شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

پارادوکس در انتخابات ۱۴۰۰/ چه بلایی سر ظریف آوردند که بی انگیزه شد؟

کدخبر: 412071
اقتصاد نیوز : تاریخ نگار و پژوهشگر و کارشناس مسائل اروپا گفت: در انتخابات امسال با یک پارادوکس مواجه هستیم که از یک سو می خواهدمشارکت حداکثری باشد و از یک سمت می خواهد هیچگونه تنشی شکل نگیرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، در سومین کلاب هاوس انتخاباتی خبرگزاری خبرآنلاین با عنوان «نقش ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ چقدر مهم است؟» رضا صالحی امیری، گفت: قبل از این که به اسامی بپردازیم اول باید به چند نکته بنیادی پاسخ بدهیم؛ اولین پیش نیاز انتخابات مشارکت است اما همه پیش نیازها نشان می‌دهد که وضعیت انتخابات در شرایط فعلی حداقلی است و فضایی برای حداکثری شدن آن نمی بینیم، حداقلی یعنی مشارکت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد.

وی گفت: نکته دوم بحث مردم و اعتماد اجتماعی به مجریان انتخابات است، مردم باید بدانند که رایشان خوانده و دیده می‌شود، فقط خواندن کافی نیست. نکته سوم هم نتیجه انتخابات باید پاسخی به مطالبات جامعه باشد. مشارکت در انتخابات بدون سرمایه اجتماعی ناممکن است.

صالحی امیری گفت:‌من تقریبا وضعیت را اینگونه می بینم که در سه چالش بنیادی قرار داریم و به هیچ یک پاسخ ندادیم. چالش اول فقدان انسجام در سطح نظام سیاسی است، اصلا ما احزاب نداریم. نکته دوم ناکارآمدی است، من نمی‌خوام منکر اقدامات دولت بشوم اما مردم با مسائل زیادی درگیر هستند، البته نمی توان نقش پررنگ تحریم را پاک کنیم. نکته سوم افول شتابناک سرمایه اجتماعی است. من از اصرار بر حداکثری بودن مشارکت تعجب می کنم، سنجش های مراکز معتبر نشان می دهد که مشارکت بسیار پایین است. حتما در فضای بی اعتمادی مشارکت اجتماعی شکل نمی گیرد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد گفت: خارج از همه این بحث‌ها یک نکته بنیادی وجود دارد و از هیچ کدام از کاندیدا به جز شعار حرف جدیدی نشنیدیم. موضوع بعدی در نهادهای تصمیم گیر انتخابات بلاتکلیف است. لایحه انتخابات ۴ سال در مجلس بود بعد در شورای نگهبان برگشت. در حالی که یک ماه دیگر انتخابات است.  قبلا تحرکات و برنامه‌ها حداقل از یک سال بعد کلید می خورد. یک ماه قبل از انتخابات است و هنوز کاندیدا نمی دانند با قوانین شورای نگهبان انتظباق دارند یا نه. 

وی گفت: نکته فراتر از همه این ها رادیکالیسم است، رادیکالیسم اجازه نمی دهد که بستر آرامی برای انتخابات شکل بگیرد.  چه بلایی سر ظریف آوردند؟ ظریف یک انسانی است که خدمات زیادی برای تامین منافع ملی انجام داده است. این موضوع قطعا آقای ظریف را بی انگیزه می کند. تا زمانی که رادیکالیسم باشد انتخاباتی شکل نخواهد نگرفت، آرای شهرها در انتخابات مجلس را ببینید در تهران با ۱۲ میلیون جمعیت چند نفر رای دادند؟ عامل رادیکالیسم ضد مشارکت است. 

وی گفت:مشارکت موقعی شکل می گیرد که در فضای سالم و رقابتی باشد. اما اصلا چنین فضایی نمی بینیم، سال ۹۲ فضای انتخاباتی شکل گرفت. من در دقایق وضعیت آن انتخابات بودم و اساسا تا زمانی که رقابت سالم و آزاد نباشد مشارکت شکل نمی گیرد و انتخابات در حد یک ملت نخواهد بود.

پارادوکس در انتخابات ۱۴۰۰

مجید تفرشی،  تاریخ نگار و پژوهشگر و کارشناس مسائل اروپا هم در ادامه این نشست گفت: در انتخابات امسال با یک پارادوکس مواجه هستیم که از یک سو می خواهدمشارکت حداکثری باشد و از یک سمت می خواهد هیچگونه تنشی شکل نگیرد.

وی گفت: انواع قوانینی که وجود داردو  محدود شدن کاندیداها باعث شد که بخش زیادی از مردم فکر کنند فقط مامور رای دادن هستند و حق انتحاب ندارند. در این شرایط آن چه نظام می خواهد شکل نمی گیرد، در این شرایط حس تعلق مردم به نظام از بین می رود. نمی توانید تلاش کنید بخش عمده ای از مردم نتوانند انتخاب شوند بعد حس تعلق بالا برود. 

تفرشی گفت: در دراز مدت انجام این کار به ریشه جمهوری اسلامی تیشه می زند. اگر مردم نفهمند که می توانند انتخاب بشوند ضرر و دودش به همه آسیب خواهد زد و برنده‌ای نخواهد داشت.

نقش ظریف در شطرنج انتخابات

حسن لاسجری، عضو شورای سردبیری خبرگزاری خبرآنلاین هم اظهار داشت: به دلایل مختلف آقای ظریف اعلام کرده بود که علاقه دارند در تخصصشان خدمت کنند و در حال حاضر که موضوع دعوت گروه اصلاح طلب از ایشان برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده این نکته را به چالش می کشد و با وجود همه تلاش ها ایشان قانع شدند که به همان کار تخصصی بپردازند.

وی گفت: قابلیت ظریف می تواند سبب شود که او در شطرنج انتخابات موثر باشد. یعنی شاید حضور نداشته باشند اما با حمایت‌هایشان و نگاهی که به یکی از نامزدها داشته باشند می توانند پشتوانه رایشان را به سمت یکی از نامزدها بکشد. به هر حال اگر ظریف را در بخش انتخاب به عنوان رئیس جمهور نداریم اما او به عنوان یک عامل تاثیر گذار در انتخابات حضور خواهد داشت.

سحر رفیع هم گفت: یک کارزاری از پریروز با ۶ هزار امضا برای شرکت آقای ظریف در انتخابات به وجود آمده است. اگر از آقای ظریف در پلتفرم‌های مختلف بیشتر حمایت شود شاید ایشان نظرشان تغییر کند.  ما می گوییم اگر حمایت مردمی از آقای ظریف بیشتر شود، این موضوع می تواند در انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهور تاثیرگذار باشد.

به ظریف کم لطفی شد

فرید مدرسی، فعال رسانه ای هم در ادامه نشست مجازی گفت: در مورد آقای ظریف طی سال های گذشته کم لطفی بسیاری شده است .

وی گفت: جریان اصول گرا برای حمله به دولت روحانی تمام توانش را گذاشت و در رسانه هایش با امواج اتهامات روبرو شدیم و از سمتی حمایت هایی از ایشان شد که در حد جایگاه آقای ظریف نبود.

مدرسی گفت: افرادی که اظهارنظرهای کوچکی در این مدت در دفاع از آقای ظریف انجام دادند حالا به رای ایشان نیاز دارند و در دوره انتخابات همه تلاش می کنند از پایگاه رای ظریف برای مقاصدش انتخاب کنند.

وی گفت:‌از این افراد سوال می کنم که در گذشته کجا بودند؟ الان یادشان افتاده که آقای ظریف را صدا بزنند و با او گفت و گو کنند. آقای ظریف به جز مسائل ملی به هیچی نیاندیشید و امیدوارم تاریخ از این شخصیت بزرگ تقدیر کند و از زحمات ایشان تقدیر کند.