شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارمنستان#رئیس جمهور#جمهوری آذربایجان

پاشینیان از پیمان امنیت جمعی خواستار مداخله در موضوع مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد


پاشینیان از پیمان امنیت جمعی خواستار مداخله در موضوع مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد

کفیل نخست‌وزیری جمهوری ارمنستان برای مقابله با تعرض نیروهای جمهوری آذربایجان به برخی از مناطق مرزی این کشور طی نامه‌ای خطاب به "امامعلی رحمان‌اف"، رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس فعلی شورای رهبری پیمان امنیت جمعی، خواستار اقدامات این نهاد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از اداره مطبوعاتی و روابط عمومی دفتر نخست‌وزیر ارمنستان، روز جمعه "نیکول پاشینیان"، کفیل نخست‌وزیری جمهوری ارمنستان برای مقابله با تعرض نیروهای آذربایجان به برخی از مناطق مرزی این کشور طی نامه‌ای خطاب به "امامعلی رحمان‌اف"، رئیس جمهور تاجیکستان و رئیس فعلی شورای رهبری پیمان امنیت جمعی، در چارچوب ماده دوم پیمان امنیت جمعی 15 می 1992، رسماً از این نهاد خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده مشورتی اعضا برای هماهنگی مواضع کشورهای عضو در جهت به کار انداختن سریع مکانیزم این پیمان در جهت اجرای اقدامات لازم برای دفع تهدیدات موجود علیه یک یا چند کشور عضو پیمان امنیت جمعی شد.

کفیل نخست‌وزیری ارمنستان همچنین طی نامه‌های جداگانه‌ای به رهبران سایر کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت حاکم در مرزهای ارمنستان به آنها ارائه کرده است.

روز گذشته (جمعه) گفتگوی تلفنی نیز بین پاشینیان و پوتین در این رابطه برقرار شد که طی آن رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت اجرای دقیق تمامی مفاد توافقنامه‌های مشترک رهبران روسیه-ارمنستان-آذربایجان تأکید کرد.

وزارت دفاع ارمنستان نیز خبر داد که در رابطه با وضعیت بوجود آمده در مرز آذربایجان، رایزنی تلفنی بین "واگارشاک آروتونیان" وزیر دفاع این کشور و "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است. طبق این اطلاعات، نیروهای نظامی ارمنستان در حال حاضر کنترل اوضاع را در دست گرفته‌اند.

روز چهارشنبه وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای نظامی آذربایجانی با هدف "تغییر خطوط مرزی" تلاش کردند تا "اقدامات خاصی" را در منطقه سه‌ولیچ در مرز مشترک دو کشور انجام دهند.

در این رابطه، پاشینیان، جمهوری آذربایجان را به قصد تجاوز به تمامیت ارضی ارمنستان متهم کرده و یادآور شد که نیروهای نظامی آذربایجانی به عمق 3.5 کیلومتری از خاک این کشور نفوذ کرده و قصد داشتند دریاچه سه‌ولیچ را تحت کنترل خود درآورند. 

بر اساس توافقات سه‌جانبه، این منطقه مرزی باید راه ارتباطی بین باکو و منطقه جدا افتاده نخجوان و ترکیه باشد.

"الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان پیش از این هشدار داده بود که حاضر است این کریدور حمل و نقل را حتی به زور حفظ کند.

 

انتهای پیام/