شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

از تماس با یک دیپلمات برجامی تا یورش به گداها | روایت روز سوم ثبت نام ها | حضور نامزدهای درجه 2 در ستاد انتخابات

پیش بینی ها درست از آب در نیامد، روز سوم ثبت نام، به حضور نامزدهای درجه ۲ در ستاد انتخابات اختصاص یافت.

ثبت نام

همشهری آنلاین- ناصر علاقبندان: آمدن ابراهیم رییسی، علی لاریجانی، محسن هاشمی، سعید جلیلی و اسحاق جهانگیری به روزهای آینده موکول شد. اگرچه نیامدن آنها هم قطعیت نیافته است. در این میان تسنیم خبر داد که در میان ۱۴ نامزد در اردوگاه اصلاح طلبان اسحاق جهانگیری با ۳۵ رای نفر دوم شده و آمدن وی قطعی است. این خبر را کمی بعد محمدرضا جلایی پور عضو جبهه اصلاحات نیز اعلام کرد. با این حساب با توجه به اینکه محسن هاشمی آمدنش را منوط به مشورت با جهانگیری کرده بود، احتمال عدم حضور وی ضعیف تر می شود.

شوک موثر

نیامدن ظریف که با بیانیه و سفرهای دیپلماتیکش به سوریه و اروپا قطعی شد انگار شوک موثری بر روند تحولات انتخابات بر جای گذاشت به نحوی که جز حضور توام با کار زشت بالا رفتن از نرده های آهنی و نمایش های کمدی احمدی نژادی به همراه سه عضو کابینه اش که در روز دوم واقع شد، تا عصر امروز از جمله چهره های شناخته شده ای که ثبت نام کردند می توان از محمود صادقی، علی مطهری، رامین مهمان پرست و محسن مهرعلیزاده نام برد.

بازار داغ تکذیب تاییدها

آنچه به چهره هایی با شانس نسبتا بالاتر مربوط می شود، تاییدها یا تکذیب های نو به نو از جانب دفاتر آنها یا اظهارات آمدن یا نیامدن افراد نزدیک به آنها بود. مثلا در باره غلامرضا عارف اوایل روز اطلاعیه ای مبنی بر انصراف وی از نامزدی انتخابات و کمی بعد اطلاعیه دفتر او مبنی بر تکذیب اطلاعیه اول منتشر شد.یا در مورد سعید جلیلی هم اتفاق نسبتا مشابه رخ داد. اگرچه تسنیم در خبری اختصاصی اعلام کرد در صورت آمدن رییسی به صحنه انتخابات سعید جلیلی برای کاندیداتوری ثبت نام نخواهد کرد.

تماس های یک دیپلمات برجامی

از هفته ها قبل زمزمه هایی در باره آمدن علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و عضو ارشد مذاکرات برجامی و عنصر تاثیر گذار تدارک فوری غنی سازی ۶۰ درصدی اندکی پیش از آغاز مذاکرات جاری در وین مطرح بود. تا پیش از روز سوم صالی ورود به صحنه انتخابات را احتمالا در سایه احتمال آمدن ظریف قویا رد می کرد و تمرکز وی در موضوع هسته ای بود. غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و راه اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته اینک از اهرم های مهم چانه زنی در وین به شمار می رود. از جمله تحولات مهم انتخاباتی روز سوم قوت گرفتن احتمال آمدن صالحی بود با یک خبر کوتاه؛ درخواست ها و تماسها با وی برای ورود به میدان نامزدی انتخابات شدت گرفته و واکنش صالحی رد کردن درخواست ها نبود بلکه اعلام کرد که در باره این موضوع بیشتر فکر خواهد کرد.

امواج کم فشار

محمود صادقی در اظهارات پس از ثبت نام دو خبر داد اول اینکه لاریجانی نامزد اصلاح طلبان نخواهد بود و دومی در باره خودش بود اینکه تابع خرد جمعی در اردوگاه اصلاح طلبان است.او یک نکته دیگر هم گفت: اینکه اگر رد صلاحیت شود انتخابات را تحریم نخواهد کرد.علی مطهری هم در باره لاریجانی گفت که ۲۰ روز است با او تماس و دیداری نداشته است و از تشکیل دولت مقتدر گفت و اینکه کابینه ای با افراد متخصص چه اصولگرا چه اصلاح طلب چه خانم چه آقا چه شیعه و چه سنی تشکیل می دهد.رامین مهمان پرست هم حقوق ۸ میلیونی برای سربازان و هموار کردن خرید سربازی را روی میز گذاشت. محسن مهرعلیزاده اما از کشمکشهای داخلی و هرز رفتن نیرو از این بابت انتقاد کرد و اصل را بر سرمایه گذاری و برنامه ریزی دقیق برای جذب گردشگر دانست.

یورش به گداها

دولت بیانیه ای صادر کرد و از شورای نگهبان خواست برای ارتقای مشارکت در انتخابات تا می تواند از حذف افراد در فرایند تعیین صلاحیت و تبعیض اجتناب ورزد و روحانی هم رعایت اخلاق را بهانه کرد و به گدایان رای حسابی یورش برد. او گفت: دروغ گفتن برای گدایی رای بدترین کار است.

روزهای داغ تر

روز سوم ثبت نام اگرچه ۲۱۱ نامزد را به وزارت کشور کشاند و روز درجه دو ها بود و با انتشاز یک نظرسنجی تازه همراه شد که می گوید مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ به میزان ۵۴ تا ۵۹ یعنی ۳۴ میلیون نفر پیش ببنی می شود و این عدد ناپلئونی تازه کمی نسبت به نظرسنجی های پیشین بهبود یافته اما با تحولات بالقوه دیگری نیز همراه شد که از داغ تر شون روزهای آتی خبر می دهد.