شهرخبر

سوسوی بی جان چراغ سبز بورس!

کدخبر: 411856
حدود یک هفته از معرفی بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه در قالب ۱۰ مصوبه که طی آن قرار است نقدینگی جدیدی وارد این بازار شود گذشته است، مصوباتی که هرچند باعث شدند چراغ سبز بورس بعد از مدت ها روشن شود اما عمر آن چندان طولانی نبود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با توجه به شرایط بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد بسته حمایتی تحت عنوان ۳+۷ تهیه کردند که مورد تصویب سران شورا هم قرار گرفت  و در مرحله اخذ تایید نهایی قرار دارد. از ۱۰ مورد این بسته اجرای سه مورد آن در روز ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ابلاغ شد که شامل اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، امکان استفاده نهادهای مالی بازار سرمایه از تسهیلات بانکی و امکان سرمایه گذاری اتباع خارجی در بورس ایران میشود.

هفت مصوبه دیگر نیز ابلاغ شده و در مرحله اخذ تاییدیه نهایی قرار دارند. با این حال مصوبات حداقل تا کنون به بهبود حال بازار سرمایه کمکی نکرده اند. به طوریکه بازار سرمایه هفته جاری را با چراغ قرمز آغاز کرد و شاخص کل با ۴۷۵۹ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۱۶۷هزار واحد کاهش یافت. روز یکشنبه نیز شاخص کل بورس با ۱۵ هزار و ۵۹۰ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد ایستاد.

ورق بورس در روز دوشنبه برگشت و شاخص کل بورس در این روز با ۵۵۷۲ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد رسید. همچنین در روز سه شنبه شاخص کل بورس با  ۲۱ هزار و ۹۳۴ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۱۷۹ هزار واحد رسید.

در روز چهارشنبه، شاخص کل بورس روندی پرنوسان را پشت سر گذاشت به طوری که در ساعات ابتدایی معاملات با روندی صعودی تا یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد افزایش یافت اما در ساعات میانی و پایانی روندی نزولی به خود گرفت شاخص کل بورس در این روز با ۴۴۵۰ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد صعود کرد.

با این وجود، مسئولان بورسی بر این باورند که این بسته حمایتی قطعا می تواند منجر به رونق بازار شود چرا که سمت تقاضای بازار تقویت می شود.