شهرخبر

احمدی‌نژاد در نشست خبری:

انگیزه شخصی برای حضور در انتخابات ندارم

انگیزه شخصی برای حضور در انتخابات ندارم

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ انگیزه شخصی برای حضور در مناصب حکومتی ندارم گفت: قدرت نظام متکی به مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود احمدی نژاد پس از ثبت‌نام در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: خداوند بزرگ را سپاسگزارم که یک بار دیگر با ملت بزرگ ایران سخن می گویم. پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک عرض می‌کنم و بهترین‌ها را برای همگان آرزومندم. کمتر کسی است که بر حساسیت شرایط کنونی و سرنوشت ساز بودن حوادث آینده اذعان نداشته باشد. شرایط کشور از نظر اقتصادی، سیاسی، داخلی و خارجی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی بسیار دشوار است.

احمدی نژاد با بیان اینکه اشکال اصلی کشور، نوع نگاه مدیریت کلان به مسائل کشور است، گفت: دوری از اهداف و مبانی انقلاب، دور زدن مردم، جداکردن منافع شخصی و گروهی مسئولان از منافع مردم، تنها بخشی از این اشکالات است.

رئیس جمهور سابق اظهار داشت: بعضی ها اساسا امید و آرزویشان این است که مردم در انتخابات، مشارکت جدی نداشته باشند.

احمدی نژاد افزود: مردم انقلاب نکردند که قدرت و امتیازات را از یک عده بگیرند و به یک عده دیگر تحویل دهند.

وی ادامه داد: به لحاظ بین المللی هم متاسفانه در شرایط سیاسی نامطلوبی قرار داریم و یک گروه در کشور به دنبال این هستند که با مذاکره و دادن امتیاز و حاکم کردن اراده دشمن بر کشور، برای خود موقعیتی دست و پا کنند. گروه دیگر هم به اسم یکصدا کردن مسئولان کشور، گمان می برند که می‌شود اینگونه در برابر دشمن ایستادگی کرد.

رئیس جمهور سابق با تاکید بر اینکه قدرت یک نظام سیاسی به مسئولانش نیست، بلکه قدرت ملی واقعی، مردم هستند. افزود: نصیحت من این است که باید به مردم برگردیم و دل آنها را بدست آوریم. برای این کار ابتدا باید مردم به حساب آورده شوند و رای و نظرشان معیار دانسته شود. انتخاب، حق مردم است و مسئولان نباید در باره انتخاب آنها قضاوت کنند. مسئولان تماما به اعتبار مردم بر مسند نشسته اند و اگر برخلاف رای و نظر مردم عمل کنند و یا چنین اعمالی را تایید کنند، نقض حقوق انجام داده اند و از اعتبار ساقط می شوند.

وی با بیان اینکه شرایط آینده کشور با غیبت مردم از صحنه، بسیار سخت تر می شود گفت: اینجانب در دفاع از حق مردم برای تعیین سرنوشت چند بار طی روزهای گذشته گفته ام که به دلیل عدم رضایت فراگیر مردم و عدم آمادگی جمعیت زیادی از کشور برای شرکت در انتخابات و هم به دلیل شرایط کرونایی که دولت اعلام و حکومت نیز آن را تأیید کرده بهتر است انتخابات به تعویق بیفتد.

رئیس‌جمهور سابق ادامه داد: آمار پایین مشارکت در انتخابات به گونه‌ای نخواهد بود که بتوانیم با کرونا آن را توجیه کنیم. مردم در مراجعه و تماس‌های بسیار زیاد با من نگران استفاده از روش‌های الکترونیکی و پستی هم هستند. وظیفه دارم از الان هشدار دهم که به کارگیری روش‌های الکترونیکی و پستی مورد قبول مردم قرار نمی‌گیرد و به طور جدی بر شائبه‌ها خواهد افزود.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: من به عنوان کسی که تا حدود زیادی نبض جامعه را به عنوان یک خادم کوچک و مرتبط با افراد و اقشار کثیر می فهمم، وظیفه دارم این موضوعات را برای اجتناب از اقدامات مسئله ساز زودتر اعلام کنم.

رئیس جمهور سابق ادامه داد: در شرایط کنونی کشور پذیرش مسئولیت امری خطیر و دشوار است. مردم عزیز می دانند که این خادم کوچک هیچ انگیزه شخصی برای حضور در مناصب حکومتی ندارد.

وی اظهارداشت: حضور امروز من برای ثبت نام اولا جهت احترام به ملت بزرگ ایران از هر قوم، نژاد و مذهب است. به ویژه میلیون ها نفر از سراسر کشور که از بنده برای حضور در انتخابات دعوت کرده و به من امر کرده اند که برای ثبت نام در انتخابات اینجا باشم. مسئولیت سنگینی را بر دوشم قرار داده اند.

احمدی نژاد ادامه داد: مردم از سراسر کشور در ملاقات های حضوری، نامه نگاری، تماس های تلفنی، تشکیل کاروان های انسانی، ارسال طومارها و پیام ها در مقیاس بسیار بالا اصرار داشتند که این فرزندشان در انتخابات شرکت کند. از آنجا که هم شرایط کشور را می دانم و هم انگیزه شخصی ندارم، نیاز به مقاومت سختی بود که پاسخ مثبت ندهم و نیز شرمنده می شدم که امیدهای مردم را نادیده بگیرم.

رئیس جمهور سابق تأکید کرد: مردم در بسیاری از ملاقات ها این انتخابات را به عنوان یک امر سرنوشت‌ساز برای کشور و انقلاب می‌دانند که اگر امیدی به تغییرات باشد در انتخابات شرکت نمایند. عدم رضایت شدید مردم از اوضاع به عنوان بدترین دوران پس از انقلاب به گونه ای است که شرایط امروز را حداقل از نظر روانی از شرایط سال های جنگ بدتر می دانند.

وی گفت: مردم حتی من را تهدید کردند که اگر در انتخابات ورود نکنم، در پیشگاه خدا، آنها و تاریخ مسئول شناخته خواهم شد. علیرغم علم به اوضاع نابسامان همه جانبه کشور و درک شدت سختی در مسیر تغییر شرایط، اصلاح اساسی و ایجاد بهبود در زندگی و معیشت مردم معتقدم کشورم دارای ظرفیت های استثنایی است.

احمدی نژاد اظهارداشت: معتقدم به پشتوانه مردم فهیم و قدرشناس که حتما پشتوانه خدا و امام زمان (عج) را نیز با خود دارند و با برنامه ریزی درست و مدیریت انقلابی، مردمی، عادلانه، عاقلانه و دانش محور و با کار و تلاش خستگی ناپذیر همه افراد کاردان و صالحی که مسئولیت خواهند پذیرفت به سرعت می توان امید و نشاط را به جامعه برگرداند.

وی افزود: با انجام یک مجموعه برنامه اصلاحی اساسی می‌توان آهنگ سریعی از پیشرفت و تعالی مردم را به نمایش گذاشت. اینجانب فرزند ملت ایرانم و با نظر و حمایت مردم، دولتی ایرانی تشکیل خواهم داد و با اتکاء به ملت و لطف خداوند و عنایت امام عصر (عج) در خدمت ملت و کشور خواهم بود.

رئیس جمهور سابق ادامه داد: مجددا اعلام و تأکید می نمایم که شرایط داخلی و خارجی بسیار حساس است و فشار اقتصادی و روانی سنگینی بر مردم وارد می شود. احتمال وقوع شرایط پیش بینی نشده و غیرقابل جبران در صورت عدم استفاده درست از فرصت انتخابات که شاید آخرین فرصت باشد، وجود دارد.

احمدی نژاد افزود: اما در مورد انتخابات باید به عرض ملت برسانم که تعیین سرنوشت حق مسلم و قطعی مردم است و احدی حق ندارد، این حق را مخدوش یا تضعیف کند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۲ و ۹۶ با ما برخورد حذفی کردند اما من به خاطر انقلاب، نظام و مردم حوصله و گذشت کردم. البته انگیزه شخصی نداشتم و هر دو بار شرکت کردم، ولی به کسی رأی ندادم و رأی سفید انداختم.

وی تأکید کرد: من با رد صلاحیت هر نامزدی که مورد نظر مردم باشد و حضورش با صریح قانون ناسازگار نباشد، مخالفم.

احمدی نژاد افزود: حضور خودم در انتخابات با توجه به شرایط و لزوم تحول در مدیریت کشور و اصرار جمعیت میلیونی بوده است. در صورت رد صلاحیت از هم اکنون اعلام می دارم که انتخابات را تأیید نمی کنم و در آن شرکت نخواهم کرد.

رئیس جمهور سابق گفت: البته در صورت رد صلاحیت و عدم دخالت در انتخابات با اجتماع اعتراضی یا اعمال خشونت موافق نیستم. همه باید مراقبت کنند که عناصر فاسد رخنه کرده در نهادهای امنیتی با ایجاد خشونت مردم را متهم نکنند.

وی گفت: با توجه به تجربیات گذشته و اینکه احتمال پخش شایعات زیاد خواهد بود، از عموم مردم می خواهم به شایعات، صداسازی و شاید تصویرسازی هیچ اعتنایی نکنند.

احمدی نژاد تاکید کرد: نظرم به طور قطعی این است که یا به صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت و یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رای ندادن، از هیچ کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته اند، حمایت نخواهم کرد.