شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فلسطین

واکنشهای جهانی به تحولات فلسطین؛

مشعل: رژیم صهیونیستی ریشه کن می شود/ هشدار دیوان کیفری بین المللی

مشعل: رژیم صهیونیستی ریشه کن می شود/ هشدار دیوان کیفری بین المللی

تحولات اخیر و بی سابقه فلسطین واکنش های بسیاری را در سطح جهان به همراه داشته است و شامل حمایت از محور مقاومت و دعوت به خویشتنداری بوده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: درگیری‌های در فلسطین اشغالی چند روزی است که بسیار متشنج شده است تا جایی که برخی از آن به عنوان انتفاضه جدید یاد می‌کنند. ماجرا از آنجا تشدید شد که نظامیان صهیونیست از صبح روز (۱۰ می)، مصادف با ۲۸ ماه مبارک رمضان، با حمله به صحن‌های مختلف مسجدالاقصی، آن را به یک میدان جنگ تبدیل کردند و ضمن محاصره آن، با استفاده از بمب‌های صوتی، گاز اشک‌آور، گلوله‌های پلاستیکی و حتی فلزی، نمازگزاران و تحصن‌کنندگان در این مکان مقدس را هدف قرار دادند.

علاوه بر آن در مناطق مختلف کرانه باختری نیز، نظامیان و شهرک‌نشنیان صهیونیست با فلسطینیانی که در اعتراض به طرح‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و اقدامات تحریک‌آمیز صهیونیست‌ها از جمله اقدام برای تصاحب محله الشیخ جراح و اخراج فلسطینی‌ها از آن به خیابان آمده بودند نیز درگیر شدند.

در پاسخ به این جنایات، نیروهای مقاومت فلسطین وارد عمل شدند. اراضی اشغالی از جمله قدس، عسقلان، تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوارغزه از عصر روز گذشته و پس از هشدار گروه‌های مقاومت فلسطین تا این لحظه شاهد حملات راکتی گسترده مقاومت است. ارتش صهیونیست نیز شماری از نیروهای ذخیره خود را فراخوانده و در حال بمباران کور مناطق مختلف در نوار غزه است.

بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، وزارت بهداشت غزه ظهر امروز اعلام کرد که در حملات رژیم صهیونیستی به منطقه غزه تاکنون ۴۸ تن به شهادت رسیده و ۳۰۴ تن دیگر زخمی شده‌اند. تحولات اخیر فلسطین با واکنشهای بسیاری در سطح جهان مواجه شده است.

۱۵:۰۰ تماس تلفنی اردوغان و پوتین

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین همتای روس وی، در تماس تلفنی به بحث و تبادل نظر درباره تحولات غزه و قدس اشغالی پرداختند.

بنابر اعلام دفتر ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان خطاب به پوتین گفته است که جامعه بین الملل باید جلوی رژیم صهیونیستی را بگیرد حال آنکه آنکارا به دنبال برانگیختن چنین واکنشی در سطح جهانی است.

وی همچنین خواستار اعزام صلحبانان سازمان ملل به منطقه در حمایت از مردم فلسطین شد.

۱۴:۳۹ کاخ سفید: به حمایت از اسرائیل متعهدیم

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی، حملات موشکی نیروهای مقاومت را که در دفاع از مردم مظلوم فلسطین اشغالی و نوارغزه انجام می‌شود، محکوم کرد.

وی مدعی شد: حمایت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از امنیت اسرائیل و حق مشروع آن (!) برای دفاع از خود، امری قطعی است و هرگز تغییر نمی‌کند.

ساکی در ادامه ادعاهای خود افزود: بایدن روزانه در جریان تحولات در بیت‌المقدس و غزه از جمله ویدئوهای منتشر شده از رگبار راکت‌هایی که تل‌آویو را هدف قرار می‌دهند، قرار می‌گیرد. از هفته گذشته، او به تیمش دستور داده که تعامل فشرده‌ای با مقامات ارشد اسرائیلی و فلسطینی و همچنین سران خاورمیانه داشته باشد. تیم او در حال انتقال پیامی واضح و مداوم درباره تنش‌زدایی است و این تمرکز اصلی ما است.

۱۳:۵۶ بوریس جانسون خواستار خویشتنداری در فلسطین اشغالی شد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بدون آنکه به رفتارهای تحریک آمیز متجاوزان صهیونیستی در برخورد با فلسطینی های ساکن قدس اشغالی اشاره ای بکند، به تحولات این روزهای فلسطین واکنش نشان داد.

وی در پیامی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرد؛ نوشت: اسرائیل و فلسطینی ها را به عقب نشینی از آستانه (جنگ) فراخوانده و از هر دو طرف می خواهم که خویشتندار باشند. انگیس از افزایش خشونت و تلفات انسانی به شدت نگران است و خواستار کاهش تنشهای فوری است.

۱۳:۰۹ هشدار دیوان کیفری بین المللی

«فاتو بن سودا» دادستان ارشد دیوان کیفری بن المللی در پیامی توئیتری، از تشدید خشونت ها در کرانه باختری ابراز نگرانی کرد و درباره امکان وقوع جنایت جنگی در این منطقه هشدار داد.

وی در این باره نوشت: با نگرانی شدید تشدید خشونتها را در کرانه باختری از جمله قدس شرقی و نوارغزه دنبال می کنم و امکان اینکه در این مناطق جنایت جنگی رخ دهد را در نظر می گیرم.

دیوان کیفری بین المللی در ماه میلادی مارس، خواستار آغاز تحقیقات رسمی پیرامون جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی شد.

۱۳:۰۷ جنبش جهاد اسلامی: مقاومت معادله جدیدی را به صهیونیستها تحمیل می کند

«احسان عطایا» عضو جنبش جهاد اسلامی در سخنانی گفت: تماس های مصر با مقاومت در غزه نتیجه ای نداشت زیرا سقف خواسته های مقاومت بسیار بالا است.

بر اساس این گزارش، این نماینده جهاد اسلامی در لبنان افزود: گروه های مقاومت خود را برای هر سناریویی آماده کرده اند به همین دلیل به درخواست ها برای توقف حملاتشان پاسخ منفی دادند.

عطایا در ادامه افزود: تحولات اخیر در فلسطین نشان می دهد که فلسطینیان و مقاومت یک پیکر واحد و یکپارچه هستند. بمباران غیرنظامیان در نوارغزه نشان داد که صهیونیستها به شدت از حملات مقاومت هراسان شده اند.

این عضو جنبش جهاد اسلامی همچنین تأکید کرد: بدون شک نبرد کنونی یک معادله جدید را به صهیونیستها تحمیل خواهد کرد. دشمن صهیونیستی دریافته است که هندسه جغرافیایی مقاومت دستخوش تغییر شده است.

۱۲:۵۰ خالد مشعل: رژیم صهیونیستی ریشه کن می شود

«خالد مشعل» رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از جنگ کنونی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی به عنوان یک انتفاضه واقعی یاد کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: این جنگ یک جنگ استثنایی است که در دفاع از مسجدالاقصی راه افتاده است. رژیم صهیونیستی ریشه کن خواهد شد.

رئیس حماس در خارج همچنین عنوان کرد: مقاومت فلسطین برای حمایت از قدس اشغالی و مسجدالاقصی وارد نبرد با رژیم صهیونیستی شده است. جنگ کنونی در دفاع از مقدسات آغاز شده است.

۱۲:۱۱ آیت الله سیستانی: مقاومت فلسطین در برابر اشغالگران سست نمی شود

دفتر «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق بیانیه ای را در خصوص تحولات فلسطین اشغالی صادر کرد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه آیت الله سیستانی بر حمایت قاطعانه خود از ملت فلسطین و مقاومت تأکید کرده است. در متن بیانیه صادره از سوی دفتر آیت الله سیستانی آمده است: مرجعیت عالیقدر عراق از حقوق ملت فلسطین حمایت می کند.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: مرجعیت از فلسطینیان در برابر اشغالگرانی که تلاش می کنند فلسطینیان را از قدس شریف اخراج کنند، حمایت به عمل می آورد. مرجعیت همچنین از ملت های آزاده درخواست دارد تا برای بازپس گیری حقوق فلسطینیان به آنها کمک کنند.

در بیانیه مذکور همچنین تأکید شده است: درگیری های اخیر در مسجدالاقصی میزان پایداری و مقاومت فلسطینیان را در رویارویی با اشغالگران متجاوز، نشان داد. ملت فلسطین از سرزمین اشغال شده خود دست نمی کشد. مقاومت فلسطینیان در برابر صهیونیستها سست نخواهد شد.

۱۱:۲۷ روسیه خواستار پایان فوری تنش ها در قدس اشغالی شد

«سرگئی ورشینین» معاون وزارت خارجه روسیه در دیدار با «الکساندر بن زوی» سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو، از تشدید تنش ها در قدس اشغالی و نوارغزه ابراز نگرانی کرد.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، در این دیدار، طرفین درباره شرایط جاری در قدس اشغالی به ویژه پیرامون مسجدالاقصی و نوارغزه گفتگو کردند.

آنها همچنین درباره نتایج گفتگوهای انجام شده در جلسه شورای امنیت که روز دوشنبه پیرامون حوادث قدس برگزار شد؛ به گفنگو پرداختند.

به گفته این وزارتخانه، طرف روس ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید تنش ها در فلسطین اشغالی، بر ضرورت پایان فوری خشونت ها و هرگونه اقدامی که به کاهش امنیت منجر شود؛ تاکید کرد.

در این دیدار، روسیه بر عزم خود مبنی بر تداوم حمایت ها از آغاز مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و طرف فلسطینی ازجمله در چارچوب کمیته چهارجانبه صلح تاکید کرد.

۹:۰۷ محمد البخیتی: لزوم حمایت ملتهای منطقه از فلسطین

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش «أنصارالله» یمن سخنانی را در خصوص آخرین تحولات فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این خصوص گفت: ملت های منطقه باید به نقش خود در حمایت از فلسطینیان در نقاط مختلف اراضی اشغالی، عمل کنند. ما یمنی ها نیز اکنون تاوان حمایت از مسأله فلسطین را پس می دهیم.