شهر خبر

پاسخ سازمان راهداری به یک خبر؛ ۸۱ درصد راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت آسفالت شد


پاسخ سازمان راهداری به یک خبر؛ 81 درصد راه روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت آسفالت شد

سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آسفالت ۸۰.۷ درصدی راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در واکنش به انتشار خبری تحت عنوان «سال‌ها عبور از خاک و شن؛‌مردم 52 روستای دلفان راه ندارند» اعلام کرد:

« با عنایت  به قانون برنامه ششم توسعه مبنی  بر بهسازی و آسفالت روستاهای بالای 20 خانوار، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر اساس سامانه اطلاعات مکانی راه‌های روستایی و با توجه به آخرین سرشمالی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران اقدام به استخراج روستاهای بالای 20 خانوار فاقد هرگونه راه آسفالته در سطح کشور کرده است. راه‌های شبکه‌ای (راه دوم)، روستاهای زیر 20 خانوار و مسیرهای خارج از تعهد وزارت راه و شهرسازی شامل محورهای عشایری،‌بین مزارع و ... در این آمار لحاظ نشده، لذا رقم اعلام شده مورد تایید مجدد سازمان است.

میانگین کشوری برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار 80.7 درصد، استان لرستان 86.4 درصد و شهرستان‌های سلسه 92 درصد و دلفان 81.7درصد ( رتبه 357 عدم برخورداری در بین شهرستان‌های کشور) بوده که کمترین برخورداری در استان لرستان مربوط به شهرستان الیگودرز با 62.8 درصد است.

با توجه  تداوم استانی شدن اعتبارات راه روستایی در قانون بودجه 1400 گزارشی از وضعیت عدم برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار فاقد راه آسفالته استان لرستان از جمله شهرستان دلفان در سال جاری تهیه و با امضای وزیر راه و شهرسازی جهت اتخاذ تدابیر ویژه با محوریت تصویب و تخصیص اعتبارات در سطح کمیته‌های برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان‌ها با لحاظ اولویت محرومیت‌زدایی به ترتیب از روستاهای بالای 100 خانوار، 50 تا 99 خانوار و 20 تا 49 خانوار به استانداری لرستان ارسال شده است.

به‌رغم استانی شدن اعتبارات، عملیات زیرسازی 13 محور روستایی به طول 76.3 کیلومتر متناسب با ظرفیت ماشین‌آلات راهداری در حوزه انتخابیه نماینده محترم به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان ابلاغ شده که  رویه آسفالت مسیرهای میان تنگ پایین، میان‌تنگ بالا و چشمه حاجی محمد به بهره‌برداری رسیده است.

بدیهی است تخصیص مناسب اعتبارات استانی جهت اجرای ابنیه فنی و رویه آسفالت موجبات تکمیل محورها را فراهم می‌سازد.»

انتهای پیام/