شهر خبر

لاوروف: روسیه به‌زودی عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها خواهد شد


لاوروف: روسیه به‌زودی عضو ناظر جنبش غیرمتعهدها خواهد شد

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه این کشور به زودی بعنوان عضو ناظر جنبش عدم تعهد اعلام می‌شود، بر لزوم بررسی تمامی عوامل موثر در ثبات راهبردی در مذاکرات مسکو و واشنگتن تأکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات روز سه‌شنبه خود با "جیحان بایراموف" وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در باکو اعلام کرد که تصمیم گیری درباره اعطای وضعیت نظارت به روسیه در جنبش غیرمتعهدها عملاً آماده بوده و به زودی اتخاذ خواهد شد.  

وی گفت: «روسیه در دوره ریاست آذربایجان در جنبش غیرمتعهدها خواستار وضعیت ناظری شده و این تصمیم بزودی اتخاذ خواهد شد و ما از این جهت از حمایت دوستان آذربایجانی سپاسگزاریم.»  

لاوروف یادآور شد که طرف آذربایجانی همواره از طرح‌های پیشنهادی روسیه در عرصه‌های بین‌المللی مختلف حمایت کرده است که این مسئله گویای نزدیکی مواضع مسکو و باکو در مسائل منطقه‌ای و جهانی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که ایالات متحده تلاش می‌کند دستورکار مذاکرات با مسکو در مسائل مربوط به ثبات راهبردی را محدود سازد. به گفته وی، طرف روسی پیشنهاد می‌کند که در عرصه ثبات راهبردی تمامی عوامل موثر بر آن، از جمله سیستم‌های تهاجمی و تدافعی مورد بررسی قرار بگیرد، ولی طی سال‌های گذشته و در دوره دولت دونالد ترامپ همواره این پیشنهادات رد شدند و اکنون ما انتظار گنجاندن تمامی عوامل موثر در این عرصه را از دولت جو بایدن داریم.

سرگئی لاوروف یادآور شد که مسکو از نظریه مطرح شده از سوی واشنگتن برای برگزاری نشست سران استقبال می‌کند و معتقد است که مسائل مربوط به ثبات راهبردی، از جمله مکانیزم کنترل تسلیحات که در این زمینه فقط پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت-3) باقی مانده، باید بین روسای جمهوری روسیه و آمریکا مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اعلام کرد که مشکلات مربوط به قهرمان سازی از نازیسم و ظهور مجدد نظریات نئونازیستی که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین درباره آن صحبت کرده، در اوکراین و در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو، از جمله جمهوری‌های حوزه دریای بالتیک دیده می‌شود. به گفته وی، روسیه همه ساله پیش نویس قطعنامه‌ای در خصوص غیرقابل قبول بودن این قبیل نظریات تند ناسیونالیستی را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌دهد.

لاوروف همچنین گفت که فعالیت گروه کاری مشترک روسیه، آذربایجان و ارمنستان برای سر و سامان دادن به ارتباطات حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه قره باغ کوهستانی با انرژی کامل ادامه دارد.

لازم به یادآوری است که وزیر خارجه روسیه قبل از سفر دو روزه به باکو که در جریان آن با "الهام علی‌اف" رئیس جمهوری آذربایجان نیز دیدار کرد، هفته گذشته به ایروان نیز سفر کرده بود که مسائل مربوط به قره باغ در مرکز توجه مذاکراتش با مقامات ارمنستان قرار داشت.

انتهای پیام/