شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#محسن چاوشی

درخواست از محسن چاوشی و مردم برای نجات پسر دانشجو از چوبه دار

درخواست از محسن چاوشی و مردم برای نجات پسر دانشجو از چوبه دار

فرهنگی بازنشسته ایلامی برای نجات فرزندش از چوبه دار از هم‌وطنان نیکوکار و محسن چاوشی درخواست کمک کرد.

این فرهنگی بازنشسته در زمستان سال ۹۹ یک بار درخواست کمک برای تأمین دیه سنگین سه‌میلیارد‌و ۵۰۰ میلیونی فرزندش را به اطلاع هم‌وطنان نیکوکار رسانده بود. محمد‌امین فرزند این بازنشسته ایلامی که در زمان بازداشت به اتهام قتل فقط ۱۹ سال داشت، از دانشجویان ممتاز رشته کامپیوتر در دانشگاه ایلام بود. حسن اخلاق محمد در خانواده و اقوام چنان زبانزد همگان بود که ابلاغ حکم قصاص این فرهنگی بازنشسته را ویران کرد؛ به‌گونه‌ای که روی استخوان‌های صورت و پیشانی او فقط یک لایه نازک پوست قرار گرفته است.

چهاردهم خرداد سال ۱۳۹۴ با تماس پرسنل مرکز اورژانس، پلیس شهرستان ملکشاهی از وقوع درگیری منجر به جراحت مطلع و اکیپی از مأموران به بخش اورژانس بیمارستان این شهرستان اعزام شدند. در‌حالی‌که مأموران پلیس در حال انجام تحقیقات درباره علت و هویت عامل یا عاملان این حادثه بودند، تلاش کادر درمان برای نجات جان مجروح حادثه بی‌نتیجه ماند و مجروح به‌ دلیل جراحت در ناحیه پهلوی سمت راست جان باخت.

در جریان تحقیقات پلیس، پدر مقتول و شاهدان ماجرا دو جوان به نام‌های امین و میلاد را عاملان این قتل معرفی کردند. پس از آن مأموران امین و میلاد را دستگیر کردند و پس از تکمیل روند بازپرسی، میلاد به عنوان عامل و تحریک‌کننده و امین به‌عنوان ضارب به زندان انتقال داده شدند. بر اساس محتویات دادنامه، امین در جریان بازپرسی و همچنین در دادگاه خود را بی‌گناه معرفی کرد و گفت: «ساعت ۱۱:30 شب میلاد با من تماس گرفت و درخواست کرد سریع او را ملاقات کنم. پس از آنکه در محل قرار حاضر شدم و او را دیدم، از دعوایی که با چند نفر کرده بود، حرف زد و از من خواست برای حل‌وفصل دعوا با او به‌عنوان همراه بروم تا از درگیری مجدد جلوگیری کنم. من او را از ملاقات مجدد با طرف‌های درگیری منع کردم، اما او با اصرار زیاد از من خواست همراهش بروم. میلاد قول داد به‌هیچ‌عنوان قصد درگیری مجدد ندارد و برای اطمینان خاطر من، قمه‌ای را که زیر لباسش پنهان کرده بود، به من داد و خواست از فاصله‌ای دور مراقب او باشم. پس از آنکه به محل قرار رسیدیم، با سه نفر روبه‌رو شدیم. میلاد با یکی از آنها مشاجره لفظی کرد و پس از آن با هم درگیر شدند. میلاد که حریف آنها نشد، با سرعت به‌ طرفم آمد و قمه را خواست. از او خواستم محل را ترک کنیم، اما او با فریاد قمه را خواست و من به‌ ناچار قمه‌اش را به او دادم. سپس به‌ طرف آنها رفت و با قمه ضربه‌ای به یکی از آن سه نفر زد و فرار کرد. من هم که ترسیده بودم، فرار کردم. پس از آن از میلاد شنیدم که مجروح را به بیمارستان برده‌اند و در آنجا فوت شده است. من هم از ترس خود را پنهان کردم و پس از سه روز دستگیر شدم. من اصلا در دعوا دخالتی نداشتم و اهل دعوا و درگیری نبودم و از محل درگیری فاصله داشتم».

سرانجام در پایان دادرسی، میلاد، عامل اصلی ایجاد نزاع، فقط اتهام تحریک امین را پذیرفت و ارتکاب قتل را به امین نسبت داد. با حضور شاهدانی که از طرف میلاد به دادگاه فرا‌خوانده شدند، امین به اتهام قتل به قصاص محکوم شد.

امین پیش از این گفته بود: «من به دانشگاه و درس علاقه داشتم و با نصایح پدرم مشغول تحصیل در رشته کامپیوتر بودم و همیشه از درگیری و نزاع فاصله می‌گرفتم، اما آن شب با تماس میلاد از خانه بیرون رفتم و ناگهان گرفتار بلایی شدم که در خواب هم نمی‌دیدم. یکباره از پشت صندلی دانشگاه به پشت میله‌های زندان افتادم و نمی‌دانم سرنوشتم چه می‌شود».

خانواده مقتول در اجرای حکم قصاص مصمم بودند و به‌هیچ‌عنوان از خواسته خود کوتاه نمی‌آمدند، اما با ورود بزرگان شورای صلح و سازش استان ایلام و شهرستان ملکشاهی و با وساطت و پادرمیانی ریش‌سفیدان دو طایفه و همچنین با ورود فرماندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این شهرستان، خانواده مقتول اعلام کردند در صورت دریافت مبلغ سه‌میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون تومان خون‌بها، از اجرای حکم قصاص خودداری خواهند کرد و به این منظور تا پایان آذر ۹۹ به خانواده محمدامین فرصت دادند مبلغ مندرج در سازش‌نامه را تأمین کنند.

با تلاش پدر بازنشسته امین و با فروش منزل مسکونی، اتومبیل سواری و زیور‌آلات زنان خانواده و همچنین با کمک‌گرفتن از اقوام و آشنایان و گرفتن وام‌های متعدد، تاکنون سه میلیارد تومان از مبلغ درخواستی اولیای دم تأمین شده است، اما آنها در تأمین ۵۰۰ میلیون تومان دیگر ناکام ماندند. با رایزنی‌های به‌عمل‌آمده خبرنگار ما، اولیای دم مقتول مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به احترام ماه مبارک رمضان و پادرمیانی بزرگان شهرستان ملکشاهی بخشیدند و خوشبختانه با وساطت مجدد، فرصت درباره‌ای را برای تأمین دیه به خانواده امین دادند، اما خانواده امین دیگر آهی در بساط ندارند که دیه درخواستی را تأمین کنند و خانواده مقتول نیز از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند. کمپین محسن چاوشی نیز شرایط تأمین بخش درخور ملاحضه‌ای از دیه محمد‌امین را در دست بررسی دارند و قرار است به‌زودی او و خانواده‌اش را یاری دهند. هم‌وطنان نیکوکاری که تمایل به یاری‌رسانی به فرزند محکوم به قصاص این معلم بازنشسته را دارند، می‌توانند وجوه اهدایی خود را به شماره کارت ۶۲۷۳۸۱۱۱۰۶۹۴۰۱۹۷ که به نام الیاس موسی‌نیا، پدر متهم به قتل که از سوی اجرای احکام استان ایلام مسدود شده است، واریز کنند. این درخواست کمک از سوی زندان مرکزی استان ایلام تأیید شده است. نتیجه کمک‌های مردمی در روزهای آینده به اطلاع هم‌وطنان نیکوکار خواهد رسید.