شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیاه

عفونت‌های قارچ سیاه در کرونایی های هند در حال افزایش است

عفونت‌های قارچ سیاه در کرونایی های هند در حال افزایش است

عفونت‌های قارچ سیاه در کرونایی های هند در حال افزایش است
براساس گزارش‌های خبری، برخی از بیماران کووید ۱۹ در هند دچار نوعی عفونت قارچی نادر و بالقوه کشنده شده‌اند که قارچ سیاه نام دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ (قارچ سیاه) را گروهی از کپک‌ها به نام موکورمایست‌ها ایجاد می‌کنند که در خاک و مواد‌آلی پوسیده مانند برگ‌ها و چوب‌های پوسیده می‌رویند. دکتر آکشی نایر، جراح چشم مستقر در بمبئی گفت: «این کپکی شایع است و در خاک و هوا و حتی درون بینی و مخاط افراد سالم یافت می‌شود.»

 

کپک مذکور می‌تواند از راه بریدگی‌ها و دیگر خراشیدگی‌های پوست وارد بدن شود یا پس از اینکه افراد اسپورهای قارچ را تنفس کنند، به سینوس‌ها و ریه‌های آنان می‌تواند برسد. با ورود قارچ به بدن‌، گاهی می‌تواند وارد جریان خون شود و روی اعضای دیگری مانند مغز، چشم‌ها، طحال و قلب اثر بگذارد.

 

عفونت قارچ سیاه

 

ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ عفونت قارچی نسبتا نادری است که آن‌ها را گروهی از کپک‌ها به نام موکورمایست‌ها ایجاد می‌کنند.

 

به‌گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ معمولا آن دسته از افراد را درگیر می‌کند که سیستم ایمنی‌شان ضعیفی است؛ ازجمله افراد مبتلا به دیابت و کسانی که داروهایی مصرف می‌کنند که فعالیت سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

 

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، به‌نظر می‌رسد تعداد رو‌به‌افزایشی از بیماران کووید ۱۹ در هند به عفونت ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ مبتلا می‌شوند. برای مثال، در ایالت مهاراشترا که بمبئی در آن واقع شده، ۲۰۰ نفر پس از بهبودی از کووید ۱۹ دچار ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ شدند و هشت نفر براثر قارچ سیاه از دنیا رفتند. مواردی نیز در دهلی و ایالت گجرات در حال ظهور است و دولت ایالتی برای درمان این بیماری پنج‌هزار دُز داروی ضدقارچ آمفوتریسین‌بی سفارش داده است. دکتر وینود پل، رئیس کارگروه کووید ۱۹ هند، در کنفرانس مطبوعاتی هفته‌ی گذشته گفت: «شنیده‌ایم ه در برخی از مناطق، افراد آلوده به کووید یا بهبودیافته از آن دچار ﻣﻮﻛﻮﺭﻣﺎﻳﻜﻮﺯﻳﺲ شده‌اند؛ اما شیوع زیادی از این عفونت وجود ندارد و در حال مشاهده و نظارت بر آن هستیم.»

 

بی‌بی‌سی گزارش کرد افزایش در موارد ممکن است با استفاده از استروئیدها در بیماران بستری‌شده کووید ۱۹ مرتبط باشد؛ چراکه این داروها سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند. البته افراد دیابتی حتی پیش از مصرف استروئیدها، درمعرض خطر زیاد عفونت قرار دارند. نایر گفت:

 

دیابت دفاع ایمنی بدن را تضعیف و ویروس کرونا آن را تشدید می‌کند و سپس استروئیدها که به مبارزه با کووید ۱۹ کمک می‌کنند، مانند سوختی برای آتش عمل می‌کنند.

 

علاوه‌بر‌این، بسیاری از خانواده‌ها مجبور بوده‌اند بستگان مبتلا به کووید ۱۹ خود را در خانه درمان کنند؛ یعنی ممکن است افراد پس از دریافت دارو یا اکسیژن‌درمانی در وضعیتی غیراستریل، درمعرض این عامل بیماری‌زا قرار گرفته باشند.

 

نایر در ماه آوریل چندین بیمار مبتلا به قارچ سیاه را در بمبئی دید. بسیاری از آنان دیابت داشتند و اخیرا در خانه از کووید ۱۹ بهبودی پیدا کرده بودند؛ زیرا بیمارستان‌ها به‌شدت شلوغ بود. یازده بیمار به برداشتن چشم از راه جراحی نیاز پیدا کردند؛ چراکه این عفونت قارچی به‌سادگی می‌تواند از راه چشم به مغز برسد. بیماران در مراحل اولیه عفونت اغلب دچار گرفتگی بینی یا خون‌ریزی بینی، تورم چشم، افتادگی پلک یا تاری دید می‌شوند. لکه‌های سیاه‌رنگی نیز ممکن است روی پوست اطراف بینی ظاهر شود.

منبع: زومیت