شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دربی#حواشی

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

اعصاب خط خطی استقلال در دربی 95 و تک تیر پرسپولیس با 3 نشان/ گاف داور، بازگشت به دهه60 و 70 و کری‌خوانی زرد وزیر جوان

دربی ۹۵ از قبل از آغازش با حواشی عجیبی روبرو شد تا پایان بازی اش که با جنجال به اتمام رسید و کمتر از همیشه شاهد کیفیت خوب و عالی بودیم.

به گزارش مشرق، در روزهایی که سازمان لیگ بدترین شکل از برنامه ریزی را به نمایش می گذارد و با بدسلیقگی محض در روز دربی دیدارهای دیگر هفته بیست و سوم را چینش کرده بود، به پیشواز بزرگترین بازی نیم فصل دوم رفتیم تا لذت هیجان فوتبال را یک بار دیگر تجربه کنیم.

* دربی بی کیفیت و فاقد نکات تاکتیکی

مهمترین نکته بارز شهرآورد بی کیفیتی آن بود. شاید از دید هواداران متعصب هر یک از دو تیم مورد علاقه شان سوار بر بازی بوده اما واقعیت این است که فوتبال زیبایی را شاهد نبودیم. در نیمه اول استقلال برتری نسبی به رقیب سنتی اش داشت اما در نیمه دوم پرسپولیس زیرک تر بازی کرد و در نهایت تجربه و تمرکز یحیی گل محمدی باعث شد تا این پرسپولیس باشد که نیمه مربیان را به نام خود کند و استقلال که این روزها سردرگم و پیچیده بازی می کند بیشتر از اینکه خود را درگیر حواشی خارج از متنش کند، به این فکر کند که چه بلایی سر خودش آورده است.

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

* داوری که یک پنالتی را سوزاند

مسئه مهم دیگر این دیدار که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد اعلام نشدن خطای پنالتی روی مهدی قائدی در دقیقه دو بازی بود. اینکه محمدرضا اکبریان با چه سازوکاری به عنوان داور این دیدار حساس انتخاب شد یک مسئله مهم هست. ظاهرا یکی از ملاک های مهم انتخاب این داور این بوده که وی سال ‌آخری است که در لیگ برتر قضاوت می کند. او جز این صحنه پنالتی که می توانست روی نتیجه بازی و عملکرد هر دو تیم تاثیر بگذارد، خطای نابخشودنی دیگری نداشت اما این داور شاید به دلیل فشارهای زیادی که از دو روز قبل به او وارد شد و فشاری که بیشتر از سمت استقلالی ها روی خود می دید مرتب بابت هر خطایی سوت می زد که همین حتی باعث اعتراض بازیکنان داخل زمین شد. در هر صورت نگرفتن یک پنالتی در یک بازی حساس نمره منفی در کارنامه این داور به شمار می رود و این موضوع هرگز از ذهن هواداران استقلال پاک نمی شود.هر چند که تضمینی هم وجود نداشت با زدن این پنالتی، استقلال برنده دربی لقب بگیرد. مجیدی و دستیارانش باید فکری به حال گشایش فنی در ادامه مسابقه می‌کردند که در این زمینه مغفول ماندند.

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

* سرخابی‌های معمولی در لیگ برتر

کیفیت بازی دو تیم در دربی ۹۵ نشان داد که هر چقدر آنها در آسیا چهره متفاوت تری داشتند و تیم های با جنم تری نشان دادند در داخل ایران نشانی از آن کیفیت ندارند. به نظر می رسد تیم های ایرانی لیگ قهرمانان آسیا را جدی تر می گیرند و برای بازی های داخلی به خصوص از نوع مهم و تاثیرگذارش برنامه ای جز نباختن ندارند. تر ساز باخت در دربی و تحت فشار رفتن باعث شده تا دربی های پایتخت هر سال دریغ از سال قبل شود

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

* مزدی که یحیی از تمرکزش گرفت، پرسپولیس با یک تیر ۳ نشان زد

به تیم پرسپولیس این اواخر همواره این انتقاد وارد بوده که هم بردهای اقتصادی می آورد و هم در دقایق پایانی نمی تواند از نتیجه اش مراقبت کند و دروازه اش باز می شود اما منهای بازی نه چندان خوبِ سرخپوشان در نیمه اول، شاگردان گل محمدی مقابل رقیب همیشگی خود باهوش تر بازی کردند و به دلیل تمرکز بهتر برای رسیدن به هدفشان توانستند از تک موقعیت عالی خود نهایت استفاده را ببرند و سه امتیازی حیاتی را کسب کنند. این همان چیزی بود که فرهاد مجیدی در نشست خبری به آن اشاره کرد. پرسپولیس در این بازی هم دروازه اش را بسته نگه داشت و هم با یک برد اقتصادی وضعیت خودش را در صدر جدول استحکام بخشید و هم استقلال را از کورس قهرمانی خارج کرد.در واقع با تک تیر آل کثیر ۳ نشان زد.

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

* مجیدی و داستان های همیشگی

در استقلال ماجرا متفاوت تر از همیشه پیش می‌رود. تیمی که هم شلختگی مدیریتی دارد هم در مباحث فنی دچار دوگانگی است. بعد از جدایی محمود فکری، استقلال هنوز به ثبات فنی دلخواه که صدای منتقدانش را کم کند نرسیده هر چند نباید از حق گذشت که در آسیا این تیم متفاوت کار کرد. در ابتدای حضور فرهاد مجیدی او فراز کمالوند را همراه خود آورد و آبی ها نتایج قابل قبولی هم گرفتند اما با جدایی کمالوند، مجیدی شیوه دیگری را انتخاب کرده که این روش چندان موثر نیست و بازی با ۳ مدافع استقلال را سردرگم کرده است.

سرمربی محبوب استقلال در آستانه دربی و یک شب مانده به بازی بزرگ در نشست خبری از زمین و زمان گلایه کرد. از اینکه پزشک تیمش را تایید نمی کنند تا  این موضوع که مشاور وزیر ورزش اجازه نداده مدیر رسانه ای تیم را تغییر بدهند. اینکه چرا باید چنین مباحثی یک روز قبل از دربی مطرح شود جای واکاوی دارد. آیا در مجموعه مدیریتی استقلال کسی نبوده که این مشکلات را حل کند تا برای سرمربی تیم تبدیل به معضلی نشود که او بخواهد این چنین طوفانی در نشست خبری قبل از بازی در موردش صحبت کند؟ او بعد از بازی هم به شدت به وزیر ارتباطات به دلیل کری خوانی‌های عجیبش در فضای مجازی علیه استقلال تاخت. هر چند که به وزیر ارتباطات همیشه این نقد وارد است که چرا باید او نیمی از جمعیت کشور را که طرفدار تیم دیگری هستند را نادیده بگیرد و به خودش اجازه هر نوع کری خوانی را بدهد اما آیا ادبیات به کار برده مجیدی در شان سرمربی استقلال بود؟ باشگاه استقلال مدتها است که در نداشتن ساختار در همه امورش رو به افول است و این شیوه غلط همچنان ادامه دارد.

گاف داور، بازگشت به دهه ۶۰ و کری‌ زرد وزیر جوان

* جنجال بیهوده در دربی

باز هم با یک عادت غلط و رفتاری اشتباه، یک جنجالی بیهوده و بی معنی در تقابل سنتی سرخابی ها رخ داد. پریدن افراد بهم و دست درازی به یکدیگر تقریبا در حال تبدیل شدن به یک عادت زشت در فوتبال کشورمان شده است. اعتراض های مکرر به داور مسابقه و داد و هوار کشیدن  بر سر هم از سوی بازیکنان دو تیم به وفور دیده شد و یک بار دیگر ما را یاد جنجال های قدیمی این دو تیم در دهه ۷۰ که اوج آن در سال ۷۳ رخ داد، انداخت. اینکه چرا باید این همه عقبگرد رفتاری داشته باشیم موضوعی است که دست اندرکاران فوتبال ایران باید هر چه زودتر فکری به حالش کنند و این لجام گسیختگی رفتاری را با برخوردهای قاطع و تاثیرگذار جمع کنند.

منبع: فارس