شهرخبر

مقام مسئول: توان تولید خودروی برقی در کشور را داریم اما انگیزه نداریم

کدخبر: 412041
اقتصاد نیوز : مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باوجود توان کافی برای تولید،اما تاکنون برای تولید و خرید خودروهای برقی در کشور انگیزه ایجاد نشده است.
 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «سهیل معمارباشی» روز پنجشنبه افزود: دانش فنی ساخت خودروهای برقی در کشورمان وجود دارد، این خودروها از قطعات و مجموعه‌های کمتری نسبت به خودروهای درون‌سوز تشکیل شده‌اند و به راحتی قابل تولیدند.

به گفته این مقام مسوول، بحث اساسی در تولید این خودروها موضوع باتری است، این فناوری هر روز در حال پیشرفت است به‌طوری که همه روزه اخباری از تولید باتری‌های جدید با توان و قابلیت ذخیره‌سازی بالا، امکان پیمایش بالای خودروها و وزن کمتر به گوش می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه نباید در حوزه باتری خودرو سرمایه‌گذاری کنیم، ادامه‌داد: در سایر بخش‌های این دسته از خودروها یعنی موتور الکتریکی، پلتفرم الکتریکال و غیره امکان کار در کشورمان وجود دارد.

معمارباشی یادآور شد: امروز ۷۰ درصد باتری خودروهای برقی جهان توسط چینی‌ها تولید می‌شود و طی پنج سال آینده سهم این کشور از آن به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت، این نشان می‌دهد که دنیا نیز به دنبال سرمایه‌گذاری در این بخش نیست، زیرا چینی‌ها با در اختیار داشتن فناوری، آن را ارزان تولید می‌کنند.

وی بیان‌داشت: استراتژی ما باید انتخاب کشورِ دارای مزیت نسبی در زمینه تولید باتری باشد و در سایر زمینه‌ها دانش لازم را در اختیار داشته و کارهای خوبی نیز انجام گرفته است.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت تصریح‌کرد: مشکل اصلی ما در این حوزه، نه تولید بلکه تقاضا است، یعنی باید بتوانیم انگیزه لازم را در خودروسازان و مشتریان برای تولید و خرید خودروی برقی ایجاد کنیم.

وی اضافه‌کرد: تولید این خودروها در جهان گران تمام می‌شود، حتی چینی‌ها ۵۰ درصد قیمت این خودرو را به خریداران یارانه می‌دهند، اما مصوبه‌های ما تاکنون انگیزه‌های لازم را در تولیدکنندگان و خریداران ایجاد نکرده است.

معمارباشی گفت: ‌به‌طور مثال مردم چرا باید به‌جای خرید دنای ۳۰۰ میلیون تومانی، مدل برقی آن را ۵۰۰ میلیون تومان بخرند؟ باید در این زمینه به ایجاد انگیزه بپردازیم.

وی تاکید کرد:‌ در زمینه خودرو و موتورسیکلت‌های برقی، تا زمانی که انگیزه لازم در بازار و مشتری ایجاد نشود، به توفیق نخواهیم رسید.

به گزارش ایرنا، طی یک دهه‌ اخیر، شاهد یکی از دگرگونی‌های عظیم خود بوده است. یکی از ابعاد  این دگرگونی، توسعه شتابان ساخت «خودروهای برقی» است. موسسات تحقیقاتی معتبر جهان، دورنمای بسیار روشنی را برای توسعه خودروهای برقی ترسیم می‌کنند و به نظر می‌رسد این خودروها در دهه‌های آینده می‌توانند جای خودروهای احتراق داخلی را بگیرند. این در حالی است که خودروسازان ایرانی، تاکنون فعالیتی جدی و چشمگیر در این خصوص صورت نداده‌اند و اهتمامی به تولید خودروی برقی نداشته‌اند.

استفاده از خودروهای برقی، نیازمند زیرساخت‌های خاصی است که بدون توسعه آن‌ها، استفاده از خودروهای برقی یا ممکن نیست، یا به دشواری صورت خواهد پذیرفت. یکی از این زیرساخت‌ها، نیاز به وجود ایستگاه‌های شارژ خودروی برقی است.

همه تحقیقات نشان می‌دهد که در هر نقطه‌ از جهان، توسعه تولید و استفاده از خودروهای برقی، نیازمند حمایت‌های دولتی است.

هم‌اکنون خودروسازان داخلی با به‌کارگیری پلتفرم‌های کنونی اقدام به ساخت چند نمونه خودروی برقی کرده‌اند (مانند رانا). اما این استراتژی چندان موفق نبوده است. زیرا قیمت و کیفیت خودروهای تولید شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نبوده و استقبال چندانی از این تولیدات نشده است.

پیشتر «برات قبادیان» معاون وزیر صنعت یادآور شد:‌ در زمان حضور «محمد شریعتمداری» در وزارت صنعت (شهریور۹۶ تا پایان مهر ۹۷)، برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی نوشته و به‌روز شد، اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشور سبب شد این برنامه‌ها شکل اجرایی به خود نگیرد.