شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#دولت

آمریکا و جمهوری چک در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار گرفتند


آمریکا و جمهوری چک در فهرست کشورهای غیردوست روسیه قرار گرفتند

دولت روسیه فعلاً آمریکا و جمهوری چک را در فهرست کشورهای غیردوست قرار داه و به گفته یک سناتور روس، در صورت ادامه اقدامات خصمانه کشورهای خارجی، این فهرست می‌تواند گسترش نیز پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دولت فدراسیون روسیه روز جمعه در نشست خود کشورهای غیردوست را مشخص کرد. بر اساس اطلاعات منتشره در پورتال اطلاعات حقوقی روسیه، طبق این سند، فعلاً تنها دو کشور - ایالات متحده و جمهوری چک در فهرست شرکای خارجی غیردوست روسیه جای گرفته‌اند.

در این رابطه، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد که تعداد کم کشورها در این فهرست، گویای این واقعیت است که مقامات مسکو حاضر به گفتگو با کشورهای خارجی با هدف بهبود روابط هستند.

"ولادیمیر جباروف" نائب رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز با یادآوری مواضع غیردوستانه کشورهای عضو سابق پیمان ورشو که اکنون به عضویت ناتو درآمده‌اند، هشدار داد که در صورت ادامه اقدامات ضدروسی از سوی شرکای خارجی، فهرست کشورهای غیردوست روسیه گسترش پیدا خواهد کرد.

به گفته این سناتور، ظهور فهرست کشورهای غیردوست روسیه، سیاست خارجی مسکو در قبال این قبیل کشورها را تغییر خواهد داد و امکان محدودیت همکاری‌های اقتصادی با آنها وجود دارد.  

واکنش برخی مقامات اروپایی به انتشار فهرست کشورهای غیردوست روسیه

"شارل میشل" رئیس اتحادیه اروپا شب گذشته ابراز عقیده کرد که اقدام دولت روسیه در تأیید فهرست کشورهای خارجی غیردوست مسکو، گامی دیگر به  سمت تیرگی بیشتر و آسیب رساندن به روابط دیپلماتیک بین المللی است.

وی در عین حال تأکید کرد که اتحادیه اروپا از مواضع جمهوری چک در قبال روسیه کاملاً حمایت می‌کند. وی از طرف روسی خواست تا بطور کامل کنوانسیون وین را رعایت کند.

وزیر امور خارجه چک نیز در این رابطه اعلام کرد که تصمیم مسکو برای گنجاندن این جمهوری در فهرست کشورهای غیردوست روسیه، ادامه اقدامات در جهت افزایش تیرگی روابط، نه تنها با پراگ، بلکه با تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/