شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

فرصت کوتاه برای احیای برجام /توافق ایران و آمریکا بعد از انتخابات؟ /کرونا می تازد

کدخبر: 411665
گفته می‌شود گر چه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین ادامه دارد، ولی تاکنون موافقت‌های اندکی حاصل شده و شاید نتیجه‌گیری به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول شود.

به گزارش اقتصادنیوز، هشدار نسبت به فرصت کوتاه برای احیای برجام، احتمال توافق بعد از انتخابات، اظهارات ضدایرانی فرمانده سنتکام، درخواست تحقیقی امنیتی از آرین طباطبائی، احتمال انشعاب در جمهور‌خواهان، درخواست ارسال نیروهای بیش‌تر ناتو برای شرق اروپا، آغاز رزمایش مشترک در دریای چین شرقی، نشست شورای امنیت در پی افزایش درگیری ها در فلسطین و وضعیت وخیم در هند سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم روز گذشته شکل داده‌اند.

فرصت کوتاه برای احیای برجام

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرده نمونه‌گیری‌های انجام شده از تاسیسات هسته‌ای نطنز نشان می‌دهد که نوسانات غنی‌سازی اورانیوم تا سطح غنای ۶۳ درصد رسیده است. به ادعای رویترز این گزارش می‌تواند مذاکرات کمیسیون برجام برای احیای توافق هسته‌ای در وین را با پیچیدگی‌های تازه‌ای مواجه کند.

3

از سوی دیگر، دولت فرانسه ضمن ابراز خوشبینی در مورد پیشرفت مذاکرات مربوط به اجرای تعهدات ایران در قبال برجام هشدار داده که برای حل سایر اختلافات در راستای احیای کامل این توافق فرصت بسیار کوتاهی باقی مانده است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری اعلام کرده: «مذاکراتی که از روز ۷ مه در وین آغاز شده پیشرفت‌های اولیه‌ای داشته است. ولی در مورد برخی از مسایل کلیدی مربوط به بازگشت کامل ایران و آمریکا به اجرای تعهدات خود در قبال برجام هنوز اختلافات جدی وجود دارد. گام‌های زیادی باید برداشته شود و فرصت بسیار کوتاه است». او افزوده «اگر قبل از منقضی شدن توافق فعلی ایران و آژانس، مذاکرات وین نتواند در مورد بازگشت ایران به اجرای تعهداتش به توافق برسد آژانس و ایران باید توافق فعلی را تمدید کنند».

توافق بعد از انتخابات؟

پولیتیکو با انتشار گزارشی ادعا کرده اگر چه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین ادامه دارد، ولی تاکنون موافقت‌های اندکی حاصل شده و شاید نتیجه‌گیری به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران موکول شود.  این گزارش مدعی‌ست از سویی دو طرف در مورد این که کدام یک از تحریم‌های آمریکا باید در این دور لغو شود، متوقف شده‌اند و از سوی دیگر در مورد این که فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید به چه سطحی بازگردد، هنوز توافقی حاصل نشده است.

7

پولیتیکو به نقل ازیک دیپلمات آگاه که نامی از او برده نشده نوشته: «وقتی دولت‌مردان تازه‌ای در ایران بر سر کار بیایند، احتمالا کارها خیلی دشوار شود. هدف ما در این دور چهارم گفت‌وگوها این است که به متن جامعی دست یابیم که عناصر اصلی یک توافق‌ در آن لحاظ شده باشد. با این حال این هدفی بسیار جاه‌طلبانه است و البته هیچ تضمینی هم وجود ندارد که ما بتوانیم به آن دست پیدا کنیم».

اظهارات ضدایرانی فرمانده سنتکام

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، در گفت‌وگویی با شبکه العربیه گفت ایران را متهم کرد به این که هنوز هم بزرگ‌ترین و جدی‌ترین تهدید برای ثبات در منطقه خاورمیانه است.‌ او در این گفت‌گو مدعی شده که «ایران هنوز فعالیت‌های گسترده و خرابکارانه‌ای را چه به‌طور مستقیم و چه از طریق گروه‌های نیابتی دنبال می‌کند که نه تنها ما بلکه دوستان و شرکای ما را در سراسر منطقه تهدید می‌کند».

10

مکنزی ادعا کرده که ‌با وجود ادامه فعالیت‌های خرابکارانه ایران، واشنگتن به دنبال جنگ با ایران نیست.‌ او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم وین بین آمریکا و ایران، افزوده: «در حالی که دیپلمات‌های ما مذاکرات دیپلماتیک را دنبال می‌کنند، این به نفع ایران نیست که با ماجراجوی‌های نظامی، فضا را آشفته کند». فرمانده سنتکام تاکید کرده که «هیچ گزینه‌ای از روی میز خارج نیست» و ادعا کرده وقتی صحبت از گزینه‌های برخورد با ایران می‌کنم، منظورم واکنش به هر گونه حمله بالقوه‌ای خواهد بود که ممکن است به منافع آمریکا ضربه بزند.

درخواست تحقیقی امنیتی از آرین طباطبائی

به گزارش آسوشیتدپرس، سه تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده، از وزارت خارجه آمریکا خواستند صلاحیت امنیتى آرین طباطبایى، گزینه دولت جو بایدن به عنوان مشاور ارشد دفتر دستیار وزیر خارجه براى امور کنترل تسلیحاتى و امنیت بین‌المللى، را لغو کند و درباره او، که به گفته آنها روابط نگران‌کننده‌اى با دولت ایران دارد، تحقیق انجام دهد.

11

استخدام خانم طباطبایى در ماه مارس صورت گرفت.  گروهى دیگر از قانونگذاران نیز ماه پیش در نامه‌اى به دولت پرزیدنت بایدن از وى خواستند در یک جلسه محرمانه آنها را از جزئیات روندى که اجازه دریافت صلاحیت امنیتى به طباطبایى داده است، مطلع کند و ارتباط او با مقامات حکومتی در تهران را دقیقا مورد تحقیق قرار دهد.

انشعاب از جمهور‌خواهان

نیویورک‌تایمز گزارشی منتشر کرده مبنی بر این‌که بیش از صد تن از اعضای بلندپایه حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده، از جمله برخی از مقامات منتخب سابق و کنونی در حال آماده‌سازی برای انتشار نامه ای در این هفته هستند که تهدید می کند در صورت عدم ایجاد تغییرات خاص توسط حزب جمهوری خواه ، حزب سوم را تشکیل می دهد. مهم‌ترین مسئله این اعضا غرق شدن هر چه بیش‌تر حزب در تمنیات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق است.

12

این ماجرا در شرایطی در حال انجام است که انتظار می‌رود رهبران جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امروز لیز چنی نماینده وایومینگ را به دلیل انتقاد صریح او از دروغ‌های انتخاباتی ترامپ ، از صفوف رهبری جمهوری‌خواهان مجلس برکنار کنند. در پی انتقادهای مکرر لیز چنی از دونالد ترامپ، این حزب اخراج او را از مقام سوم پست رهبری در مجلس نمایندگان به رای می گذارد.  او روز سه شنبه در نطقی بار دیگر از حزب جمهوری خواه انتقاد کرد که مقابل ادعاهای کذب آقای ترامپ دایر بر پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ نمی ایستد.

درخواست ارسال نیروهای بیش‌تر ناتو برای شرق اروپا

به گزارش یورونیوز، کلاوس یوهانیس، رئیس‌جهور رومانی، از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواست تعداد نیروهای بیشتری از ناتو را برای محافظت در برابر روسیه به شرق اروپا اعزام کند. رئیس‌جمهور رومانی که در کنفرانس ویدئویی «بخارست-۹» شرکت کرده بود، با اشاره به سیاست‌های تهاجمی ولادیمیر پوتین در منطقه گفت: «ناتو باید به تقویت موقعیت بازدارندگی و دفاعی یکپارچه و منسجم خود به ویژه در جبهه شرقی، از دریای بالتیک تا دریای سیاه ادامه دهد». اوی با اشاره به تجمع نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین گفت کشورهای اروپای شرقی برای مقابله به نیروهای بیشتری از ناتو در جبهه شرقی اروپا نیاز دارند.

6

در کنفرانس «بخارست-۹» نمایندگان ۹ کشوری که پیش‌تر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی سابق به حساب می‌آمدند و اکنون عضو اتحادیه اروپا و پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند حضور دارند. در این نشست آندره دودا، رئیس جمهور لهستان نیز با اشاره به عقب‌نشینی بخش قابل توجهی از نیروهای روسی از نزدیکی مرز اوکراین، از جمله در ناحیه کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد، گفت: «این امر خطر حمله دیگر روسیه را کاهش می‌دهد اما بدون تردید وضعیت در آن‌جا بسیار دشوار است و آنجا بخشی از خاک اوکراین است که به اشغال درآمده است. نه اروپا و نه جهان نمی‌توانند چشم خود را به روی این قسمت از قاره ما ببندند».

کانادا و فرانسه ابرقدرت جهانی‌اند یا یک لوکزامبورگ دوم؟

به گزارش یورونیوز، الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان می‌گوید کشورهایی که در گوشه دیگر جهان هستند نباید در امور داخلی آذربایجان دخالت کنند. علی‌اف در گفتگو با شبکه تلویزیونی این کشور با انتقاد از اظهار نظر مقام‌های کانادایی و فرانسوی در خصوص درگیری‌های قره‌باغ از مقام‌های این کشور خواست که به امور خودشان بپردازند

.علی‌اف در بخشی از این گفتگو با اشاره به بیانیه مقام‌های کانادایی در خصوص وضعیت منطقه قره‌باغ و همچنین شکل‌گیری پارک غنایم جنگی گفت: «درگیری تمام شده و من نمی‌دانم چرا بعضی از کشورها که در آن سوی جهان واقع شده‌اند باید در خصوص درگیری‌های قره‌باغ اظهار نظر کنند. این برای ما غیر قابل قبول است که مثلا کانادا درباره کشور ما بیانیه ارائه دهد. شما چه حقی برای این کار دارید؟» او در ادامه با کنایه خطاب به کانادا گفت: «کانادا دیگر کجاست؟ آیا آنها یک ابر قدرت هستند و ما نمی‌دانستیم. یا شاید هم لوکزامبورگ دوم هستند و ما نمی‌دانستیم. این کشور بهتر است به کار خودش برسد و کاری به کار ما نداشته باشد».

5

انتقادات بین‌المللی به راه‌اندازی پارکی با عنوان غنایم جنگی است که در باکو افتتاح شده است. جامعه بین‌الملل این اقدام جمهوری آذربایجان را خلاف حقوق بین‌الملل و موازین بین‌المللی خوانده است. دولت آذربایجان با استفاده از غنائم جنگی به دست آورده از جنگ اخیر قره باغ یک پارک تاسیس کرده است. در این پارک ادوات زرهی و وسایل شخصی سربازان ارمنی به همراه چند مجسمه مومی از سنگرهای سربازان ارمنی به نمایش گذاشته شده است.

آغاز رزمایش مشترک در دریای چین شرقی

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در میانه نگرانی‌ها از جاه‌طلبی‌های سرزمینی چین در منطقه، ژاپن رزمایشی تازه را با مشارکت آمریکا و فرانسه در آب‌های جنوب غربی خود آغاز کرده است. در این رزمایش که در سه سطح دریایی، زمینی و هوایی در جزیره کیوشو برگزار می‌شود و تا آخر هفته ادامه خواهد داشت، یک ناوچه استرالیایی نیز حضور دارد. فرانسه نخستین بار است که با نیروی دریایی و گروهی از سربازان نیروی زمینی خود در چنین عملیات تمرینی مشترکی در مجمع‌الجزایر ژاپن شرکت می‌کند.

4

رزمایش حاضر در شرایطی انجام می‌شود که توکیو برای مقابله با ادعاهای روزافزون چین در آب‌های منطقه، به دنبال تعمیق همکاری‌های دفاعی فراتر از متحد اصلی خود یعنی آمریکاست. ژاپن مرتباً به ورود قایق‌های چینی به اطراف جزایر سن‌کاکو اعتراض می‌کند. این جزایر بسیار کوچک اما راهبردی که در چینی دیائو خوانده می‌شوند، در مالکیت ژاپن است، اما چین نیز ادعای مالکیت آن را دارد. اتحاد چهار جانبه حاضر در منطقه (کواد) برای رویارویی با تحرکات چین شامل آمریکا، ژاپن، هند و استرالیاست و فرانسه نیز که دارای منافع راهبردی در منطقه هند و اقیانوس آرام است و مالکیت سرزمین‌هایی را نیز در این منطقه دارد، در سال‌های اخیر به این شرکا بسیار نزدیک شده است. بریتانیا نیز که به دنبال گسترش نفوذ خود در منطقه هند و اقیانوس آرام است، گفته است که ناو هواپیمابرش «ملکه الیزابت» تا پایان سال به چندین کشور منطقه از جمله ژاپن و هند می‌رود.

نشست شورای امنیت در پی افزایش درگیری‌ها در فلسطین

به گزارش آسوشیتدپرس، در پی افزایش سطح تنش‌ها و درگیری در فلسطین، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای دومین بار طی سه روز گذشته برای بررسی تحولات جاری تشکیل جلسه می‌دهد. این نشست روز چهارشنبه دوازدهم مه به درخواست تونس، نروژ و چین برگزار خواهد شد. نشست قبلی اعضای شورای امنیت روز دوشنبه بدون اجماع بر سر صدور بیانیه‌ای مشترک در خصوص شدت گرفتن درگیری‌ها میان فلسطینیان و اسرائیل در بیت‌المقدس و نوار غزه به پایان رسیده بود.

1

شب گذشته بیش از ۱۳۰ موشک از غزه به سوی تل‌آویو شلیک شده است. درگیری‌های اخیر «سنگین‌ترین» درگیری میان اسرائیل و حماس از سال ۲۰۱۴ میلادی توصیف می‌شود که تا کنون باعث کشته شدن ۳۵ نفر در غزه و ۵ نفر در اسرائیل شده است. در همین رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته ما بسیاری از پایگاه‌ها، اهداف انبارهای موشک و ساختمان های حماس را ویران کرده‌ایم. حماس هزینه سنگینی را تاکنون پرداخته و در روزهای آینده هزینه سنگین تری را خواهد پرداخت. اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، هم در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اگر اسرائیل بخواهد تنش‌ها را افزایش دهد، مقاومت آماده است و اگر بخواهد تنش‌ها را متوقف کند، مقاومت آماده است». دونالد ترامپ هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده در زمان دولت او به دلیل حمایت قاطع آمریکا از اسرائیل، دشمنان این کشور متوجه شده بودند که هر حمله‌ای به اسرائیل پیامدهای پرهزینه‌ای خواهد داشت، اما «ضعف بایدن و عدم حمایت او از اسرائیل» باعث شده متحدان آمریکا مورد حمله قرار گیرند. 

گفته می‌شود در طی حملات شب گذشته رییس اداره امنیت اطلاعات نظامی حماس و معاونش که ریاست اداره اطلاعات ضدجاسوسی نظامی این گروه را به عهده داشت، کشته شده‌اند. سخنگوی وزارت امور داخلی غزه هم گفته تمامی ساختمان‌های پلیس غزه در حمله‌های اسرائیل تخریب شده‌اند. سخنگوی گردان‌ قدس جهاد اسلامی فلسطین هم در پیامی ویدیویی با تاکید بر استفاده از موشک‌های بدر-۳ در حملات اخیر به شهرهای اسرائیل، از «محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران» برای ارائه و افزودن موشک‌های بدر-۳ به تسلیحات این گروه، قدردانی کرد.

تداوم وضعیت وخیم هند

به گزارش دویچه‌وله، ماریا ون کرخووه، از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در حوزه بیماری کرونا در مقر این سازمان در ژنو گفت: «نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد گونه جهش یافته ویروس کرونا در هند  مسری‌تر است و احتمالا حساسیت کمتری نسبت به آنتی‌بادی‌ها دارد و به همین دلیل ما آن را به عنوان یک گونه نگران‌کننده طبقه‌بندی می‌کنیم.» به گفته او با این حال هنوز خیلی زود است که مشخص شود آیا این گونه از ویروس مقاومت بالاتری در برابر واکسن‌ها نیز از خود نشان می‌دهد یا خیر.

13

در حال حاضر یک سوم از موارد مرگ و میر بر اثر کرونا در سراسر جهان در هند اتفاق می‌افتد. با وجود ارسال کمک‌های پزشکی خارجی از جمله کپسول‌های اکسیژن، سیستم خدمات درمانی این کشور توان مقابله با تعداد کثیر بیماران را ندارد. نواحی روستایی هند از خدمات درمانی کافی برخوردار نیستند و در روزهای اخیر با کمبود چوب برای سوزاندن اجساد قربانیان مواجه شده اند. همزمان با افزایش مرگ و میر و ناتوانی هند از کنترل موج جدید ابتلا، ده‌ها جسد دیگر در کرانه‌های رودخانه گنگ کشف شد. در شهر دهلی بسیاری از مردم خاکستر اجساد اعضای خانواده خود را رها کرده و افراد داوطلب کار جمع آوری خاکستر و انتقال آن‌ها به شهر مقدس هاریدوار در فاصله ۱۸۰ کیلومتری پایتخت را انجام می دهند و طبق سنت هندوها خاکسترها را در رودخانه می پاشند.