به گزارش خبرنگار برنا، با طولانی شدن این وضعیت و از طرفی بیکاری قشر عظیمی از سینماگران ساخت سریال‌های مختلف در شبکه نمایش خانگی به شکل بی سابقه‌ای رونق گرفت و حتی برخی سینماگران که در زمینه سریال‌سازی هیچ تجربه‌ای نداشتند دست به ساخت سریال‌ زدند که بعضاً برخی از این آثار توانست نظر مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند و برخی از این آثار نیز مثل اکثر فیلم‌های سینمایی با شکست روبرو شد.

در یک سال‌ پیش رو نیز همین وضعیت حاکم است و طبق اخباری که درباره ساخت سریال‌های شبکه نمایش خانگی در خبرگزاری‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود سریال‌های بسیاری در مرحله ساخت هستند که قرار است به زودی از پلتفرم‌های مختلف پخش شوند.

این اتفاق قطعاً از جهاتی می‌تواند یک اتفاق مثبت و سازنده باشد. رونق گرفتن پلتفرم‌ها و بالا رفتن میزان تولیدات شبکه نمایش خانگی فضا و بازاری مناسب برای سینماگران فراهم کرده است که حتی پس از پایان بحران کرونا هم می‌تواند فضایی مناسب برای فعالیت سینماگران در حوزه تولیدات نمایشی باشد.

در ادامه نگاهی به تولیدات اخیر شبکه نمایش خانگی داریم که هنوز از پلتفرم‌های اینترنتی پخش نشده‌اند.

«آکتور»

نیما جاویدی به تازگی پیش‌تولید اولین سریال خود را آغاز کرده است و به زودی ساخت سریال «آکتور» را کلید خواهد زد.

داستان «آکتور» درباره زندگی پر فراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آنها می‌شود زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود.

نگارش فیلمنامه که بیش از 9 ماه پیش توسط نیما جاویدی آغاز شده کماکان ادامه دارد.

سریال «آکتور» محصول مشترک دو پلتفرم فیلیمو و نماوا است و نوید محمدزاده به عنوان اولین بازیگر این سریال معرفی شده است.

«آمستردام»

«آمستردام» نام سریالی به کارگردانی مسعود قراگوزلو است که به نظر تصویربرداری آن به پایان رسیده اما به دلیل حواشی که برای یکی از بازیگران اصلی این سریال به وجود آمده پروانه نمایش این اثر صادر نشده است.

ریحانه پارسا، نسیم ادبی و هنگامه قاضیانی بازیگران این سریال هستند.

مسعود قراگوزلو پیش‌تر فیلم «فیلم هفتم» را به عنوان کارگردان ساخته است.

«آهوی من مارال»

سریال «آهوی من مارال» یکی از سریال‌هایی است که قصه‌اش در دوران ناصرالدین شاه روایت می‌شود.

سریال آهوی من مارال که در دوره قاجار و عصر ناصرالدین شاه می‌گذرد در دو فصل برای پخش از شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود، فصل اول ۱۵ قسمت و فصل دوم در ۲۵  قسمت خواهد بود.

این سریال به عشق ناصرالدین شاه به دختر روستازاده و ماجراهای اطراف آن، می‌پردازد همچنین داستان‌هایی از کنیزان ترک به میان خواهد آمد و...

در خلاصه قصه این سریال آمده است: ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه می‌رسد و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان صاحبقران می‌شود حال اسیری که در دام مانده باشد، صیاد رفته باشد. شاه به حکم قدرقدرتی امر می‌کند که صیاد را به شکارگاه بازگردانند، غافل از اینکه آن آهو چشم گریزپا، خود صید و صیاد عاشقی جوان است از دیار آذربایجان، دیاری که گل‌های دشتش همه سارای نام دارند و سروهای سر به فلک کشیده‌اش همه خان چوپان...

سریال آهوی من مارال به کارگردانی مهرداد غفارزاده، تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق‌آبادی و بهروز خوش‌رزم تولید می‌شود که لیلا بلوکات، علیرضا کمالی، حسن معجونی (در نقش ناصرالدین شاه)، الهام کردا، ترلان پروانه و شبنم مقدمی بازیگران این سریال هستند.

پریسا شمس، معصومه یزدانی، ابراهیم قربانپور تیم نویسندگان این مجموعه را تشکیل می دهند که بخش‌هایی از سریال در استانبول قدیم روایت می شود.

مهرداد غفارزاده پیش‌تر فیلم‌های سینمایی «دریا و ماهی پرنده» و «گیرنده» را ساخته است.

«جزیره»

سیروس مقدم که پیش از این سریالهای پر مخاطبی را برای تلویزیون در ژانرهای درام، کمدی و اجتماعی ساخته است، این بار با «جزیره» به قلم علی طالب‌آبادی به سراغ قصه‌ای درام و اجتماعی برای پخش از فیلیمو رفته‌است که منوچهر محمدی آن را تهیه و امیرحسین حیدری به عنوان مجری طرح او را همراهی می‌کند.

در این سریال که به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو منتشر خواهد شد، محمدرضا فروتن ایفای نقش می‌کند.

سریال «جزیره» به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و امیرحسین حیدری به صورت اختصاصی از فیلیمو پخش خواهد شد. دیگر بازیگران این سریال به زودی معرفی می شوند.

برخی از عوامل این سریال عبارتند از مدیر فیلمبرداری: محمدرضا سکوت، تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، طراح گریم: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: پیام سوری، طراح لباس: آرزو غفوری، صدابردار: بهمن اردلان، مدیر برنامه‌ریزی: سید علی هاشمی، دستیار اول کارگردان: ایمان غیرتمند، جلوه‌های ویژه کامپیوتر: امین انتشاری، عکاس: امیرحسین شجاعی، مدیران تدارکات: حسین فیض آبادی و نادر اژدری، مدیر تولید: مسعود دلیری.

«جیران»

سریال «جیران» یکی از عظیم ترین آثار شبکه نمایش خانگی خواهد بود که با انبوهی از ستارگان سینمایی از جمله امیر جعفری، امیرحسین فتحی، بابک حمیدیان، بهرام رادان، پریناز ایزدیار، رعنا آزادی ور، گلاره عباسی، مریلا زارعی، الهام نامی، پاشا جمالی، رویا تیموریان، ستاره پسیانی، سمیرا حسن پور، غزل شاکری، مهدی پاکدل، نهال دشتی و هومن برق نورد ساخته شده است.

سریال «شهرزاد» اثر قبلی حسن فتحی در شبکه نمایش خانگی است و در این میان امیر جعفری، امیرحسین فتحی، پریناز ایزدیار،  گلاره عباسی، الهام نامی، پاشا جمالی، غزل شاکری، نهال دشتی و هومن برق نورد در سریال شهرزاد نیز حضور داشتند.

جیران (با بازی پریناز ایزدیار) در واقع یکی از ندیمه های ناصرالدین شاه (با بازی بهرام رادان) است. قصه در زمان پادشاهی این شاه قاجاری در حال وقوع است که او عاشق جیران می شود و...

در خلاصه داستان سریال جیران آمده است که: زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است.

هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌ خواهد. قلعه ‌ای می‌خواهد که جان ‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه ‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه ‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد… .

«خاتون»

چندی پیش خبری مبنی بر صدور پروانه ساخت سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان در خبرگزاری‌های منتشر شد. اطلاعات چندانی درباره این سریال وجود ندارد اما به نظر می‌رسد تینا پاکروان قصد دارد با ساخت این سریال اولین زن کارگردانی باشد که در شبکه نمایش خانگی سریال می‌سازد.

«لس‌آنجلس تهران» آخرین فیلم سینمایی است که تینا پاکروان ساخته است و شنیده می‌شود مهران مدیری، مزدک میرعابدینی و نگار جواهریان بازیگران این سریال هستند.

«خسوف»

مجموعه تلویزیونی «هیئت مدیره» آخرین اثر نمایشی مازیار میری است که در نوروز سال 1397 از شبکه پنج سیما پخش شد. فیلم سینمایی «سارا و آیدا» که در سال 1395 ساخته شد آخرین اثر سینمایی این کارگردان است و او در تازه‌ترین فعالیتش مشغول ساخت سریال «خسوف» است که قرار از شبکه نمایش خانگی پخش شود.

از این سریال اطلاعات چندانی در دست نیست و میری به نوعی آن را در سکوت خبری ساخته است.

«خون خورده»

اواخر سال 1398 خبری مبنی بر ساخت سریالی «خون خورده» به کارگردانی علی سرابی در رسانه‌های مختلف منتشر شد.

در خبرها آمده است که «خون خورده» با اقتباس از رمان نوشته مهدی یزدانی‌خرم با همین نام به تهیه‌کننده‌گی علی سرتیپی به سریال در شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شود.

«خون‌خورده» چهارمین رمان مهدی یزدانی‌خُرّم که در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ منتشر شد.

این پروژه اولین تجربه کارگردانی علی سرابی در حوزه ساخت سریال به حساب می‌آید.

رمان «خون‌خورده» یازده بار تجدید چاپ شده داشته است. طبق اعلام تهیه‌کننده و کارگردان بعد از تعطیلات کرونایی، تیم نویسندگان و جزییاتِ اولیه‌ این پروژه اعلام خواهد شد.

سرتیپی با خرید حق ساخت نسخه خانگی این رمان قصد دارد یکی از رمان‌های معاصر ایران را در قالب پروژه‌ای بزرگ به دست مخاطبان سینما و سریال در ایران برساند.

«خون‌خورده» قصه‌ پنج برادر است در سال‌های دهه‌ شصتِ ایران، از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله‌ نارمک که ۲ روح بر صلیبِ لق‌اش نشسته‌اند... قصه‌ «برادران سوخته». برادرانی که گم شده‌اند.

«زخم کاری»

محمدحسین مهدویان از فیلمسازان موفق سال‌های اخیر سینمای ایران است. او آثار موفقی چون «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «درخت گردو» را ساخته است که سال گذشته با فیلم سینمایی «شیشلیک» در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت.

«زخم کاری» اولین سریال محمدحسین مهدویان است که در فضای نوآر ساخته شده و داستانی متفاوت را روایت می‌کند. این سریال محصول جدیدی از پلتفرم فیلیمو است که قرار است به زودی پخش آن آغاز شود.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، امیرحسین هاشمی، (با حضور ) کاظم هژیر آزاد، منو چهر علیپور، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی (با هنر مندی ) سیاوش طهمورث، (با معرفی) مرتضا امینی‌تبار و  سارا حاتمی بازیگران «زخم کاری» هستند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «من عاشق زمستونای اینجام. قشنگ نیست؟

- قشنگه ولی سختی داره. پنج هزار کیلومتر پرواز می‌کنن فقط برای این که زنده بمونن. اولش خیلی ترسناکه ولی تهش خونه‌شونو پیدا می‌کنن.

- اگه به تهش برسن.

«قبله عالم»

سریال «قبله عالم» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی منوچهر محمدی با وجود اینکه به ماجراهای دوران ناصرالدین شاه می‌پردازد یک اثر طنز در شبکه نمایش خانگی است.

در این سریال طنز که به اتفاقات تاریخی دوران ناصرالدین شاه می‌پردازد، حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهد علیا، هادی کاظمی در نقش ظل الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس الدوله ایفای نقش می‌کنند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «ناصرالدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر توسط طبیب مخصوص تهیه می‌شود، اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید که دستمایه سریال کمدی ـ فانتزی قبله عالم است.»

حامد محمدی ساخت فیلم های «چپ راست»، «چهار انگشت»، «اکسیدان» و «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را در کارنامه دارد. او در اولین تجربه حضور در شبکه نمایش خانگی کارگردانی و نویسندگی «قبله عالم» را بر عهده دارد و قرار این سریال به صورت اختصاصی سال ۱۴۰۰ از فیلیمو پخش شود.

«ماساژور»

«ماساژور» محسن تنابنده جدیدترین سریالی است که محسن تنابنده مجوز ساخت آن را دریافت کرده است.

«ماساژور» اولین تجربه کارگردانی محسن تنابنده در شبکه نمایش خانگی به حساب می‌آید که اطلاعات چندانی درباره موضوع و ژانر این سریال وجود ندارد و در حال حاضر سریال تنابنده در مرحله پیش‌تولید است.

محسن تنابنده که بسیاری از مخاطبان تلویزیون او را با شخصیت نقی معمولی در مجموعه تلویزیونی «پایتخت» می‌شناسند پیش‌تر ساخت فیلم‌های سینمایی «گینس» و «قسم» را به عنوان کارگردان در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

«ناجور»

اواسط سال گذشته خبری مبنی بر ساخت سریالی طنز با عنوان «ناجور» به کارگردانی همایون اسعدیان در خبرگزاری‌ها منتشر شد که البته پس از آن خبر چندانی درباره این سریال منتشر نشد و هنوز مشخص نیست سرنوشت این سریال به کجا رسید.

«ناجور» محصول شرکت نبراس پیکچرز است که علی طلوعی مجری طرح و بابک کایدان نویسندگی سریال را بر عهده دارند.

این سریال با نام موقت «ناجور» در دو فصل ۱۵ قسمتی برای پخش در شبکه نمایش خانگی آماده می شود.

«یاغی»

محمد کارت به تازگی پیش‌تولید ساخت سریالی در شبکه نمایش خانگی را آغاز کرده است که «یاغی» نام دارد.

سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی سید مازیار هاشمی جلوی دوربین می‌رود.

پارسا پیروزفر  و طناز طباطبایی در سریال «یاغی» نقش‌آفرینی خواهند کرد. نگارش فیلمنامۀ این سریال توسط پدرام پورامیری، حسین دوماری و محمد کارت طی یک سال گذشته انجام شده‌ و مدتی‌ست به اتمام رسیده است. این تیم تجربۀ نگارش فیلمنامۀ فیلم سینمایی «شنای پروانه» را نیز با یکدیگر در کارنامۀ خود دارد که به کارگردانی محمد کارت ساخته شد.

...............................................................................

علاوه بر این سریال‌ها که به زودی از شبکه نمایش خانگی پخش خواهند شد نام کارگردان‌های دیگری برای ساخت سریال‌های جدید در این رسانه به گوش می‌رسد که هنوز اطلاعات چندانی درباره آثار آن‌ها در دست نیست. بهرام توکلی، تهمینه میلانی، رضا عطاران و فرزاد اژدری از جمله این هنرمندان هستند.

در بین سریال‌هایی که در مرحله ساخت هستند، بیش از هر چیز سریال‌های تاریخی و طنز به چشم می‌خورند. با بالا رفتن میزان تولیدات شبکه نمایش خانگی باید ببینیم که آیا کیفیت آثار نیز همانند افزایش کمیت حفظ می‌شود یا طبق معمول با بالا رفتن میزان تولیدات، کیفیت فدای کمیت خواهد شد. با توجه به انتقاداتی که هنرمندان، منتقدان و مخاطبان داشته‌اند به نظر می‌رسد طی ماه‌های اخیر سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی با افت کیفی مواجه شده‌اند و لازم است تولیدکنندگان آثار به این موضوع نیز توجهی ویژه داشته باشند تا با افزایش میزان تولیدات که نیاز به افزایش مخاطب در این رسانه‌ها احساس می‌شود، با مشکل مواجه نشده و شبکه نمایش خانگی بتواند مخاطبان خود را حفظ کند.