تبلیغات 1000میلیارد تومانی بعضی کاندیداهای انتخابات 1400 / تصمیم به افزایش حقوق سربازان تا 8 میلیون تومان / ایجاد سالانه 3 میلیون شغل در کشور
حجم ویدیو: 51.24M | مدت زمان ویدیو: 00:07:00

انتخابات 1400 در تاریخ 28 خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رکنا، رامین مهمان پرست، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری 1400 و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان با حضور در رکنا به تشریح برنامه هایش در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری پرداخت.

متن کامل این خبر را در زیر می خوانید.

علل کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات

رامین مهمان پرست در ابتدای این نشست به خبرنگار رکنا در مورد کمرنگ بودن شور و حرارت انتخابات 1400 در آستانه ثبت نام نامزدهای انتخاباتی اظهار داشت: کم شور بودن ایام انتخابات دلیل اش روشن است. اکنون وضعیت اقتصادی نامناسب، وضعیت معیشتی مردم دارای مشکلات جدی، نارضایتی از دست مسئولین نیز افزایش یافته و مردم از برنامه های غیرواقعی که بتواند گشایشی در زندگی آن ها ایجاد کند نیز خسته شده اند.

وی با بیان اینکه مردم نسبت به بعضی نامزدهای انتخاباتی بی اعتماد شدند، ابراز داشت: عده ای در صحنه می آیند و به وعده های خود عمل نمی کنند، از طرفی اگر بعضی افراد دچار درگیری های اقتصادی و یکسری مسائل تبعیض آمیز شوند، این عوامل مجموعاً تاثیر مخربی بر انگیزه مردم برای حضور در انتخابات می شود. موضوع مشارکت مردم در انتخابات، وظیفه کسانی که مسئولیتی بر عهده دارند، آن ها باید فضا را به گونه ای باز کنند که مردم به شرکت در انتخابات علاقمند شوند و با دیدن احزاب و گروه های مختلفی که برنامه ها و طرح های ویژه دارند، انگیزه بیشتری به شرکت در انتخابات پیدا کنند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400 در رابطه با مشارکت مردم در انتخابات افزود: اگر مردم احساس کنند که ممکن است شاهد انتخابات تکراری باشند و افراد تکراری وارد آن شوند، قطعاً انگیزه کمی برای شرکت در انتخابات پیدا می کنند. وقتی مردم می بینند که دولتی که روی کار آمده به وعده های خود عمل نکرده و گشایشی در زندگی شان ایجاد نشده، همچنین شرایط معیشتی نیز برای آن ها سخت تر شده و البته شاهد وجودد یکسری مسائل در کار برخی مسئولین هستند، انگیزه ای برای شرکت در انتخابات برایشان باقی نمی ماند. جوانان انتظار دارند چشم انداز مثبتی برای آینده شان داشته باشند، وقتی گمان کنند که برای آن ها قرار نیست اتفاق خاصی بیوفتد، قطعاً در آمار مشارکت مردم تاثیر می گذارد. اگر می خواهیم شور انتخابات بیشتر شود، در رقابت های ریاست جمهوری، لازم است تا سلیقه های مختلف سیاسی دارای یک نماینده باشند؛ باید توجه داشت که مردم نیاز دارند تا با شوکی مثبت در جامعه مواجه شوند تا از مشکلات اقتصادی و معیشتی عبور کنیم.

برخی ساختارهای کشور همچون اقتصاد، نیازمند جراحی است

رامین مهمان پرست در رابطه با نامزدی اش در انتخابات سال 92 و انصراف از آن و تشریح برنامه های انتخاباتی اش در انتخابات 1400 گفت: اینجانب در انتخابات سال 92 احساس می کردم که باید تغییرات اساسی در کشور ایجاد شود. ما 4 سال سخت را در کشور گذراندیم و مشکلات متعددی در عرصه های بین المللی پیدا کرده بودیم، بنابراین مثل امثال احساس کردیم که لازم است تا تغییرات اساسی در کشور ایجاد شود و شرایط اقتصادی و روابط خارجی ما دگرگون شود. با این حال تنوع نامزدها و گفتمان هایی که در آن زمان مطرح شد، باعث شد تا تعدادی از دوستان انصراف دهند و رقابت نزدیک تری بین آن ها رخ دهد. اینجانب هم فکر کردم که با توجه به شرایط آن زمان، تنوعی که مورد انتظار است، با انصراف اینجانب شکل خواهد گرفت.

سخنگوی سابق وزارت امورخارجه کشورمان با تاکید بر این که فرصت تغییرات اساسی در کشور در حال از دست رفتن است، ادامه داد: ساختارهایی که در بخش های اداری و اقتصادی کشورمان وجود دارد، مشکلات اساسی در کشور ایجاد کرده که مربوط به یک یا دو دولت گذشته نیست و در واقع مربوط به 42 سال پس از انقلاب و حتی سال های قبل از انقلاب است. باید توجه داشت که در گذشته جمعیت کمتری داشتیم و درآمد نفتی که کشور داشت، جلوی بروز مشکلات را می گرفت، با این حال هرچه زمان می گذرد، ساختارهایی که به آن ها اشاره شد، پیچیده تر و سخت تر شده و یک دولت بزرگ با وزنی زیاد که هزینه های زیادی دارد به ما تحمیل شده است، همچنین اکنون با یک اقتصاد دولتی که فضا را برای بخش خصوصی تنگ کرده است مواجه هستیم، از طرفی وقتی دولت بزرگ می شود و اقتصاد نیز دولتی، طبیعتاً شاهد برخی اتفاقات و تبعیض هایی خواهیم بود.

وی در ادامه اظهار داشت: اکنون به نقطه ای رسیدیم که نیازمند جراحی برخی ساختارها هستیم، اگر تنوانیم جراحی موفقیت آمیزی داشته باشیم، با بیماری مواجه می شویم که تومورش بدخیم شده است. ما معتقدیم که نباید تومور بدخیم را با مُسکن آرام کرد، حال آن که دولت ها وقتی به صورت جناحی فکر می کنند، بدلیل تبعاتی که برایشان دارد، سعی می کنند ریسک نکنند و با مُسکن، دولت خود را سپری کنند. این درحالی است که دیگر زمان درمان با مسکن تمام شده و بیمار ممکن است هر لحظه از دست برود. بنابراین ما در انتخابات با رویکردی جدید و فراجناحی وارد شدیم و ائتلاف وحدت ملی، نگاهی ملی دارد، ما از همه نیروهای خوب در جناح های مختلف استفاده می کنیم، حتی از نیروهای خوبی که ممکن است به دو جناح موجود اعتقادی نداشته باشند نیز در رویکردمان که در جهت منافع ملی است استفاده می کنیم. امیدواریم بتوانیم با گفتمان جدیدی که مطرح کردیم، در مشارکت مردم در انتخابات اثر گذاشته و پس از تحویل دولت، طرح های بزرگ خود را اجرایی کنیم.

با سایر جناح ها ائتلاف نمی کنیم

رامین مهمان پرست در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف وحدت ملی در راستای حمایت از نامزدی وی در انتخابات تشکیل شده یا خیر، بیان کرد: هدف اصلی تشکیل شورای ائتلاف ملی، همانطور که از اسمش مشخص است، استفاده از همه جناح ها در کشور است. بنابراین کسانی که در شورای ائتلاف وحدت ملی هستند ممکن است از هر دو جناح باشند اما در آن جلوی هرگونه تندروی گرفته می شود. اگر قرار باشد که با اصولگرایان و اصلاح طلبان ائتلاف کنیم، در واقع هدف و رویکرد خود را کنار گذاشتیم.

وی گفت: افرادی که به عنوان نماینده شورای ائتلاف وحدت ملی در انتخابات برگزیده می شود، براساس نگاه رویکرد شورا انتخاب می شوند، تاکنون ندیدیم کسی وارد عرصه رقابت های انتخاباتی شود و رویکردی فراجناحی داشته باشد، بهرحال اینجانب به عنوان نامزد انتخاباتی مورد نظر شورای ائتلاف وحدت ملی به صحنه آمده ام و گفتنی است که تا پایان لحظه انتخابات ممکن است فرد مورد نظر این شورا تغییر کند. قرار ما بر این است که تغییرات مثبت و موثری در کشور ایجاد کنیم و در این راستا نیازمند استفاده از افراد متخصص، سالم و با انگیزه هستیم، کسانی که بتوانند در حیطه تخصصی خود تغییراتی اساسی ایجاد کنند. بنابراین انتخاب افراد در شورای ائتلاف به صورت مبنایی جامع در سطح کشور و همه افراد متخصص، دلسوز و سالم است.

در کابینه ما حداقل 5 یا 6 نفر از خانم ها حضور خواهند داشت

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400 در تشریح برنامه های شورای ائتلاف وحدت ملی اظهار داشت: ما در شورای ائتلاف، دارای یک تیم کارشناسی قوی در خود تشکیلات داریم که در سراسر کشور فعالیت می کنند و دارای دفتر و امکانات خوبی هستند. اکنون ما دارای 5 هزار نیروی تخصصی که رسماً عضو شورای ائتلاف وحدت ملی اند هستیم، بسیاری از افرادی که بخواهند در زمینه اجرا وارد شوند از بدنه این شورا انتخاب می شوند. اگرچه این بدان معنا نیست که از افراد شایسته ای که عضو ائتلاف نبودند ولی افراد متخصص، شایسته و سالمی هستند استفاده نکنیم.

مهمان پرست در رابطه با استفاده از زنان در کابینه دولت آینده و شورای ائتلاف وحدت ملی گفت: نگاه ما اصلاً جنسیتی نیست و انتخاب افراد بر اساس ملاک هایی است که قبلاً عنوان کردیم. اینکه بگوییم چون تعدادی از افراد خانم هستند، باید آن ها را در شورا قرار دهیم یا آن ها را کنار بگذاریم مد نظر ما نیست. بعضی از خانم ها توان مدیریتی شان نه تنها از آقایان کمتر نیست، بلکه بیشتر هم هست و قدرت تاثیرگذاری بیشتری دارند. به نظر می رسد در کابینه ما حداقل 5 یا 6 نفر از خانم ها حضور خواهند داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد هزینه های تبلیغاتی در انتخابات گفت: متاسفانه چیزی که معمول هست، تشکل و احزاب در دوران انتخابات فعال تر می شوند و با شور خاصی که وجود دارد از نامزدها حمایت مالی کذایی می شود، به نوعی یکسری قرار و مدارها و معاملاتی تنظیم می شود که حقیقتاً جالب نیست. به عنوان مثال در انتخابات شوراها یا مجلس، یک نامزد انتخاباتی 10 میلیارد تومان خرج می کند که وارد مجلس شود! مگر این افراد قرار است طی این 4 سال چقدر حقوق دریافت کنند که 10 میلیارد تومان هزینه می کنند؟ وقتی پول های انی چنینی در انتخابات خرج می شود، نگرانی بوجود می آید و یا کسانی که از نامزد ها حمایت می کنند، چقدر می توان اعتقاد داشت که برای اعتماد به یک گفتمان این چنین خرج می کنند و هیچ چشم داشتی ندارند؟

تبلیغات میلیاردی برخی کاندیداها در انتخابات 1400

وی با بیان اینکه ائتلاف وحدت ملی جنبه مردمی دارد، افزود: ما از هیچ حمایت مالی خوشبختانه یا متاسفانه برخوردار نیستیم. ما در این شورا کمترین هزینه را داریم و براساس توانایی اعضای آن، این شورا را مدیریت می کنیم. خوشبختانه تا کنون توانسته ایم با چهره های مطرح کشور رقابت کنیم، این در حالی است که می شنویم برخی نامزدهای انتخاباتی فقط برای فضای رسانه ای خود میلیارد ها تومان کنار گذاشته اند، یا حتی چند هزار میلیارد تومان برای تبلیغات انتخاباتی خود اختصاص داده اند. این رقم ها واقعاً وحشتناک هستند و ما این رقم ها را در کار خود نداریم. مزیت ما این است که به دلیل ارتباطات خوبی که با اصناف، قشرهای کارگری، بدنه های مردمی داریم، پیام خود را به مردم می رسانیم و گفتمان مان را منتشر می کنیم.

مهمان پرست به نقش مهم رسانه ها در اشاعه گفتمان شورای ائتلاف گفت: نقش رسانه ها در ارائه گفتمان شورای وحدت ملی غیر قابل کتمان است، البته این موضوع به سوابق و شخصیت اینجانب نیز وابسته است، بنده همواره ارتباط خوبی با رسانه ها داشتم و این موضوع قابل توجهی است. دلیل دیگری که نقش رسانه ها را در ارائه گفتمان ما پررنگ می کند آن است که آن ها نیز با توجه محتوای گفتمان ما تمایل دارند که بدانند، شورای وحدت ملی دقیقاً به دنبال چه چیزهایی است که آن ها را به گوش مردم برسانند.

این نامزد احتمالی انتخابات 1400 در تشریح اقدامات و اهداف جبهه وحدت ملی گفت: اکنون در برخی استان ها جزو قوی ترین جریان های سیاسی و اجتماعی هستیم و در این زمینه مدعی هستیم. در مجموع جبهه وحدت ملی که با ائتلاف احزاب و تشکل های مختلف طبق ماده 10 قانون احزاب شکل گرفت در وزارت کشور ثبت شدیم و به عنوان یک تشکیلات قوی در کشور شناخته می شویم.

تبلیغات عجیب برخی نامزدهایی که مردم تا دو ماه قبل اسمشان را نشنیده بودند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ممکن است هزینه های انتخاباتی کلان، شائبه هایی بوجود بیاورد، گفت: دستگاه های نظارتی باید این موارد را به دقت بررسی کنند. اکنون می توان از نوع تبلیغات نامزدهای انتخاباتی این تخلفات را تشخیص داد، مثلاً اگر مردم حتی اسم نامزدی را تا دو یا سه ماه قبل نشنیده بودند، بعد از نامزدی اش در انتخابات، چه در فضای مجازی و چه در سایر فضاها مدام اخبار این افراد مخابره می شود؛ فعالان رسانه ای می دانند که تا قراردادهای مالی سنگین بسته نشود، رسانه ها برای کسی تبلیغات نمی کنند. بازنشر یکسری اخبار در رسانه ها نیازمند هزینه های هنگفتی است، پس سوال اینجاست که صرف چنین مبالغی از کجا تامین می شود؟

وی در بیان عملکرد شورای نگهبان در امور نظارت بر هزینه های انتخاباتی گفت: شورای نگهبان قطعاً هزینه های صرف شده در انتخابات را توسط نامزد ها بررسی می کند، به عبارتی اگر کسی بخواهد از راه نامشروع در تبلیغات انتخاباتی خود هزینه کند، شورای نگهبان حتماً می تواند این موضوع را به شکلی دقیق بسنجد.

فایل صوتی ظریف در نهاد ریاست جمهوری منتشر شده نه وزارت خارجه

رامین مهمان پرست در مورد فایل صوتی منتشر شده وزیر امور خارجه در هفته های اخیر و گمانه زنی ها در این رابطه که افراد نفوذی در دستگاه های دولتی حضور دارند یا خیر، اظهار داشت: در ورودی نیروها به دستگاه های حساس و مهم باید دقت بیشتری شود، ضمناً مسئله ای که در رابطه با فایل صوتی منتشر شده وزیر خارجه مطرح شده باید گفت که این موضوع در داخل وزارت خارجه اتفاق نیوفتاده بلکه در نهاد ریاست جمهوری که یک پروژه را به عنوان تاریخ شفاهی تصویب کرده و به سراغ همه مقامات در دولت رفته، این اطلاعات جمع آوری شده را منتشر کرده است، این تیم قرار بر این بوده که از مصاحبه ها نگه داری و محافظت کند و سپس آنها را منتشر کند. بنابراین نه تیم ضبط و فیلمبرداری و نه افرادی که در تیم تاریخ شفاهی هستند، در وزارت خارجه فعالیت نمی کردند، آن ها از همه مقامات از جمله آقای ظریف مصاحبه گرفته اند. نهاد های نظارتی باید ببینند که چگونه برخی ها توانسته اند از این ماجرا سوءاستفاده کنند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400 ادامه داد: سیستم حفاظت از اسناد نیز در رابطه با انتشار فایل صوتی باید مورد توجه قرار بگیرند تا علت نشر فایل مشخص شود. علاوه بر این، چون حدس هایی مبنی بر به سرقت رفتن، لو رفتن و مواردی از این قبیل مطرح می شود، حدس زده می شود که این کار اتفاقی نبوده است، به نظر می رسد عده ای با برنامه خاص نسبت به این موضوع اقدام کرده اند. اگر ثابت شود کسی عمداً این اطلاعات را منتشر کرده، جرم بزرگی مرتکب شده که امنیت ملی ما را به خطر انداخته و حتماً لازم است تا با عوامل آن برخورد جدی شود.

مردم مرغ 40 هزارتومانی را تحمل نمی کنند/ باید گفتمانی تازه وضعیت را تغییر دهد

در حال حاضر مشکلات معیشتی یکی از موضوعات مهم کشورمان محسوب می شود، دولت بعدی باید پس از روی کار آمدن برنامه های دقیقی داشته باشد، مهمان پرست در این رابطه افزود: ابتدا باید ریشه های یک مشکل را بررسی و علت یابی کرد، اقتصاد کشور ما مانند فردی است که دچار بیماری شده، این بیماری همانطور که گفته شد، اگر تا کنون بدخیم نشده باشد، به زودی بدخیم خواهد شد، اگر یکی از عزیزان ما دچار بیماری شود، پزشک به ما توصیه می کند که برای رفع مشکل باید جراحی شود و تومور موجود در بدن فرد خارج شود، همچنین بعد از آن دوران نقاهت گذرانده شود تا بیمار سلامتی خود را بدست آورد. اگر می خواهیم اقتصاد ما سالم شود، باید آن را جراحی کنیم، دولت بزرگ ما کوچک شود و بخش های خصوصی تقویت شوند، همچنین کسری بودجه باید رفع شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در تشریح وضعیت بودجه و کسری بودجه کشور گفت: وقتی کسری بودجه را بررسی می کنیم، متوجه می شویم که هزینه های دولتی ما زیاد است اما درآمد ما به گونه ای نیست که آن را پوشش دهد، همچنین درآمد ما همچنان وابسته به نفت است، علاوه بر این مالیات نیز جوابگو نیست زیرا آن ها کوچک هستند اما به آن ها در شرایط کرونایی فشار بیشتری وارد می کنیم. وقتی بودجه شرکت های دولتی، بیمه ها و بانک ها دو برابر یا دو و نیم برابر بودجه عمومی دولت است و این ها همان شرکت های زیان ده هستند که حقوق های نجومی، فسادها و تبعیض ها هم در آن هاست، تا این موارد اصلاح نشود، چگونه می توانیم بودجه را اصلاح کنیم؟ همین 1400 هشتصد هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت پیش بینی شده و یک میلیون و پانصد هزار میلیارد تومان بودجه شرکت های دولتی، این نکته خودش نشانگر وضعیت بد بودجه ما را نشان می دهد.

وی ادامه داد: قشرهای ضعیف و متوسط اولین قربانیان سیستم ضعیف اقتصادی هستند، کارمندان، معلمان و کارگران در همان ابتدای ماه مالیات می دهند، اما در بقیه جاها بودجه مالیاتی محقق نمی شود. وقتی این موضوع محقق نشد، دولت ها به چاپ اسکناس روی می آورند، حال نام این اتفاق می تواند هر چیزی باشد، مثلاً می تواند با عنوان طرح اوراق مشارکت، پیش فروش کالا، زمانی هم با عنوان پیش فروش سلف نفتی مطرح شود. طرح سلف نفتی این گونه بود که مردم به هر بشکه نفتی 30 یا 40 دلار پول می دادند، بعد چند سال بعد دولت با سود آن، نفت را به مردم می داد. یعنی پول نفت را خرج هزینه های جاری می کنند و دولت بعد باید بدهی های دولت قبلی را بدهد. وقتی ما با چنین وضعیتی روبرو هستیم، معنایش تورم سر سام آور است، در خوشبینانه ترین حالت این است که نسبت به سال 99 حداقل 60 درصد تورم داشته باشیم.

مهمان پرست با بیان اینکه تحمل مردم از شرایط اقتصادی تمام شده است، گفت: اکنون مردم مرغ 40 هزار تومانی را نمی توانند تحمل کنند، اگر مرغ به 60 هزار تومان برسد چه می کنند؟ در لبنیات، نان و برنج همه چیز گران شده، مردم باید چه بخورند؟ باید کاری بزرگ و تغییری بزرگ صورت گیرد. این تغییر بزرگ نیازمند جریان و گفتمانی تازه است، کسانی باید روی کار بیایند که توانایی جراحی این وضعیت را داشته باشند، نباید ترسید که یک اقدام به جناح یا جبهه ما صدمه بزند. یک دولت اگر ریشه مشکلات را نفهمیده باشد و راه حل مناسبی برای آن اتخاذ نکرده باشد، شرایط همواره برای مردم سخت تر می شود.

محدودیت های کرونایی نباید سلیقه ای اجرا شود/ پذیرای منتقدان هستیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مورد بحران کرونا و راه های مقابله با آن به کمک واکسیناسیون علی رغم جهش های آن، اظهار داشت: در بحث مقابله با کرونا، باید محدودیت ها بطور جدی رعایت شود، نباید در اجرای این محدودیت ها با سلیقه ها و نوسانات مختلف مواجه شویم. باید در اعمال محدودیت های کرونایی یک طرح جامع برای تدوین و اجرا شود. لازم به ذکر است واکسیناسیون کرونا نیز باید در ابعاد وسیعی اجرا شود، زیرا جهش های مختلف این ویروس را هم اکنون در دنیا شاهدیم و لازم است تا انواع خطرناک تر این ویروس وارد نشده، مردم را در مقابل آن مقاوم کنیم.

وی در رابطه با واکنش ها و پاسخ به منتقدان دولت سیزدهم گفت: اگر افراد انتقاداتی سازنده داشته باشند، حتماً باید از آن ها استقبال شود، وقتی انتقاد را با دقت گوش می کنیم،متوجه می شویم که آن ها در راستای اصلاح عملکرد بیان می شود، با این حال گاهی دیده می شود که علی رغم پاسخ منطقی به انتقادات، عده ای با انگیزه های مختلف قصد ندارند که پاسخ را بپذیرند. در رویکرد ملی با توجه به اینکه جناحی عمل نمی کنیم، نمی توانیم به مردم بگوییم که فلان منتقد به دلیل حزب مخالف ما درحال انتقاد است. ما از هر فردی که زمینه تخصصی داشته باشد و دلسوزانه به ما نکات مثبت را یادآوری کند، از آن پذیرایی می کنیم.

تحریم ها بر اقتصادمان 20 درصد اثر می گذارند/ بعضی قیمت مرغ را هم به تحریم ربط می دهند

تیم مذاکره کننده کشورمان، هم اکنون در وین در حال پیگیری مذاکرات برجام هستند، بنابراین هرگونه توافق یا عدم توافقی می تواند بر سیاست های خارجی دولت بعدی اثر گذار باشد. رامین مهمان پرست در این مورد ابراز داشت: یکی از انتقاداتی که به سیاست های خارجی کشورمان داریم، رفتار ما در عرصه سیاست خارجی متوازن نیست، ما زمان زیادی را برای برجام و سیاست خارجی گذاشتیم، در صورتی که در روابط دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای باید جدی تر وارد می شدیم، به عبارتی فرض را بر این می گذاشتیم که مذاکرات را دنبال می کنیم و امیدواریم که به نقطه نظر مطلوب مان نیز برسیم. ما به دنبال این نیستیم که تحریم ها ادامه یابد، واقعاً اگر شرایطی برای لغو تحریم و عادی سازی روابط ایجاد شود، باید همه تلاش مان را به کار بگیریم تا این اتفاق یک ساعت هم به تاخیر نیوفتد.

وی در مورد موضع کشورمان در مذاکرات گفت: باید زمینه حضور قدرتمند در مذاکره را نیز افزایش دهیم. اگر از موضع ضعف، ناچاری، اینکه مدام به طرف مقابل القا کنیم که به توافق نیاز داریم، حتماً فشارهایش را افزایش می دهد. اگر طرف های مقابل بفهمند که در موضع ضعف قرار داریم در ادامه روند مذاکرات تامل می کند. وقتی از موضع قدرت می خواهیم وارد مذاکرات شویم باید ابتدا ضعف های داخلی خودمان را نیز برطرف کنیم. یکی از ضعف های داخلی ما در داخل، موضوعات اقتصادی است، متاسفانه اکنون شرایطی پیش آمده که بعضی ها موضوعی مثل قیمت مرغ را نیز به تحریم ها مرتبط می کنند. واقعیت این است که تحریم ها تاثیری 20 درصدی بر اقتصاد دارند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ادامه داد: سوء مدیریت های داخلی ربطی به تحریم ها ندارند. اینکه دولتی بزرگ داریم و نمی توانیم کسری بودجه را تامین کنیم و بجای آن چاپ اسکناس می کنیم، ربطی به تحریم ندارد. کسی که در کشور فساد می کند به تحریم ها ربطی ندارد. وقتی شرکت های دولتی، 2 و نیم برابر بودجه عمومی دولت، اعتبار به خود اختصاص داده اند، تحریم ها ارتباطی با این وضعیت پیدا نمی کنند. وقتی در انجام خصوصی سازی با هفت تپه ها و دشت مغان ها مواجه می شویم، این موارد به تحریم ها ربطی ندارد. اکنون 70 یا 80 درصد مشکلات مان به سوءمدیریت های داخلی برمی گردد. بنابراین باید دیپلماسی اقتصادی در کنار مدیریت داخلی داشته باشیم و روابط سیاسی را با روابط اقتصادی گره بزنیم، آن موقع دیپلماسی اقتصادی می تواند 3 نیاز ما را مرتفع کند.

سخنگوی آقای احمدی نژاد نیستم

رامین مهمان پرست در ادامه بیان کرد: اگر توانستیم با دیپلماسی اقتصادی مشکلات را حل کنیم، روابط دو جانبه و چندجانبه را بهتر کنیم و روابط اقتصادی مان بهتر شود، حتماً در مذاکرات نیز می توانیم از موضع قدرت استفاده کنیم. اگر کسی خواست تحریم ها را در این وضعیت بیشتر کند، ما با بی توجهی نسبت به آن به کارمان ادامه می دهیم و از طریق قدرت اقتصادی داخلی این مشکل را حل می کنیم. دولت فعلی اشتباه کرد که به مردم قول داد که اگر تحریم ها رفع شود، همه مشکلات حل می شود. بنابراین طبق همین صحبت ها بود که یکسری نهاد ها و سازمان های داخلی کارشان را به بهانه تحریم ها لغو کردند.

برخی افراد معتقدند ورود برخی چهره ها همچون مهمان پرست در عرصه انتخابات، با هدف حمایت از افراد و چهره های خاص دیگر بوده است. مثلاً خیلی ها مهمان پرست را نماینده دکتر احمدی نژاد در انتخابات قلمداد می کردند. این داوطلب انتخاباتی در این رابطه گفت: ما ائتلاف وحدت ملی هستیم و فراجناحی نگاه می کنیم و از همه نیروهای دلسوز استفاده می کنیم. نکته ی دیگر مربوط به آن است که اینجانب در دوران آقای احمدی نژاد، سخنگوی وزارت امور خارجه بودم، به معنای آن نیست که سخنگوی آقای احمدی نژاد هستم، بلکه به معنای آن است که من سخنگوی دستگاه سیاست خارجی آن دولت بودم. در وزارت خارجه ما نباید گرایش های سیاسی خود را بروز دهیم.

وی ادامه داد: بنده 35 سال در وزارت امور خارجه سابقه مدیریتی دارم و در دوره های مختلف دولت های گوناگون به عنوان سفیر فعالیت کردم. بنابراین این گونه نیست که بگوییم چون ما در برخی کشورها سفیر شدیم، نمایندگی یک جریان خاص را برعهده گرفته ایم. اینکه چه کسانی در انتخابات شرکت می کنند و صلاحیت شان تایید می شود بر عهده ما نیست و شورای نگهبان آن را تعیین می کنند.

با رعایت قانون و احترام به حقوق دیگران، جلوی زمینه آسیب های اجتماعی گرفته می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در کشورهایی که سفیر بوده است، چه مواردی را مشاهده کرده که علاقمند بوده آن را در ایران مشاهده کند، گفت: مهمترین نکته ای که در کشورهای پیشرفته وجود دارد، نظم آن ها در رعایت قانون است. به عبارتی در رانندگی می بینیم که همه چارچوب هایموجود را رعایت می کنند و به آن احترام می گذارند، این موضوع در مسائل اجتماعی نیز مطرح است و این ها ملاک های مهمی برای شناخت فرهنگ جوامع است. اگر پایبندی به قوانین و احترام به دیگران در کشور رعایت شد، زمنیه آسیب های اجتماعی های اجتماعی گرفته می شود.

رامین مهمان پرست در تشریح برنامه هایش در احقاق حقوق بیشتر جوانان و بانوان و عملیاتی کردن برخی لایحه ها مثل لایحه منع خشونت علیه زنان که به تازگی تصویب شده، افزود: در کشور ما 40 میلیون جوان وجود دارد، یعنی نیمی از جمعیت کشور جوانان هستند. دولت آینده همه توان خود را برای رسیدگی به دغدغه های جوانان اختصاص می دهد. یکی از این موارد، تحصیلات تکمیلی و مورد دیگر بیکاری است. باید بدانیم که بیکاری جوانان ما را اذیت می کند. یکی دیگر از مشکلات برای جوانان مسکن و نهایتاً ازدواج و اوقات فراغت است.

افزایش حقوق سربازی تا 8 میلیون تومان/ ایجاد سالانه 3 میلیون شغل در کشور

وی تصریح کرد: برای آقایان یکی از مشکلاتی که وجود دارد، موضوع سربازی است، ما برای این موضوع طرح خود را اعلام کرده ایم. همه افراد می توانند خدمت سربازی خود را بخرند و محدودیتی وجود ندارد. ما برای افراد محروم، صندوق وام خدمت تعیین کرده ایم که افراد می توانند برای خدمت پس از دو هفته آموزش نظامی، در بازار بخش خصوصی وارد شوند و قسط ماهانه یک میلیون تومانی پرداخت کنند. در کنار این مطلب، برای افزایش حقوق خدمت وظیفه برنامه داریم تا به زیر دیپلم ها 3 میلیون تومان، دیپلمی های 4 میلیون تومان، کاردانی 5 میلیون، کارشناسی 6 میلیون، کارشناسی ارشد 7 میلیون و دکتری 8 میلیون حقوق بدهیم. در این صورت با وضعیتی مواجه می شویم که زمانی باید اعلام کنیم، بیشتر از 350 هزار نفر ظرفیت مشمول نداریم. به عبارتی در بدترین حالت 350 هزار نفر سربازی خود را می خرند و 350 هزار نفر هم به سربازی می روند، بدین ترتیب 700 هزار نفر از بلاتکلیفی در می آیند.

مهمان پرست با اشاره به برنامه هایش در حوزه مسکن گفت: در خصوص مسکن جوانان نیز برنامه داریم تا سالیانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی زیر 60 متر با تسهیلات 20 ساله و بهره 6 درصد داشته باشیم. بنابراین در شهرستان ها ماهانه 3 میلیون و در تهران 4 میلیون تومان قسط دریافت می شود اما در عوض همه جوانان و مردم محروم مان صاحب مسکن می شوند. در مورد ایجاد اشتغال نیز سالانه بین 2.5 تا 3 میلیون شغل جدید ایجاد می کنیم و جوانان در بنا به تخصص و مهارت هایی که دارند، وارد حوزه های مختلف از جمله کارآفرینی می شویم.

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه هایش در احقاق حقوق بانوان گفت: وقتی راجع به اشتغال، مسکن و سایر حوزه ها صحبت می کنیم، جنسیت را در نظر نمی گیریم. اکنون بحث بر سر خشونت علیه زنان مطرح است، سوال اینجاست که خشونت علیه مردان ناپسند نیست؟ ما باید فضا را به سمتی ببریم که زمینه های موجود برای خشونت از بین برود و اینکه اگر حقوقی از خانم ها تضییع شده آن را برطرف کنیم.

جمعیت را به زور نمی توان افزایش یا کاهش داد

بیش از یکسال است که با بحران کرونا مواجه شدیم و ممکن است تا چند سال دیگر با این بحران دست و پنجه نرم کنیم. نکته حائز اهمیت آن است که کرونا علاوه بر آسیب های جسمی با آسیب های روحی و روانی همراه است. رامین مهمان پرست در این مورد اظهار داشت: اکنون دو مشکل وجود دارد، وقتی برنامه ریزی مناسبی برای کنترل این بیماری اعمال نمی کنیم و به مردم می گوییم که شما به سفر بروید شاهد موج چهارم هستید، این گونه نمی توان جلوی بحرانی مثل کرونا را گرفت. اکنون سوال اینجاست که بر چه اساسی به مردم گفتیم اشکالی ندارد که به سفر بروید؟ متاسفانه قاطعیت لازم در مسئولین کشور برای مقابله با ویروس کرونا فعلاً وجود ندارد.

وی در خصوص آسیب های روانی و روحی مردم که در دوران کرونا با آن مواجه شدند، ابراز داشت: اگر برای کسب و کار و رفت و آمد های مردم محدودیت می گذاریم و آن ها را وادار به قرنطینه ماندن می کنیم، باید توجه داشته باشیم که حتماً دچار فشارهای روانی و روحی خواهند شد، حتماً مردم برای خرج و مخارج زندگی خود دچار مشکل می شوند و دولت باید حتماً برنامه ای را پیش بینی می کرد تا مردم با این مسائل مواجه نشوند. البته ناگفته نماند که دولت هم توانایی مقابله با این مشکلات را ندارد و یکی از علل ناتوانی دولت در وجود مشکلات ساختاری کشور است. دولت اگر بخش های دولتی را به بخش خصوصی منتقل می کرد، درآمد خود را کاهش می داد و مشکلات ساختاری که پیش از این به آن ها اشاره شد را برطرف می کرد، می توانست به مردم بگوید که تا 6 ماه در خانه بمانند و مایحتاج شان را تامین کند.

مهمان پرست در تشریح لزوم افزایش جمعیت درکشور گفت: جمعیت را به زور نه می توان کاهش و نه افزایش داد. شرایط زندگی مردم و جوانان باید به شکلی اصلاح شود تا مردم خودشان با انگیزه ای خودجوش به سمت افزایش تعداد فرزند می روند. این درحالی است که جوانان ما بدلیل ترسی که از هزینه های زندگی دارند، به سمت ازدواج نمی روند، آن ها می ترسند که از پس هزینه های فرزندان شان بر نیایند. اگر مردم درآمد خوبی داشته باشند و به آینده زندگی خود و فرزندان شان امیدوار باشند، خودشان به فکر فرزندآوری می افتند. ایرانی ها ذاتاً خانواده دوست هستند و از روابط نزدیک با یکدیگر لذت می برند، ایرانی ها از نظر عاطفی بسیار به هم وابسته هستند و خانواده ها همواره به یکدیگر محبت می ورزند.

اگر رئیس جمهور اختیاراتی ندارد، چگونه در انتخابات با چنگ و دندان در آن رقابت می کنید؟

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه کشورمان در بخش های پایانی گفت و گو اظهار داشت: ما بارها شنیده ایم که افراد می گویند تحت محدودیت های زیادی قرار دارند و اختیارات لازم را بر عهده ندارند، مثلاً رئیس جمهور، وزیر و... همه هیچ کاره هستند، سوال این جاست که اگر واقعاً این افراد هیچ کاره هستند، چرا نزدیک ایام انتخابات که می شود، در رقابت های انتخاباتی چنگ و دندان پیگیری می کنند؟ وقتی یک دولت نمی تواند کاری انجام دهد و در پایان زمان خدمتش شرمنده مردم می شود، اصلاً چرا وارد حوزه انتخابات شده است؟ من این حرف ها را قبول ندارم، زیرا در هیچ جای دنیا نیز دولت صددرصد اختیارات را بر عهده ندارد. با این حال حتی اگر با 60 یا 70 درصد اختیاراتی که در دست دولت است، می توان تغییرات مثبتی را در زندگی مردم ایجاد کرد.

رامین مهمان پرست با تاکید بر اینکه دولت هر جایی که کم می آورد سعی می کند دیگران را مقصر کند گفت: ما معتقدیم که دولت با همان میزان قدرتی که در اختیار دارد، می تواند در سطح زندگی مردم تغییر ایجاد کند. دولت بعدی به محض این که روی کار بیاید، حداقل 3 طرح در راستای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی مردمی که از نظر معیشتی دچار مشکل شده اند، طراحی خواهد کرد و ما به عنوان دولت وحدت ملی سعی می کنیم تا به اصلاح ساختارهای مختلف، مخصوصاً ساختارهای اقتصادی برسیم و آن را تقویت کنیم.