شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بن سلمان#سود

تلاش عربستان برای تحت کنترل گرفتن آرامکو


تلاش عربستان برای تحت کنترل گرفتن آرامکو

مجله فوربس در گزارشی فاش کرد که محمد بن سلمان به دنبال کنترل آرامکو است تا سود حاصل از آن را جمع آوری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الواقع السعودی، مجله فوربس با استناد به شرکت بزرگ نفتی عربستان، آرامکو، تلاش شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درباره تحت کنترل گرفتن سود آنچه که وی «سودآورترین شرکت جهان» توصیف کرد را فاش می‌کند.

این مجله آمریکایی در گزارشی در خصوص مصاحبه تلویزیونی اخیر محمد بن سلمان که در حال مذاکره برای فروش یک درصد از سهام شرکت آرامکو به یک سرمایه‌گذار خارجی است، نوشت. بر اساس گزارش این مجله عربستان سعودی به دنبال 18 میلیارد دلار از خلال فروش یک درصد سهام آرامکو به یک شرکت انرژی جهانی است.

این مجله تاکید که این فروش، در صورت وقوع، به آنچه بن سلمان از فروش قطعات نگین تاج در اقتصاد عربستان جمع کرده، اضافه خواهد کرد.

آرامکو در دسامبر 2019، 29 میلیارد دلار در عرضه اولیه 1.75٪ از شرکت جمع کرد، در حالی که در هفته‌‌های اخیر ، یک کنسرسیوم تجاری 49٪ از خطوط لوله نفت این شرکت را به قیمت 12.4 میلیارد دلار خریداری کرد. به زودی بحث فروش مشابه خطوط انتقال گاز وجود دارد. این معامله در حالی انجام می شود که آرامکو - در تلاش است دارایی‌های خود را که قبلاً غیرقابل دسترس بودند سودآور کند و برای درآمدزایی برای دولت عربستان سعودی تسریع کند، عربستان تلاش های زیادی برای متنوع سازی اقتصاد متکی به نفت خود انجام می‌دهد.

محمد بن سلمان در ابتدا طرحی را برای فروش 5 درصد از سهام آرامکو و جمع آوری 100 میلیارد دلار با سقف ضمنی بازار 2 تریلیون دلار پیشنهاد داد.

مجله فوربس در پاسخ به این سوال که چرا بن سلمان این پول را جمع می‌کند، به طرح ولیعهد سعودی برای تحریک 1.3 تریلیون دلار سرمایه گذاری دولتی و خصوصی برای متنوع سازی اقتصاد عربستان اشاره و تاکید کرد که وی به دنبال تحت فشار قرار دادن رشد سرمایه آرامکو نیست بلکه به دنبال برداشت نتیجه حاصل از سود آن است.

آرامکو سال گذشته 69 میلیارد دلار (که بیشتر آن وام گرفته) به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در ازای 70 درصد سهام غول مواد شیمیایی صنایع پایه عربستان یعنی سابیک تحویل داد. امسال غول نفتی عربستان پیش بینی می‌کند سرمایه گذاری خود را به 35 میلیارد دلار برساند.

طبق گزارش مجله آمریکایی گفته می‌شود که آرامکو در حال مذاکره برای پرداخت 15 میلیارد دلار در ازای 20٪ از شرکت پتروشیمی صنایع ریلاینس اینداستریز است.

عربستان برای تأمین مالی طرح چشم‌انداز 2030 محمد بن سلمان و تنوع بخشیدن به اقتصاد ریاض و تمرکززدایی از نفت، به سرمایه زیادی نیاز دارد.

انتهای پیام/