شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#انتخابات#رئیس مجلس

مجلس اعلای اسلامی: مداخله جویی انگلیس در امور داخلی عراق ممنوع است


مجلس اعلای اسلامی: مداخله جویی انگلیس در امور داخلی عراق ممنوع است

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ضمن انتقاد شدید از مداخله جویی سفیر انگلیس در بغداد در امور داخلی این کشور گفت: عراقی‌ها خود تصمیم گیرنده هستند و زیربار دیکته خارجی در زمینه انتخابات نمی‌روند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المعلومه، «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق از وزارت خارجه عراق خواست که مانع از دخالت‌های سفیر انگلیس در بغداد در امور داخلی عراق شود.

وی بیان کرد: انتخابات پارلمانی زودهنگام یکی از خواسته های مردمی است که در تظاهرات آنرا مطرح کردند و مرجعیت دینی خواستار آن شده و  گروه‌های ملی گرا از آن استقبال کرده‌اند و پارلمان عراق هم آنرا مورد تایید قرار داده است تا نمایانگر اراده ملی برای انجام تغییرات باشد.

حمودی اظهار داشت: مجلس اعلای اسلامی عراق به شدت اظهارات سفیر انگلیس در بغداد درباره انتخابات و اینکه شرایط برای برگزاری آن مهیا نیست را محکوم می کند و آنرا به مثابه دخالت آشکار در امور داخلی عراق می‌داند و از وزارت خارجه عراق می‌خواهد که آنرا مورد مخالفت قرار دهد و این دخالت‌ها را متوقف کند.

وی گفت: مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین از هیئت‌های دیپلماتیک در کشور ما می‌خواهد که به پروتکل‌های دیپلماتیک پایبند باشند.

حمودی تاکید کرد: ملت عراق درباره سرنوشت خود تصمیم می‌گیرد و تصمیماتش را خودش طبق منافع عالی و نه بر اساس دیکته‌های خارجی، اتخاذ می‌کند. ما به برگزاری انتخابات در موعد مقرر اصرار داریم و با دولت و دیگر گروه‌های ملی به منظور مهیا کردن همه امکانات و شرایط برای برگزاری آن حرکت خواهیم کرد.

یادآور می شود که «استفان هیکی» سفیر انگلیس در بغداد مدعی شد که شرایط کنونی در عراق اجازه برگزاری انتخابات در موعد مقرر در دهم اکتبر آینده را نمی‌دهد، موضوعی که بسیاری از گروه‌های عراقی به آن واکنش نشان دادند و از جمله «هادی العامری» رئیس ائتلاف فتح عراق طی هشداری شدید اللحن به سفیر انگلیس خطاب به وی گفت: «حد خودت را بدان».

سانرون عراق نیز در یک بیانیه به شدت از مداخله جویی سفیر انگلیس در عراق انتقاد کرده بود.

انتهای پیام/