شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#عید فطر#افغانستان#طالبان

پس از عید فطر؛

طالبان آتش‌بس با دولت افغانستان را تمدید نمی‌کند

طالبان آتش‌بس با دولت افغانستان را تمدید نمی‌کند

سخنگوی گروه طالبان اعلام کرد که هنوز در مورد «اهداف بزرگ» توافقی حاصل نشده و پیشرفتی نیز در گفتگوها ایجاد نشده است، لذا مایل به تمدید آتش‌بس با دولت افغانستان پس از عید فطر نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اعلام آتش‌بس ۳ روزه از سوی گروه طالبان، آمریکا، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، کمیسیون مستقل حقوق بشر و دولت افغانستان امروز سه شنبه در بیانیه های جداگانه ای خواستار ادامه این آتش بس و قطع خشونت‌ها شدند.

این در حالیست که ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی اعلام کرد: این آتش‌بس فقط در ۳ روز عید فطر رعایت می‌شود و هنوز گفتگوهای صلح به مرحله‌ای نرسیده است که طالبان آتش‌بس دایمی را اعلام کنند.

به گفته سخنگوی طالبان به دلیل اینکه هنوز در مورد «اهداف بزرگ» توافقی حاصل نشده و پیشرفتی در گفتگوها ایجاد نشده است، جنگ پس از این مدت 3 روزه ادامه خواهد داشت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پیشتر در بیانیه ای گفته بود که رئیس جمهور این کشور به نیروهای دفاعی و امنیتی دستور داده است تا آتش‌بس سه‌روزه عید را رعایت کنند؛ اما دولت بر «آتش‌بس دایمی و واقعی» تأکید دارد.

«عبدالله عبدالله» رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز دیروز دوشنبه در بیانیه ای در واکنش به اعلام آتش بس سه روزه از سوی طالبان، گفت: به باور ما راه حل برون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ است.

عبدالله افزود: در گذشته جمهوری اسلامی افغانستان در روزهای عید و مناسبت‌های خاص، آتش‌بس یکجانبه اعلام کرده‌ است. برقراری آتش‌بس موقت در مناسبت های مختلف، فرصت کوتاه آرامش را برای مردم فراهم می‌کند اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست. تجربه چهار دهه اخیر نشان می‌دهد که نسخه خشونت و کشتار نه تنها راه‌حل نیست بلکه به عمق بحران و منازعه افزوده است. به همین دلیل، هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیشتر به نتیجه می‌رسد.

او بار دیگر تأکید کرد که بحران افغانستان، راه‌حل نظامی ندارد.