شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هلال احمر#واکسن کرونا#وزارت بهداشت

ورود محموله ۱۰ میلیونی واکسن کرونا در خرداد از طریق هلال احمر


ورود محموله 10 میلیونی واکسن کرونا در خرداد از طریق هلال احمر

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر با اشاره به ورود محموله ۱۰ میلیونی واکسن کرونا در خرداد از طریق هلال احمر به داخل کشور گفت: تمام محموله‌های وارد شده توسط سازمان در فرودگاه تحویل وزارت بهداشت و درمان می‌شود.

علیرضا عسکری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با اشاره به فعالیت سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر اظهار کرد: جمعیت هلال احمر در تأمین و تهیه ملزومات پزشکی اعم از دارو و تجهیزات فعالیت دارد و در واقع ما یک هلدینگ اقتصادی در صنعت هستیم که 5 شرکت تجهیزات پزشکی هلال  محصولاتی اعم از صافی دیالیز، ست تالاسمی، ماسک، مواد ضد عفونی و تجهیزات جراحی قلب تولید می‌کند و یک شرکت  فرآوری گیاهان دارویی زیر مجموعه سازمان در این بخش فعالیت دارد و یک شرکت پخش دارویی نیز زیر مجموعه سازمان تدارکات پزشکی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به توزیع داروهای مورد نیاز هموطنان از سوی 3 داروخانه زیر مجموعه سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، اضافه کرد: داروخانه کیش و دو داروخانه در تهران (خیابان طالقانی و تهرانپارس) زیر مجموعه سازمان فعال هستند و داورهای مورد نیاز را در اختیار مراجعه کنندگان و بیماران قرار می‌دهند و بنابراین داروخانه‌های هلال احمر یک نقطه امید برای هموطنان محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر افزود: همچنین ما از طریق بخش بازرگانی سازمان تدارکات پزشکی هلال بخش زیادی از داروهای کمیاب را وارد کشور می‌کنیم و همه این داروها در اختیار سازمان غذاو دارو قرار داده می‌شود و این سازمان براساس اولویت‌ها در اختیار داروخانه‌ها از جمله داروخانه‌های هلال قرار می‌دهد. چنانچه سازمان غذا و دارو سهم بیشتری از داروهای اشاره شده را در اختیار هلال احمر قرار بدهد ما نیز به طبع از طریق داروخانه‌های هلال آنها را در اختیار مراجعه‌کنندگان و بیماران قرار می‌دهیم و تلاش کرده‌ایم که با تأمین هر چه بیشتر دارو در داروخانه‌های هلال و ارتباطی که با تولید کنندگان مختلف داریم سبد عرضه خود را تقویت کنیم.

عسکری از خودکفایی در تولید صافی دیالیز خبر داد و گفت: سالانه 2 میلیون صافی دیالیز برای بیماران کلیوی تولید می‌شود که پیش از این 200 هزار عدد بود.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با بیان اینکه صافی دیالیز، محصول راهبردی ماست ادامه داد: جامعه هدف این محصول بیماران مستاصل و درمانده دیالیزی هستند که به شدت نیازمند حمایت‌های مدیکالند و صافی دیالیز یکی از نیاز‌های مهم و اساسی آنهاست.

 وی روند افزایشی تعداد بیماران دیابتی در کشور را نگران کننده دانست و گفت: متاسفانه نرخ تولید بیماران دیابتی در کشور به خاطر مشکلات تغذیه، سبک تغذیه و مانوس نبودن مردم با تحرک و ورزش بالاست.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با اشاره به ظرفیت زیر مجموعه‌های سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر خاطرنشان کرد: چنانچه بخش‌های مختلف به تقویت و به روز شدن ناوگان تولید ما کمک کنند یقیناً امکان تولید بیش از این را داریم که در این زمینه نیاز به تأمین منابع ارزی مورد نیاز است.

عسکری در رابطه با توزیع واکسن آنفلوآنزا در ایام مهرماه در سنوات گذشته خاطرنشان کرد: در این بخش بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته توسط  سازمان غذا و دارو عمل‌کنیم و یکی از تعاملات و همکارهای مثبت بین بخشی سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر با سازمان غذا و دارو در چند ماه گذشته در ارتباط با عرضه انسولین انجام شده است و در این بخش داروخانه‌های هلال احمر بر اساس سهمیه‌ای که از سوی سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود اقدام به عرضه انسولین می‌کند و سازمان تدارکات پزشکی هلال در ارتباط با انسولین در حوزه بازرگانی نقش‌آفرینی می‌کند.

وی در ادامه گفت‌وگو درباره واردات واکسن برای مقابله با ویروس کرونا گفت: این کار به علت احساس وظیفه‌ای است که در قبال هر ایرانی صورت گرفت و بحث انتفاع به هیچ عنوان مطرح نیست. ما در بحث واکسن هر کاری کردیم برای خوشحالی مردم بود. ما همه ایرانی هستیم و همه از این که یک ایرانی داغدار کرونا شود، ناراحت می‌شویم. این غم عالم گیر است. به همین علت علیرغم همه چالش‌ها و مشکلات، وارد بازار پر آشوب خرید واکسن شدیم، بدون این که به سود و منفعت حاصل از آن فکر کنیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ادامه داد: از آذرماه سال قبل و از زمانی که مسئولیت سازمان تدارکات پزشکی به بنده سپرده شد برنامه واردات واکسن کرونا را در دستور کار قرار دادیم و این مسئله علت هم دارد چرا که واکسیناسیون هر چقدر گسترده‌تر صورت بپذیرد، ابتلاء خفیف‌تر و بستری شدن را کمتر و مرگ را در حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و اینکه واکسیناسیون به کنترل این بیماری کمک خواهد کرد هیچ تردیدی از حیث علمی ندارد و بنابراین وظیفه ما براساس سوگند پزشکی که قرائت کرده‌ایم اینست که هر تلاشی را در این زمینه انجام دهیم.

عسکری با تأکید بر اینکه بسیاری از فعالیت‌ها در سازمان تدارکات پزشکی بنگاهداری اقتصادی صرف نیست و حتی ممکن است سودی نداشته باشد اضافه کرد: واردات واکسن دقیقا از این دسته است. ما این کار را برای مملکت انجام دادیم و وظیفه انسانی ما و در راستای اهداف بشردوستانه هلال احمر است. امیدوارم با واردات بزرگترین محموله واکسن به کشور ضمن کاهش دغدغه‌های رهبری و نگرانی‌های مردم، فضای کشور را برای پیش بردن مراحل تولید واکسن داخلی آرام‌تر کنیم و روزی برسد که واکسن‌های تولیدی در کشور را به سایر کشور‌های دنیا صادر کنیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه روند تولید واکسن داخلی در حال انجام است اما تا زمانی که واکسن در تولید انبوه قرار بگیرد و نیاز کشور را تحت پوشش قرار بدهد ما باید واردات را انجام بدهیم.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر ادامه داد: زمان آن است که با اتفاق؛ همدلی و تعامل پیش برویم و میزان واکسن‌های مورد نیاز  را طی پارت‌های انبوه و معنادار وارد کشور کنیم.

عسکری با اشاره به اینکه  سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در آذرماه سال قبل پیگیر ورود واکسن کرونا به داخل کشور بود گفت: نهایتاً  مجوز لازم برای ورورد واکسن به داخل کشور در تاریخ 14 فروردین 1400 به سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر داده شد و سه هفته بعد جمعیت هلال احمر بزرگترین محموله واکسن وارداتی به کشور را از طریق منابع معتبر وارد کرد و انشاءالله ظرف چند روز آینده این مسئله تکرار می‌شود.

وی در رابطه با تعیین تکلیف 12 میلیون یورو در راستای خرید واکسن واکسن آنفلوانزا تأکید کرد:  پیش از اینکه بنده مسئولیتی در سازمان تدارکات پزشکی  هلال احمر داشته باشم  یک تأمین ارزی برای ورود واکسن آنفولانزا شده بود و مبلغی حدود 12 میلیون یورو برای این دارو اختصاص داده شد که در نهایت امکان ورود واکسن آنفولانزا به داخل کشور فراهم نشد و اینکه چه اتفاقی افتادی در این مسیر صورت گرفت، بماند. شاید مسائل بین‌المللی هم در این بخش بی‌ تاثیر نبودند و بعد از این اتفاق یا باید این مبلغ به بانک عامل برگشت داده می‌شد که در این صورت با توجه به اینکه این رقم به صورت وام بانکی دریافت شده بود باید سود حاصل از این مبلغ به بانک عامل پرداخت می‌شد که ضرر آن حدود 5 میلیارد تومانی محاسبه شده بود و راه دیگری نیز وجود داشت که البته این مسیر زحمت مجددی برای سازمان تدارکات پزشکی هلال به همراه داشت اما در نهایت با مجوزی که از سازمان غذا و دارو اخذ و  هماهنگی لازم با بانک عامل صورت گرفت این رقم  برای آن دسته از داروهای مورد نیاز تخصیص داده شد.

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در ارتباط با ورود داروهای مورد نیاز با ارز اشاره شده اظهار کرد: داروهای وارد شده از دسته داروهایی هستند که در ایام کرونا مورد نیاز بیماران هستند و همچنین داروهایی بودند که  در دسته داروهای مهم و تک نسخه‌ای و فوری تلقی می‌شدند به عنوان مثال  (IVIG) آی‌ وی‌ آی‌ جی، داروهای سرطان و همچنین انسولین و... این رقم  برای تهیه این داروها هزینه شده است و با این اقدام نه تنها  منابع اخذ شده به هدر نرفت بلکه در ازای این رقم داروهای مورد نیاز جمعیت هلال احمر و سازمان غذا و دارو تهیه و تأمین شد که این کار با هماهنگی سازمان غذا و دارو و زحمت بازرگانی جمعیت هلال احمر عملیاتی شد.

عسکری درباره نحوه توزیع واکسن‌ کرونا گفت: آنچه ما وارد کردیم و از این به بعد هم وارد می‌کنیم در همان فرودگاه تحویل وزارت بهداشت و درمان می‌شود چرا که رسالت توزیع واکسن‌ها بر عهده آنهاست تا بر اساس معیار‌های تعریف شده و اولویت‌های دریافت واکسن اقدام کنند.

وی در  پایان این گفت‌وگو در رابطه با ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور گفت: بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته در خرداد ماه پارت 10 میلیونی واکسن کرونا وارد کشور می‌شود و در اختیار وزارت بهداشت قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/

گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر
گفت و گو با علیرضا عسگری مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر