به گزارش برنا؛ هنوز مدت زیادی از سقوط یک راکت فضایی چینی در اقیانوس هند نمی گذرد که می توانست به طور بالقوه یک خطر جدی برای زمین محسوب شود زیرا اگر این راکت به جای اقیانوس در یک منطقه مسکونی فرود می آمد، فاجعه ای جدی رخ داده و می توانست منجر به بحرانی اساسی شود.

متاسفانه با ختم به خیر شدن سقوط راکت چینی، ماجرا پایان نیافته و به تازگی پژوهشگران اعلام کردند حدود ۷ هزار تن بقایای زباله های مختلف فضایی در مدار زمین قرار دارد.

در همین رابطه  ایگور باکاراس ، رئیس مرکز اطلاعات و تحلیل موسسه تحقیقات مرکزی ساخت ماشین در آژانس فضایی روسیه گفت که در حال حاضر حدود ۳ هزار تن ماهواره و تجهیزات در حال استفاده به صورت عملیاتی در مدار زمین وجود داشته و به این میزان اشیا مداری باید ۷ هزار تن زباله را نیز اضافه کرد که در مجموع رقم قابل توجه ۱۰ هزار تن را نشان می دهد.

او در این رابطه گفت: زباله های فضایی شامل تمام اشیا مصنوعی و قطعات آنها در فضا است که کار نکرده و هرگز نمی توانند در خدمت اهداف مفید باشند ، در حالی که این زباله ها عامل خطرناکی برای فضاپیماهای عملیاتی و ماموریت های فضایی محسوب شده و برخی از ان ها به طور بالقوه با خطر سقوط به زمین نیز همراه هستند.

بر اساس برآوردهای آماری ، می توان نتیجه گرفت که علاوه بر موارد فوق،  صدها میلیون شی کوچک با ابعاد بیش از یک سانتیمتر نیز در مدار زمین سرگردان هستند و تنها ۵ درصد از این اشیا با رادارهای زمینی قابل شناسایی و ردیابی بوده و اگر چه این اشیا کوچک خطری برای زمین و ساکنان آن ندارند اما هر یک در صورت برخورد با فضاپیماها می توانند آسیبی جدی وارد کنند.