شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#شورای امنیت#واقعیت

خرازی: «نظم چند جانبه نوین»؛ راه‌حل مقابله با چالش‌های کنونی جهان

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی مقابله با چالش‌های کنونی جهان را مستلزم شکل گیری «نظم چند جانبه نوین» بر اساس واقعیت ها، اصلاح ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و همچنین عدم مداخله قدرت‌های بزرگ در سازمان‌های بین المللی دانست.

خبرگزاری میزان سیدکمال خرازی امروز با حضور در چهارمین اجلاس مجازی «بنیاد رهبران برای صلح» که به ریاست آقای رافارن، نخست وزیر پیشین فرانسه تشکیل شد، با اشاره به اوضاع یمن، کشتار مسلمانان در میانمار و وضعیت سوریه تصریح کرد: متاسفانه شورای امنیت تبدیل به باشگاهی شده است که حق وتو در آن، منافع قدرت‌های بزرگ را تضمین می‌کند؛ حتی اگر این حق وتو منجر به کشتار ده‌ها هزار انسان بیگناه شود.

وی با بیان اینکه «ملت‌های بیدار در خاورمیانه تلاش جدی برای آزادی خود دارند»، افزود: این در حالی است که قدرت‌های غربی در صدد سوداگری با فروش سلاح‌های مخرب به متجاوزان منطقه‌ای هستند. نمونه آن کشور فقیر یمن است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی وضعیت مدیریت جهانی توزیع واکسن کرونا را موجب «رسوایی قدرت‌هایی» خواند که «دم از حقوق انسانی می‌زنند» و تصریح کرد: عجیب‌تر آنکه کشوری مانند ایران حتی نمی‌تواند از منابع مالی خود به دلیل تحریم ثانویه آمریکا برای خرید واکسن به تعداد کافی استفاده کند.

خرازی در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکل قدرت‌های غربی با قدرت‌های نوظهور و ملت‌های دیگر دموکراسی نیست، بلکه نگاه از بالا به پائین آن‌ها نسبت به دیگر جوامع و ملت‌ها و عدم احترام به فرهنگ آن‌هاست.

وی با اشاره به نظرسنجی جدیدی که بنیاد ائتلاف دموکراسی‌ها انجام داده و بر اساس آن ۶۴ درصد پاسخگویان نابرابری را بزرگ‌ترین تهدید برای دموکراسی جهانی تلقی کرده اند و ۴۴ درصد پاسخگویان، آمریکا را تهدیدی برای دموکراسی دانسته اند، گفت: وقتی دیده می‌شود که این قدرت‌ها از دولت‌هایی که کاملا با دموکراسی و حقوق بشر بیگانه اند، حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند، نمی‌توان پذیرفت که دموکراسی و حقوق بشر واقعاً دغدغه آن‌هاست.

انتهای پیام/