شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حماس#کارشناسان#فلسطین#بروز

هشدار کارشناسان صهیونیست درباره جنگ قریب‌الوقوع داخلی/ موفقیت حماس انگیزه فلسطینیان را بیشتر کرده است


هشدار کارشناسان صهیونیست درباره جنگ قریب‌الوقوع داخلی/ موفقیت حماس انگیزه فلسطینیان را بیشتر کرده است

کارشناسان صهیونیست نسبت به بروز خطر جنگ داخلی در جامعه اسرائیلی هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در سراسر فلسطین اشغالی هشدار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «رون بن یشای» نویسنده و کارشناس صهیونیست در روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت درباره آشفتگی اوضاع داخلی این رژیم نوشت، اسرائیل امروز درگیر جنگ در 3 جبهه است و خطرناک ترین آنها جبهه امنیت داخلی است؛ زیرا درگیری‌های داخلی ادامه دارد و هر شب تشدید می شود و اگر مقامات نتوانند اوضاع را مهار کنند خطر بزرگی برای امنیت اسرائیلی‌ها به وجود می‌آید.

این نویسنده صهیونیستی در ادامه افزود ، ممکن است لازم باشد ارتش اسرائیل برای جدا کردن یهودیان و اعراب در تجمع‌های مختلط و تقاطع‌های جاده‌ای به کمک پلیس و گارد مرزی برود. در این شرایط ممکن است فروپاشی کابینه اسرائیل یکی از دلایل درگیری‌های داخلی باشد.

وی اظهار داشت درگیری‌های جبهه داخلی اسرائیل پتانسیل انفجار اوضاع را دارند و باید به شکل فوری به آنها رسیدگی شود. همچنین موفقیت حماس در غزه هیجان و انگیزه فلسطینیان را بیشتر می‌کند.

در همین راستا «هاگار لالهاف» دانشگاهی صهیونیست نیز اظهار داشت، شرایط دشوار فلسطینیان در مناطق 1948 به این معناست که آنها در مرحله بعدی مقابل اسرائیل قرار می گیرند؛ چراکه اسرائیل روستاهای آنها را به رسمیت نشناخته است بنابراین آنها دیگر از پلیس نمی‌ترسند و به دنبال انتقام با خون هستند. آنها همچنین نه دیگر شغلی دارند و نه هیچ گونه وابستگی به اسرائیل؛ بلکه دارای یک هویت اسلامی- فلسطینی هستند و این به معنای یک درگیری گسترده میان این فلسطینیان با اسرائیل در مرحله آینده است.

این متخصص جامعه‌شناسی اسرائیلی در ادامه اظهار داشت، فلسطینیان این هفته در اسرائیل شروع به تظاهرات کرده و با پرتاب سنگ و آتش بازی سوزاندن لاستیک‌ها اوضاع را ملتهب کردند. بسیاری از این معترضان جوانان عرب هستند که در روستاهای ناشناخته بزرگ شده‌اند. این روستاها مناطقی مبهم و متروک و فراموش شده هستند که هیچ گونه دسترسی به برق و یا امکانات بهداشتی ندارند؛ اما اسرائیل هیچ خدماتی در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و همچنین اگر آنها بخواهند خانه‌ای برای خود بسازند مقامات اسرائیل دستور تخریب آنها را صادر می‌کنند.

وی افزود، این بادیه‌نشینان در جنوب اسرائیل ضعیف‌ترین جمعیت عرب هستند، اما تقریبا تنها تکیه گاه فرهنگی که به آنها اجازه می‌دهد در برابر فقر وبیکاری و ناامیدی سقوط نکنند دین اسلام است.

این دانشگاهی صهیونیستی در پایان تاکید کرد، بسیاری از دانشجویان عرب در اسرائیل نام خود را در واتساپ به پسر فلسطین تغییر دادند و ایموجی پرچم‌های فلسطین در کنار اسم‌های خود گذاشتند و سپس به خیابانها آمدند؛ چرا که آنها خود را شهروند اسرائیل نمی دانند، آن‌ها معتقدند که هویت عربی- فلسطینی- اسلامی دارند و به هیچ وجه اسرائیلی نیستند.

درگیری بین هواداران راست افراطی اسرائیل با اقلیت عرب در برخی شهرها طی روزهای گذشته اوج گرفت. درگیری هایی که سبب شد «رووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه نسبت به خطر «جنگ داخلی» در سرزمین های اشغالی هشدار دهد.

پلیس اسرائیل گفته است که تنش‌های کنونی بیشتر به نظر می رسد از سوی یهودیان علیه اقلیت عرب صورت می‌گیرد. گروهی از اقلیت عرب در شهر حیفا با در دست داشتن پرچم فلسطین علیه حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه تظاهرات کردند.

اعضای اقلیت عرب در اراضی اشغالی که 21 درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند اصالت فلسطینی دارند اما تابعیت اسرائیلی کسب کرده‌اند. اغلب آنها به هر دو زبان عربی و عبری تسلط دارند و با فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری رود اردن و نوار غزه ابراز همدردی می کنند. امری که سبب شده است بسیاری از یهودیان اسرائیل همواره به اقلیت عرب اسرائیل مظنون باشند.

از سوی دیگر عرب‌های اسرائیل اغلب از تبعیض علیه خود در جامعه اسرائیل گلایه دارند. آنها از «تبعیض سازمان یافته» در فلسطین اشغالی برای دسترسی به مسکن و خدمات درمانی و آموزشی سخن می‌گویند.

انتهای پیام/