شهر خبر

بیماری قلبی شایعی که جوانان را درگیر می‌کند

بیماری قلبی شایعی که جوانان را درگیر می‌کند

 بیماری قلبی شایعی که جوانان را درگیر می‌کند
یک متخصص قلب و عروق درباره علل ابتلا به بیماری‌‌ قلبی شایع میان جوانان توضیح داد.

به گزارش بهداشت نیوز، محمدرضا بای، متخصص قلب و عروق اظهار کرد: با توجه به زندگی ماشینی، کاهش تحرک و مصرف غذا‌های آماده، زمینه برای ایجاد انواع بیماری‌های قلبی ایجاد می‌شود و در حال حاضر در کشور ما یکی از شایع‌ترین مشکلات قلبی، عارضه قلبی عروق کرونر است. 

بای افزود: اگر  یکی از رگ‌های قلب فردی که تحرک ندارد،  ۷۰ درصد دچار گرفتگی شود، فرد نمی تواند متوجه ابتلایش به عارضه قلبی شود در حالی که اگر همین مشکل برای فردی که روزانه فعالیت کافی دارد پیش بیاید، به سرعت نمود بیرونی پیدا می کند و بعد از زمان مشخصی فعالیت، متوجه احساس درد و گرفتگی در ناحیه قلب می شود و باید به سرعت  برای درمان اقدام کند. 

آلودگی هوا یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در بروز عروق کرونری است

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: در کشور ما طی سال‌های اخیر این عارضه بسیار شایع شده است و متاسفانه در سنین پایین نیز بیشتر به چشم می خورد. 

او گفت: در شرایط کنونی تصلب شرایین یا گرفتگی عروق کرونر، جوانان ما را بسیار تهدید می‌کند، زیرا با توجه به شرایط یک سال اخیر شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن استخر‌ها و باشگاه‌ها همچنین محدودیت فعالیت و قرنطینه حتی اجتناب از یک پیاده روی ساده، در جوانان بیشتر شاهد مشکلات قلبی و عروقی هستیم، عادات غذایی ناسالم هم از دیگر عواملی است که مشکلات جدی برای قلب ایجاد می‌کند.

بای ادامه داد: قبلا این عارضه در افراد بالای ۶۰ یا ۷۰ سال شایع بود، اما در سالیان اخیر سن ابتلا به این عارضه بسیار کاهش داشته است. در افراد کم سن و سال، از آنجایی که قلب هنوز فرصت نکرده است تا رشد کافی داشته باشد و رگ هایش منشعب شود تا خونرسانی ورت گیرد؛ تظاهر گرفتگی عروق کرونر در افراد جوان، تظاهر بدتری خواهد داشت.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: به طور مثال اگر یک فرد ۸۰ ساله دچار سکته قلبی شود ممکن است به اندازه یک جوان دچار عارضه نشود، زیرا در قلبش پر از رگ‌هایی است که وظیفه خونرسانی را به خوبی انجام می‌دهند.

بای گفت: برای پیشگیری از ابتلا به عارضه عروق کرونر، کافی است تا افراد پیاده روی و ورزش را حتی در این شرایط کرونایی و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی، انجام دهند و از خوردن غذا‌های آماده و رستورانی  پرهیز کنند.

او تصریح کرد: افراد هفته‌ای ۵ بار در ۵ جلسه مساوی و هر بار حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند همچنین توصیه می‌شود استفاده از گوشت قرمز و غذا‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، باید خیلی محدود شود.

این متخصص قلب و عروق بیان کرد: نوشیدنی‌های قندی و گازدار مثل نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی باید حذف شوند؛  با رعایت این نکات می‌توان ابتلا به بیماری‌های قلبی را به حداقل ممکن رساند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران