ایالتی با کمتر از ۶۰۰هزار نفر جمعیت ، سیاست های محافظه کارانه به اندازه بادهای شدید غربی قابل اعتماد و محتوم است. نسبت جمهوری خواهان ثبت ‌نام شده به دموکرات‌ها بیش از چهار بر یک است و همه سمت‌های ایالتی را  در کنترل دارند.

اما اقدامات قطبی آقای ترامپ پس از انتخابات ، که باعث ایجاد شکاف در حزب ملی جمهوری خواه شده است ، در اینجا حتی عمیق تر احساس می شود. موضع گیری قاطعانه خانم چنی در برابر آقای ترامپ، جمهوری خواهان محلی را مجبور به انتخاب بین دختر محبوب زادگاه و رئیس جمهوری که نزدیک به 70 درصد آرا را در این ایالت بدست آورده، کرده است. تاکنون بارزترین اعضای حزب جانب ترامپ را گرفته‌اند.

حزب جمهوریخواه ایالتی پس از رأی دادن به استیضاح رئیس جمهور پیشین ، در ماه فوریه با اکثریت قاطع رای به سرزنش خانم چنی داد. شش نفر از ساکنان اعلام کرده اند که در سال 2022 علیه او نامزد خواهند شد. بیانیه های دفاتر جمهوری خواهان در وایومینگ در حمایت از خانم چنی بسیار ناچیز بوده است.

خانم چنی روزگاری چیزی نزدیک به سلطنت سیاسی در وایومینگ و یک کاندیدای سرسخت برای پیروزی قلمداد می شد. خانواده او به مدت سه نسل از طرف مادرش در این ایالت بوده اند. پدر وی ، معاون رئیس جمهور سابق دیک چنی ، که از دبیرستان و کالج در این ایالت فارغ التحصیل شد ، به مدت 10 سال نماینده ایالت در کنگره بود.

اما در شاین ، درهمان هفته ای که خانم چنی از سمت رهبری در کنگره محروم شد ، سیاستمداران محلی خصوصی پیش بینی می کردند که روزهای ریاست وی به شماره افتاده است. چندین نفر اهانت های جدی به وی وارد کردند – مثلاً اینکه خانم چنی، که خانه ای در شهر اسکی جکسون دارد اما بیشتر زندگی خود را در واشنگتن گذرانده است ، واقعاً اهل وایومینگ نبوده است.

لیز چنی