شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#احمدی‌نژاد

بررسی آراء و عملکرد احمدی‌نژاد/ ۱۷

وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟

وزرای احمدی نژاد

نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار اعضای کابینه دهم، اینطور نشان می‌دهد که ایشان مخالف نادیده گرفتن تلاش‌های وزرا و کابینه به دلیل انحراف شخص رئیس جمهور و اطرافیان وی است.

سرویس سیاست مشرق - شناخت‌نامه احمدی‌نژاد، پژوهشی است که به رفتارهای احمدی‌نژاد در عرصه سیاسی و اجرایی می‌پردازد، این پژوهش به نقاط عطف رئیس دولت نهم و دهم می‌پردازد و به دنبال پاسخ به این سؤال است که آیا احمدی‌نژاد تغییر کرده است؟

آنچه در ادامه می‌آید، قسمت هفدهم از این پژوهش است، در این بخش به تحلیل وزرای احمدی‌نژاد پرداخته خواهد شد.

** قسمت هشتم: چرا احمدی‌نژاد یازده روز خانه‌نشین شد و قهر کرد؟

** قسمت نهم: احمدی‌نژاد چرا و چگونه به مخالفت با روحانیت و مراجع تقلید پرداخت؟

** قسمت دهم: چرا احمدی‌نژاد در بحران سوریه با دشمنان هم نظر بود؟

** قسمت یازدهم: اتهامات احمدی‌نژاد به سپاه پاسداران از چه زمانی آغاز شد؟

** قسمت دوازدهم: وقتی احمدی‌نژاد خود را هم رئیس‌جمهور می‌دانست هم رئیس شورای نگهبان

** قسمت سیزدهم: کدام رفتار احمدی‌نژاد برای رهبر انقلاب عجیب و غریب بود؟

** قسمت چهاردهم: پشت پرده نمایش محمود احمدی‌نژاد برای مبارزه فساد چه می‌گذشت؟

** قسمت پانزدهم: طرح احمدی‌نژاد برای سرکوب و بازداشت گسترده معترضان انتخابات ۸۸

** قسمت یازدهم: مشایی دلیل برکناری بسیاری از وزرای دولت نهم و دهم


سرنوشت وزرای دولت احمدی نژاد

دولت‌احمدی‎نژاد وزرای جوان و تازه واردی را به سیستم مدیریتی و سیاسی کشور معرفی کرد. احمدی‎نژاد برای بسیاری از این افراد تبدیل به دروازه‌ای برای ورورد به به سیاست شد. هرکدام از مدیران دولت‌های نهم و دهم بعد از این دولت‌ها گرایشات سیاسی متفاوتی پیدا کرده و گروه‌های سیاسی جدید را شکل دادند. برخی به احمدی‎نژاد وفادار مانده و برخی تلاش کردند تا هویت سیاسی مستقلی برلی خود رقم بزنند. البته  برخی از وزرای احمدی‎نژاد، قبل از عضویت در دولت وی گرایشاتی به جریانات یا افراد موجود سیاسی داشتند و پس از دوران احمدی‎نژاد نیز، در مسیر همان گرایشات باقی ماندند.

وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟

چه کسانی به انحرافات احمدی نژاد پایبند ماندند؟

وزرا و اعضای دولت احمدی‎نژاد پس از دولت وی گرایشات مختلفی پیدا کردند. برخی از این افراد مانند پورمحمدی به گرایشات قبلی خود وفادار ماندند. برخی نیز مانند ثمره هاشمی، مشایی، بقایی، غلامحسین الهام و ... وفاداری خود به احمدی‎نژاد را حفظ کردند. اما در این میان برخی تلاش کردند جریانی جدید را پایه گذاری کرده و هویتی مستقل برای خود رقم بزنند. از گروه‌های وابسته به احمدی‎نژاد که تلاش کردند هویتی مستقل برای خود رقم بزنند می‌توان به جبهه پایداری و جبهه یکتا اشاره کرد. جبهه پایداری توسط برخی از وابستگان احمدی‎نژاد پس از مسائل مربوط به خانه نشینی یازده روزه تشکیل شد. این افراد اکثرا معتقدند احمدی‎نژاد در دوره دولت دوم خود رو به انحراف رفته است، اما اقدامات وی در دولت اول را تأیید می‌کنند. جبهه یکتا یکی دیگر از گروه‌هایی است که وزرای احمدی‎نژاد شکل داده و تلاش کردند هویتی مستقل برای خود ایجاد کنند. اعضای این جبهه دارای گرایشات مختلف و متشتت سیاسی هستند و به نظر می‌رسد وحدت آرایی بین اعضا وجود نداشته باشد.

برخی از اعضای دولت‌های نهم و دهم تلاش کردند تا پس از این دولت‌ها موضعی میانه اتخاذ کنند این دسته افراد از سویی مایل نبودند به عنوان حلقه اطرافیان فعلی احمدی‎نژاد شناخته شوند و از سوی دیگر علاقه‌مند بودند ارتباط خود رابا احمدی‎نژاد حفظ کرده و از انتقاد به وی بپرهیزند. افرادی مانند علی نیکزاد، شمس‌الدین حسینی، فریدون عباسی و تا حدی صادق محصولی را از این دسته شمرد. برخی از این افراد مانند علی نیکزاد حتی بیانیه مسئولین دولت احمدی‎نژاد در محکومیت وی را امضا نکردند. نیکزاد در روزهای پایانی دولت دهم و در شرایطی که انحراف احمدی‎نژاد و حلقه اطرافیانش بر کسی پوشیده نبود، مشایی را برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور همراهی کرد.

وزرای احمدی‌نژاد تا چه میزان با انحرافات وی همراهی داشتند؟

کارهای خوب وزرای دولت در کنار انحرافات حلقه خاص

کابینه‌های نهم و دهم، علی رغم همه مشکلاتی که داشتند؛ توانستند اقدامات موثری را در جهت بهبود مشکلات کشور انجام دهند. بسیاری از از این اقدامات را نمی‌توان به احمدی‎نژاد و حلقه یارانش منتسب کرد بلکه توسط وزرایی انجام شده است که از لحاظ فکری از وی مستقل بودند.

نگاهی به سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار اعضای کابینه دهم، اینطور نشان می‌دهد که ایشان مخالف نادیده گرفتن تلاش‌های وزرا و کابینه به دلیل انحراف شخص رئیس جمهور و اطرافیان وی است. ایشان درباره زحمات کابینه‌های نهم و دهم فرموده اند: «در ۸ سال اخیر همه احساس و درک کردند که رئیس‌جمهور محترم و همکاران ایشان، با تحمل سختی‌ها، نسبت به همه‌ی دولت‌ها و دوره‌های دیگر، کارهای بسیار پرحجم و پرشتابی انجام می‌دهند که این واقعیت، نکته‌ی برجسته و قابل تقدیری است.» این عبارات نشان دهنده آن است که علی رغم همه انحرافات احمدی‎نژاد حتی زحمات شخص وی نیز نباید نادیده انگاشته شود.

ادامه دارد...