به گزارش برنا؛ فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به ورود مجلس شورای اسلامی جهت ایجاد کمپ‌های ترک اعتیاد مستقل با همکاری بخش خصوصی گفت: درحال حاضر تمام کمپ‌های ترک اعتیاد مستقل و خصوصی هستند و با هزینه بخش خصوصی ساخته می‌شوند درواقع کمپ دولتی وجود ندارد.

او درخصوص آخرین وضعیت جمع آوری معتادان متجاهر افزود: جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر مانند گذشته درحال انجام است و هر زمانی که نیروی انتظامی طرحی اجرا می‌کند با آنها همکاری می‌کنیم اما چون درگیر اپیدمی کرونا هستیم و ظرفیت مراکزمان را کاهش دادیم، هر 15-20 روز یکبار جمع آوری معتادان متجاهر را انجام می‌دهیم تا در نگه داری و همچنین نقل و انتقال آنها مشکلی ایجاد نشود.

براتی سده تصریح کرد: در حال حاضر معتادان متجاهری که جمع آوری می‌شوند، مورد غربالگری اعتیاد و کرونا قرار می‌گیرند. آنهایی که کرونا دارند به قرنطینه می‌روند و آنهایی که تست‌شان منفی می‌شوند دو هفته نگه داری می‌شوند تا اگر علائمی دارند مشخص شود درنهایت اگر کرونا نداشته باشند به مراکز تبصره 2 ماده 16 می‌روند و طبق نظر قاضی 3 تا 6 ماه و حتی یکسال یا بیشتر در مراکز می‌مانند.

او با اشاره به تعداد معتادان متجاهری که جمع آوری شدند، افزود: در سال 1399، 42 هزار نفر دستگیر و به مراکز ماده 16 هدایت و تحت کنترل و نگهداری قرار گرفتند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که چقدر از افرادی که از مراکز ماده 16 ترخیص می‌شوند به اعتیاد بازمی‌گردند، گفت: معمولا 95 درصد معتادان متجاهری که جمع آوری و در مراکز ماده 16 نگه داری می‌شوند، پس از ترخیص به اعتیاد بازمی‌گردند.

براتی سده در پایان اظهار کرد: اعتیاد یک بیماری مزمن پیچیده قابل بازگشت است یعنی حتی افرادی که داوطلبانه به سمت ترک آن می‌روند ممکن است پس از پاکی به مصرف مجدد بازگردد بنابراین بسیاری از مصرف کنندگانی که در طرح‌های مختلف به اجبار جمع آوری می‌شوند و به مراکز می‌روند، ممکن است از سر لجبازی هم که شده پس از ترخیص دوباره مواد مخدر مصرف کنند.

//انتهای پیام: 4