شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#صدور مجوز#واکسن

از نگرانی مسئولان از ویروس‌های آفریقایی و هندی تا صدور مجوز مصرف واکسن آکسفورد در ایران

کدخبر: 411810
اقتصاد نیوز : امروز سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف واکسن انگلیسی آکسفورد-آسترازنکا خبر داد. همچنین مسئولان بهداشتی نگرانی خود را از ویروسهای جهش یافته آفریقایی و هندی تکرار کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، امروز مقررات منع رفت و آمد به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا به شدت در تمام استانهای کشور به خصوص استانهای مقصد گردشگری اجرایی شد. از جمله پلیس راهور در تهران، گیلان، اصفهان و استانهای دیگر کشور، اعلام کرد اجازه ورود و خروج به خودروهای پلاک غیربومی نمی دهد.

موضوع واکسن تولیدی و وارداتی امروز هم از جمله اخبار خبرساز در حوزه کرونایی بود. از جمله علیرضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستور ایران بعدازظهر امروز در آیین کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن کرونا پاستور تولید مشترک ایران و کوبا گفت: اثربخشی واکسن مشترک ایران و کوبا بر روی تحریک سیستم ایمنی بدن در مطالعات مختلف به اثبات رسیده است که در عین موثر بودن، عوارض بسیار کمی دارد چون از کل پروتئین‌های ویروس استفاده نمی‌کند.

همچنین امروز سخنگوی سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری برای واکسن آکسفورد- آسترازنکا ساخت ایتالیا در ایران خبر داد.

امروز ماجرای گم شدن ۲۰۰ هزار دُز واکسن کرونای وارداتی هم خبرساز بود. این خبری است که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود و وزارت بهداشت به آن واکنش نشان داد. سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: این موضوع کذب محض است و همه ساز و کارهایی که در مسیر واردات و توزیع واکسن اندیشیده شده از جمله رصد هوشمند با سامانه های "تی تک" و سامانه های چهارگانه بهداشتی، نه تنها مانع از نشت آشکار واکسن به بازار سیاه شده، بلکه تخلفات احتمالی را هم به حداقل ممکن کاهش داده است.

جهانپور گفت: انتظار می رود افراد اظهارنظرهای مسوولانه در این زمینه داشته باشند و قبل از پذیرش هر ادعایی، مستندات آن را طلب کنند و حداقل با کارشناسان امر مشورت کرده و بعد اظهار نظر کنند. ادعاهای بی پایه و اساس در این زمینه ثمره ای جز تشویش اذهان عمومی و مخدوش نمودن نابجای چهره نظام و نظام سلامت و در نهایت بی اعتبار شدن نهادها و یا رسانه هایی که این افراد بدانجا مرتبط هستند، نخواهد داشت.

از نگرانی مسئولان از ویروس‌های آفریقایی و هندی تا صدور مجوز مصرف واکسن آکسفورد در ایران

مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: مصرانه انتظار داریم افراد در اظهار نظر پیرامون موضوع راهبردی مثل واکسن که امروز یک مساله ملی است، مسوولانه تر رفتار کنند و حداقل های اخلاق حرفه ای و رسانه ای را در این زمینه مد نظر قرار دهند.

هزینه های کرونا تنها واردات یا تولید واکسن نیست. آنطور که یکی از معاونان وزیر بهداشت اعلام کرده است همه گیری کرونا باعث شد تا این وزارتخانه تنها در دوره فشار بیماران کرونایی به نظام درمان کشور، دست به استخدام ۲۴ هزار پرستار بزند.

ولی خبر تاسف برانگیز امروز افزایش چشمگیر شمار فوتی های کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته بود. در این رابطه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: با فوت ۳۶۶ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۵ هزار و ۹۳۴ نفر رسید.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: از دیروز تا امروز (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۶ هزار و ۴۰۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۲۵۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۶۱ نفر رسید.

وزارت بهداشت در این اطلاعیه افزود: تاکنون دو میلیون ۱۶۲ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. پنج هزار و ۵۰۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و ۱۷ میلیون و ۴۸۰ هزار و ۳۳۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس این گزارش، اکنون ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد و صفر شهر در وضعیت آبی قرار دارند. بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. با افزایش مبتلایان در سیستان و بلوچستان نیز تعداد شهرستان‌های آبی به صفر رسید.

از نگرانی مسئولان از ویروس‌های آفریقایی و هندی تا صدور مجوز مصرف واکسن آکسفورد در ایران

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۲۷۹ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۱۹ هزار و ۷۹۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۹۴۳ هزار و ۷۲ دوز رسید.

اینطور که از توضیحات یک عضو شورای شهر پایتخت پیداست حدود یک سوم از فوتی های کرونا در کشور تنها در شهر تهران اتفاق می افتد. زهرا نژاد بهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران درباره وضعیت کرونا در پایتخت اظهارداشت: آمار فوتی های کرونا علیرغم اجرای محدودیت ها هنوز حدود ۱۰۰ نفر در روز در پایتخت است و وضعیت هنوز هشداری و حاد محسوب می شود.

ظاهرا این تعداد تلفات را باید مربوط به واریانتهای جدید کرونا دانست. جهشی که باعث شده دانشمندان از جمله دکتر مینو محرز از آن به شدت بترسند و بگویند این ویروس بسیار مرگبارتر از نسخه چینی آن است. محرز با اشاره به اینکه سرعت انتقال ویروس انگلیسی بسیار بالا است، خاطرنشان کرد: بیماری نیز با این ویروس سخت‌تر است اما مدل جدید آفریقای جنوبی و هندی فاجعه هستند. ویروس هندی کشندگی وحشتناک دارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تأکید کرد: استان مرزی سیستان و بلوچستان روابط نزدیک و رفت و آمد زیادی با هند دارند و به همین دلیل باید مراقب میزان ابتلاء در این استان بود و پیشگیری‌های لازم انجام شود.

این نگرانی را می توان در سخنان دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مشاهده کرد. گویا در این باره گفت: سویه‌های جدید ویروس کرونا مانند کرونای هندی و آفریقایی بسیار نگران کننده‌تر از چرا که این تردید جهانی وجود دارد که حتی واکسن‌های تولیدی کنونی روی آنها اثر بخشی ندارد.

با این حال دکتر علی گنجی دانشیار ایمنی شناسی پزشکی گروه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میانگین مدت ایمنی ایجاد شده بعد از تزریق واکسن کرونا یک سال است که البته این مدت براساس عوامل مختلفی مانند سن افراد و شدت ابتلا به بیماری و ژنتیک افراد می‌تواند کمتر و یا بیشتر از یک سال است.

در این شرایط است که باید گفت احتیاط شرط عقل است، حتی اگر واکسن هم بزنیم باید در رعایت نکات بهداشتی از جمله زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی کوتاهی نکنیم.